Komunikacja społeczna w biznesie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | A.s1.KSBXX.NM.AZPXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja społeczna w biznesie |
Jednostka: | Wydział Rolniczo-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: Transport i Logistyka, Zarządzanie i Inżynieria Produkcji/ ECTS: 3 / semestr: 1 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: NM status: Humanistyczne i społeczne Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności miękkich menedżera, niezbędnych w zarządzaniu własną firmą lub zespołem ludzi, ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorstwa produkcyjnego. Zagadnienia poruszane podczas zajęć odnoszą się do praktycznych problemów w komunikowaniu się w środowisku organizacji, charakterystycznych dla zarządzania firmą produkcyjną. Program nauczania obejmuje wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie m.in. skutecznej autoprezentacji, perswazji, rozwiązywania konfliktów w organizacji, rozwijania i pobudzania kreatywności w zespole pracowników oraz opracowywania prezentacji biznesowych/sprzedażowych. Ćwiczenia prowadzone są w formie aktywnych sesji twórczego myślenia i pracy w grupach (zajęcia warsztatowe). |
Pełny opis: |
Plan wykładów: - Rola komunikacji w realizacji funkcji zarządzania - Wystąpienia publiczne: rodzaje, metody, sposoby prowadzenia prezentacji - Wystąpienia biznesowe, sprzedażowe, motywacyjne, promocyjne - omówienie zasad i metod przygotowywania - Najczęściej popełniane błędy podczas prezentacji i ich przygotowywania. Jak ich uniknąć? - Omówienie zasad przygotowania prezentacji na zaliczenie przedmiotu - Radzenie sobie z konfliktami w organizacji. Sposoby rozwiązywania konfliktów między pracownikami: mediacje, negocjacje - Negocjacje biznesowe: jak się do nich przygotować i jak je prowadzić? - Zasady budowania kultury organizacyjnej. Teorie kultury organizacyjnej Scheina i Hofstede`a - Różnice między menedżerem a liderem w organizacji. Jak być dobrym liderem i menedżerem? - Teoria i praktyka zarządzania ludźmi: style zarządzania wg Browna - Komunikowanie masowe - wykorzystanie w organizacji i zarządzaniu - Czym jest komunikacja marketingowa? - Bariery komunikacji w organizacji: bariery indywidualne i bariery organizacyjne - Sposoby i metody likwidowania barier komunikacyjnych w organizacji. Plan ćwiczeń: - Personal branding - budowanie wizerunku pracownika. Tworzenie matrycy kompetencji - Trening asertywności: tworzenie asertywnych komunikatów i ich zastosowanie w zarządzaniu - Techniki twórczego myślenia i ich wykorzystanie w zarządzaniu zespołem - praca w zespołach twórczego myślenia - Konflikty i ich rozwiązywanie – ćwiczenie konstruktywnego rozwiązywania (wykorzystywania) konfliktów w organizacji - Menedżer czy przywódca. Stań się liderem – ćwiczenie cech przywódczych - Trening umiejętności negocjacyjnych i mediacyjnych - Prezentacje biznesowe. Struktura aktywności studenta zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 45 ECTS 1,8 w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 9 godz. konsultacje 15 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w zaliczeniu końcowym 6 godz. praca własna (1,2 ECTS) 30 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Knapik W., Kiełbasa B. 2019. Komunikacja społeczna w ujęciu interdyscyplinarnym. Komunikacja biznesowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. 2. Cialdini R.B. Wywieranie wpływu na innych, Wyd. GWP, 2017. 3. Sutton R. Dobry szef, zły szef. Jak być najlepszym? i uczyć się od najgorszych, Wyd. MT Biznes 2012. 4. Aryle M. Psychologia stosunków międzyludzkich. PWN, Warszawa 1991. 5. Cichobłaziński L. Techniki negocjacji i mediacji. Wyd. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2008. 6. Hogan K., Speakman J. Ukryta perswazja: psychologiczne taktyki wywierania wpływu, wyd. II. Wyd. HELION, Gliwice 2012. 7. Kozyra B. Komunikacja bez barier. Wyd. MT Biznes, Warszawa 2008. Uzupełniająca: 1. Mruk H. (red. nauk). Komunikowanie się w biznesie. Wyd. Akademii ekonomicznej, Poznań 2002. 2. Żurek E. Wystąpienia perswazyjne: biznes, media, polityka. Wyd. Poltext, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - wie jakie jest znaczenie komunikowania w zarządzaniu firmą, - charakteryzuje istotę, sposoby i formy komunikacji interpersonalnej (werbalne i niewerbalnej), - wie jaka jest rola lidera i zna formy przywództwa, - zna podstawy negocjacji, mediacji oraz skutecznej perswazji, - charakteryzuje zasady komunikowania publicznego i komunikowania z klientem, - zna zasady, formy i sposoby komunikacji organizacyjnej, wie jaka jest rola nadawcy i odbiorcy w procesie komunikowania. Umiejętności: - komunikuje się w sposób prawidłowy i skuteczny, - potrafi dostosować formę autoprezentacji do danej sytuacji, - umie aktywnie słuchać innych, - umie asertywnie komunikować się z innymi, - sporządza komunikaty informacyjne i perswazyjne. Kompetencje społeczne: - potrafi rozwiązywać problemy pracując w zespole, - rozwija swoje kompetencje lidera, - rozwija swoją asertywność, którą może potem wykorzystać w komunikacji z przełożonym, podwładnym oraz w środowisku pracy, - inicjuje działania społeczne i przewodzi w ich realizacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: ocena końcowa: zaliczenie pisemne składające się z pytań otwartych (opisowych), prezentacja biznesowa przygotowana przez studentów (indywidualnie). Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 średnio >90%). Ćwiczenia: prezentacje biznesowe Ocena końcowa = 0,5 x ocena z zaliczenia pisemnego (wykłady) + 0,5 x ocena podsumowująca (ćwiczenia). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.