Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fizyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: A.s1.FIZXX.SI.ATRXY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fizyka
Jednostka: Wydział Rolniczo-Ekonomiczny
Grupy: Tech. Rol. i Lesna, 1sem, stacjonarne, obowiazkowe
Tech. Rol. i Lesna, 1sem, stacjonarne, obowiazkowe od 09/10Z
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Wykład z przedmiotu Fizyka obejmuje następujące zagadnienia:

- podstawy mechaniki klasycznej

- własności mechaniczne, cieplne, elektryczne i magnetyczne materii

- drgania i fale mechaniczne

- fale elektromagnetyczne

- hydrostatyka i hydrodynamika

- termodynamika

Cele przedmiotu:

1.Uświadomienie studentom piękna, prostoty i uniwersalności praw fizyki rządzących światem przyrody i zależności pomiędzy nimi.

2. Ukazanie zastosowania zjawisk i praw fizyki do konstrukcji urządzeń technicznych stosowanych powszechnie przez naszą cywilizację.

3. Uświadomienie zagrożeń dla zdrowia spowodowanych działaniem różnego rodzaju promieniowania.

4. Ćwiczenia laboratoryjne mają na celu zapoznanie studentów z budową i zasadami działania podstawowych przyrządów pomiarowych stosowanych w praktyce laboratoryjnej, wykonanie pomiarów z ich wykorzystaniem oraz poznanie metod szacowania i obliczania błędów pomiarowych również z wykorzystaniem komputera.

Pełny opis:

Wykład odbywa się w trybie 15-tygodniowego semestru i obejmuje 7 wykładów dwugodzinnych co dwa tygodnie oraz jeden wykład godzinny.

Tematyka wykładów:

1. Mechanika punktu materialnego i bryły sztywnej. Granice stosowalności mechaniki klasycznej. Kinematyka i dynamika relatywistyczna. Zasady zachowania w mechanice.

2. Drgania. Siły sprężystości. Drgania nietłumione, tłumione, wymuszone. Fale mechaniczne. Parametry opisujące fale. Zjawiska związane z rozchodzeniem się fal. Akustyka. Dźwięki słyszalne i niesłyszalne. Obiektywne i subiektywne cechy dźwięku.Wpływ fal mechanicznych na organizmy żywe.

3. Hydrostatyka. Hydrodynamika. Ruch cieczy idealnej . Ruch cieczy rzeczywistej.

4. Fizyka cząsteczkowa. Założenia teorii kinetyczno- molekularnej. Siły międzycząsteczkowe. Termodynamika. Wielkości termodynamiczne.

5. Fale elektromagnetyczne. Widmo fal elektromagnetycznych. Wytwarzanie i zastosowanie fal elektromagnetycznych. Oddziaływanie fal elektromagnetycznych na organizmy żywe. Fotometria. Podstawowe wielkości fotometryczne.

6. Optyka falowa. Kwantowa teoria promieniowania. Optyka kwantowa. Podstawy fizyki atomowej. Model Bohra budowy atomu wodoru.

7. Dualizm korpuskularno-falowy. Zjawiska falowe, zjawiska korpuskularne. Fale materii, mikroskop elektronowy.

8. Podstawy fizyki ciała stałego. Mikroskopowa budowa ciał stałych. Właściwości sprężyste, cieplne, elektryczne i magnetyczne ciał stałych.

Ćwiczenia laboratoryjne odbywają się w trybie 15-to tygodniowego semestru (2 godziny tygodniowo).

Studenci pracują w zespołach dwuosobowych lub samodzielnie. wykonując na każdych zajęciach jedno spośród niżej wymienionych ćwiczeń:

Wykaz ćwiczeń:

1.Wyznaczanie gęstości ciał stałych i cieczy.

2.Wyznaczanie przyśpieszenia ziemskiego przy pomocy wahadła matematycznego i fizycznego.

3.Wyznaczanie modułu sztywności pręta.

4.Analiza składania drgań prostopadłych przy użyciu oscyloskopu i komputera "Krzywe Lissajoux" .

5. Wyznaczanie prędkości dźwięku w powietrzu i ciałach stałych.

6.Wyznaczanie współczynnika rozszerzalności liniowej ciał stałych.

7. Wyznaczanie współczynnika rozszerzalności objętościowej cieczy.

8.Wyznaczanie kalorymetryczne ciepła właściwego.

9.Wyznaczanie ciepła topnienia lub wyznaczanie zmiany entropii układu.

10.Wyznaczanie wilgotności względnej i bezwzględnej powietrza.

11.Wyznaczanie współczynnika lepkości dynamicznej.

12. Wyznaczanie współczynnika napięcia powierzchniowego cieczy.

13.Wyznaczanie współczynnika sprawności urządzenia grzejnego na przykładzie grzałki elektrycznej i garnka elektrycznego.

14. Badanie zjawiska elektrolizy i wyznaczanie współczynnika elektrochemicznego i stałej Faraday`a.

15.Wyznaczanie oporu przewodników metodą mostka Wheatstone`a.

16. Wyznaczanie siły elektromotorycznej i oporu wewnętrznego źródła napięcia stałego.

17. Badanie zjawisk termoelektrycznych.

18.Wyznaczanie zawady, współczynnika samoindukcji cewki i pojemności kondensatora w obwodach RLC.

19.Wyznaczanie charakterystyki diody półprzewodnikowej.

20.Wyznaczanie charakterystyk i parametrów lamp elektronowych.

21. Pomiar natężenia pola magnetycznego Ziemi.

22.Wyznaczanie ogniskowych soczewek przy pomocy ławy optycznej.

23. Badanie zjawiska fotoelektrycznego.

24.Wyznaczanie współczynnika załamania światła przy pomocy mikroskopu.

25.Wyznaczanie zależności współczynnika załamania cieczy od stężenia przy pomocy refraktometru.

26..Absorpcjometryczne wyznaczanie stężenia roztworu.

27.Wyznaczanie stężenia roztworów cukru przy pomocy polarymetru.

28.Pomiar długości fali świetlnej przy pomocy siatki dyfrakcyjnej.

29.Badanie widm emisyjnych i absorpcyjnych przy pomocy spektrometru.

Literatura:

1. D.Halliday, R.Resnick, J.Walker, Podstawy fizyki, t.1-5

2. S.Przestalski, Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki

3. J.Orear, Fizyka t. 1-2

4. J.Massalski, M.Massalska, Fizyka dla inżynierów, t. 1-2

5.. T.Dryński, Cwiczenia laboratoryjne z fizyki.

6. Materiały pomocnicze do ćwiczeń laboratoryjnych z fizyki dostępne w Internecie.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu fizyki (wykłady plus ćwiczenia laboratoryjme) student powinien:

1. Znać podstawowe prawa fizyki, umieć je interpretować, powiązać i odnieść do sytuacji z życia codziennego oraz świata przyrody.

2. Rozpoznawać rzeczywiste zagrożenia dla życia i zdrowia płynące ze zjawisk fizycznych zachodzących we Wszechświecie (fale elektromagnetyczne, promieniowanie jonizujące, hałas, ultradźwięki).

3. Dostrzegać w otaczającym świecie i opisywać zjawiska fizyczne i własności fizyczne materii, które umożliwiły rozwój życia na Ziemi.

4. Pracując w zespole dwuosobowym lub samodzielnie przeprowadzić doświadczenie fizyczne wg instrukcji oraz posługiwać się przyrządami laboratoryjnymi (mierniki prądu analogowe i cyfrowe, suwmiarka, śruba mikrometryczna, mikroskop, spektrometr, polaryzator, oscyloskop, refraktometr, kolorymetr).

5. Dokonać analizy otrzymanych wyników, oszacować błąd pomiaru bezpośredniego i posredniego metodą różniczki zupełnej oraz metodą pochodnej logarytmicznej.

6. Przedstawić wyniki doświadczenia w formie wykresu oraz dokonać jego analizy.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny. Sprawdzian wiedzy i kompetencji społecznych z zakresu wykładów udział w ocenie końcowej modułu 50%

Sprawozdania. Sprawozdanie w formie pisemnej z każdego przeprowadzonego ćwiczenia laboratoryjnego. Ocena końcowa na podstawie średniej o udziale w ocenie końcowej modułu 25%.

Kolokwia. Kolokwium ustne na każdych ćwiczeniach laboratoryjnych. Ocena z wiedzy i kompetencji społecznych z zakresu przygotowania i przeprowadzenia ćwiczenia laboratoryjnego w ocenie końcowej modułu 25%.

Kryteria oceny:

1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (Wiedza ..., Umiejętności ..., lub Kompetencje ...) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej

składowej.

2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%).

4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)