Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja społeczna w biznesie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: A.s1.KSBXX.NM.AZPXY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja społeczna w biznesie
Jednostka: Wydział Rolniczo-Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

KIERUNEK STUDIÓW: Transport i Logistyka, Zarządzanie i Inżynieria Produkcji/ ECTS: 3 / semestr: 1

Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: NM

status: Humanistyczne i społeczne

Wymagania wstępne: brak

Celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności miękkich menedżera, niezbędnych w zarządzaniu własną firmą lub zespołem ludzi, ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorstwa produkcyjnego. Zagadnienia poruszane podczas zajęć odnoszą się do praktycznych problemów w komunikowaniu się w środowisku organizacji, charakterystycznych dla zarządzania firmą produkcyjną.

Program nauczania obejmuje wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie m.in. skutecznej autoprezentacji, perswazji, rozwiązywania konfliktów w organizacji, rozwijania i pobudzania kreatywności w zespole pracowników oraz opracowywania prezentacji biznesowych/sprzedażowych. Ćwiczenia prowadzone są w formie aktywnych sesji twórczego myślenia i pracy w grupach (zajęcia warsztatowe).

Pełny opis:

Plan wykładów:

- Rola komunikacji w realizacji funkcji zarządzania

- Wystąpienia publiczne: rodzaje, metody, sposoby prowadzenia prezentacji

- Wystąpienia biznesowe, sprzedażowe, motywacyjne, promocyjne - omówienie zasad i metod przygotowywania

- Najczęściej popełniane błędy podczas prezentacji i ich przygotowywania. Jak ich uniknąć?

- Omówienie zasad przygotowania prezentacji na zaliczenie przedmiotu

- Radzenie sobie z konfliktami w organizacji. Sposoby rozwiązywania konfliktów między pracownikami: mediacje, negocjacje

- Negocjacje biznesowe: jak się do nich przygotować i jak je prowadzić?

- Zasady budowania kultury organizacyjnej. Teorie kultury organizacyjnej Scheina i Hofstede`a

- Różnice między menedżerem a liderem w organizacji. Jak być dobrym liderem i menedżerem?

- Teoria i praktyka zarządzania ludźmi: style zarządzania wg Browna

- Komunikowanie masowe - wykorzystanie w organizacji i zarządzaniu

- Czym jest komunikacja marketingowa?

- Bariery komunikacji w organizacji: bariery indywidualne i bariery organizacyjne

- Sposoby i metody likwidowania barier komunikacyjnych w organizacji.

Plan ćwiczeń:

- Personal branding - budowanie wizerunku pracownika. Tworzenie matrycy kompetencji

- Trening asertywności: tworzenie asertywnych komunikatów i ich zastosowanie w zarządzaniu

- Techniki twórczego myślenia i ich wykorzystanie w zarządzaniu zespołem - praca w zespołach twórczego myślenia

- Konflikty i ich rozwiązywanie – ćwiczenie konstruktywnego rozwiązywania (wykorzystywania) konfliktów w organizacji

- Menedżer czy przywódca. Stań się liderem – ćwiczenie cech przywódczych

- Trening umiejętności negocjacyjnych i mediacyjnych

- Prezentacje biznesowe.

Struktura aktywności studenta

zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 45 ECTS 1,8

w tym:

wykłady 15 godz.

ćwiczenia i seminaria 9 godz.

konsultacje 15 godz.

udział w badaniach 0 godz.

obowiązkowe praktyki i staże 0 godz.

udział w zaliczeniu końcowym 6 godz.

praca własna (1,2 ECTS) 30 godz.

Literatura:

Podstawowa:

1. Knapik W., Kiełbasa B. 2019. Komunikacja społeczna w ujęciu interdyscyplinarnym. Komunikacja biznesowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.

2. Cialdini R.B. Wywieranie wpływu na innych, Wyd. GWP, 2017.

3. Sutton R. Dobry szef, zły szef. Jak być najlepszym? i uczyć się od najgorszych, Wyd. MT Biznes 2012.

4. Aryle M. Psychologia stosunków międzyludzkich. PWN, Warszawa 1991.

5. Cichobłaziński L. Techniki negocjacji i mediacji. Wyd. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2008.

6. Hogan K., Speakman J. Ukryta perswazja: psychologiczne taktyki wywierania wpływu, wyd. II. Wyd. HELION, Gliwice 2012.

7. Kozyra B. Komunikacja bez barier. Wyd. MT Biznes, Warszawa 2008.

Uzupełniająca:

1. Mruk H. (red. nauk). Komunikowanie się w biznesie. Wyd. Akademii ekonomicznej, Poznań 2002.

2. Żurek E. Wystąpienia perswazyjne: biznes, media, polityka. Wyd. Poltext, Warszawa 2010.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student:

Wiedza:

- wie jakie jest znaczenie komunikowania w zarządzaniu firmą,

- charakteryzuje istotę, sposoby i formy komunikacji interpersonalnej (werbalne i niewerbalnej),

- wie jaka jest rola lidera i zna formy przywództwa,

- zna podstawy negocjacji, mediacji oraz skutecznej perswazji,

- charakteryzuje zasady komunikowania publicznego i komunikowania z klientem,

- zna zasady, formy i sposoby komunikacji organizacyjnej, wie jaka jest rola nadawcy i odbiorcy w procesie komunikowania.

Umiejętności:

- komunikuje się w sposób prawidłowy i skuteczny,

- potrafi dostosować formę autoprezentacji do danej sytuacji,

- umie aktywnie słuchać innych,

- umie asertywnie komunikować się z innymi,

- sporządza komunikaty informacyjne i perswazyjne.

Kompetencje społeczne:

- potrafi rozwiązywać problemy pracując w zespole,

- rozwija swoje kompetencje lidera,

- rozwija swoją asertywność, którą może potem wykorzystać w komunikacji z przełożonym, podwładnym oraz w środowisku pracy,

- inicjuje działania społeczne i przewodzi w ich realizacji.

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady:

ocena końcowa: zaliczenie pisemne składające się z pytań otwartych (opisowych), prezentacja biznesowa przygotowana przez studentów (indywidualnie).

Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący:

1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej.

3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia (średnio 61-70%).

4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 średnio >90%).

Ćwiczenia: prezentacje biznesowe

Ocena końcowa = 0,5 x ocena z zaliczenia pisemnego (wykłady) + 0,5 x ocena podsumowująca (ćwiczenia).

UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)