Biologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W.1s.BIO.SJ.WETXX |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0841) Weterynaria
|
Nazwa przedmiotu: | Biologia |
Jednostka: | Uniwersyteckie Centrum Medycyny Weterynaryjnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Cechy życia; Biologiczna organizacja; Rozwój filogenetyczny i ontogenetyczny; Budowa struktur organizmów zwierzęcych w kontekście ich funkcji: mechanika oddychania, mechanizmy kontroli metabolizmu i regulacji gospodarki cukrowej, układ pokarmowy i wydalnicza funkcja nerek; Komórki macierzyste i ich zastosowanie; Przekaz informacji; Receptory komórkowe; Czynniki zaburzające rozród; Błony komórkowe; Starzenie się; Wpływ czynników środowiskowych oraz udomowienia zwierząt na budowę i funkcję organizmów; Elementy botaniki lekarskiej |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne przedmiotu obejmować będą podstawowe zasady klasyfikacji organizmów, analizy filogenetycznej i niektóre procesy ewolucyjne (np. ewolucja konwergentna) oraz podstawowe prawa dotyczące rozwoju osobniczego (prawo biogenetyczne Baera i Haeckla). Omówiona zostanie sygnalizacja wewnątrzkomórkowa (drogi przekazu sygnału, receptor- budowa i funkcja, molekularne działanie hormonów białkowych i steroidowych), wybrane rodzaje transportu przez błony biologiczne oraz zmiany zachodzące w starzejących się komórkach i różnice pomiędzy nekrozą a apoptozą. Przedstawione zostaną wspólczesne poglądy na temat komórek macierzystych i ich zastosowania w biologii i medycynie, zagadnienia związane z zaburzeniami rozrodu w wyniku dzialania czynników środowiskowych naśladujących działanie hormonów, zagadnienia z zakresu mechaniki oddychania, czynników wplywających na przepływ powietrza przez drogi oddechowe, mechanizmów hormonalnej kontroli metabolizmu i regulacji stężenia poziomu glukozy we krwi oraz budowy i czynności przewodu pokarmowego, procesów wchłaniania żołądkowego i jelitowego, wydzielania trzustkowego i wydzielania żółci, a także wydalniczej i regulacyjnej funkcji nerek (autoregulacja nerkowa i filtracja kłębuszkowa). Studenci zapoznają się z czynnikami biotycznymi i abiotycznymi regulującymi rozwój i budowę zwierząt oraz poznają definicję i cechy oswojenia i udomowienia, chowu, hodowli i środowiska hodowlanego, poznają znaczenie zmiennych warunków świetlnych (zwierzęta fotowrażliwe) i temperaturowych (zwierzęta zmiennocieplne, stałocieplne) w aspekcie przystosowawczym zwierząt, własności lecznicze substancji biologicznie czynnych i ogólną charakterystykę roślin leczniczych wraz z i ich zastosowaniem. Omawiane treści będą miały charakter teoretyczny i/lub praktyczny. Praca indywidualna i grupowa - studenci rozwiązują postawione problemy, m.in. analiza wybranych preparatów mikroskopowych, identyfikacja komórek apoptotycznych, lokalizacja receptorów, analizy w programie PhysioEx, korzystanie z najnowszych artykułów naukowych w literaturze światowej |
Literatura: |
Podstawowa 1. Biologia Campbella, Reece JB, Campbell NA, Urry LA, Cain ML, Wasserman SA, Minorsky PV, Jackson RB. Rebis, Poznań 2016 2. Ross & Wilson. Anatomia i fizjologia człowieka w zdrowiu i chorobie. Waugh A, Grant A (red.) Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012 3. Seminaria z Cytofizjologii dla studentów. J. Kawiak i M. Zabel (red.) 2006 Uzupełniająca 1. Biologia, Solomon EP, Berg LR, Martin DW. Multico, Warszawa 2017 2. Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości, Lasota-Moskalewska A, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego , Warszawa 2005 3. Czasopisma naukowe anglojęzyczne (Elsevier, Springer, Willey) dostępne on line |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - absolwent zna i rozumie: 1. Student zna zasady klasyfikacji organizmów i analizy filogenetycznej, rozumie podstawowe prawa dotyczące rozwoju osobniczego, ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych 2. rozumie zmiany zachodzące w starzejących się organizmach, 3. zna różnice pomiędzy nekrozą a apoptozą 4.ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania błon biologicznych, przekazu informacji w komórce, budowy receptorów, 5. zna i rozumie działanie hormonów białkowych i steroidowych zna i 6. rozumie zasady funkcjonowania mikroskopu świetlnego 7. zna i rozumie mechanikę oddychania 8.zna i rozumie mechanizmy hormonalnej kontroli metabolizmu i regulacji poziomu glukozy we krwi 9. zna budowę i rozumie funkcje układu pokarmowego oraz wydalniczą funkcję nerek zna czynniki biotyczne i abiotyczne regulujące rozwój i budowę zwierząt oraz rozumie definicje związane z cechami oswojenia i udomowienia, chowu, hodowli i środowiska hodowlanego 10. zna i rozumie znaczenie zmiennych warunków świetlnych (zwierzęta fotowrażliwe) i temperaturowych (zwierzęta zmiennocieplne, stałocieplne) w aspekcie przystosowawczym zwierząt 11. zna własności lecznicze substancji biologicznie czynnych i rozumie ogólną charakterystykę roślin leczniczych oraz zna ich zastosowanie UMIEJĘTNOŚCI - absolwent potrafi: 1. Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia oraz analizowania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł 2. potrafi zastosować opanowaną wiedzę oraz wyciągać prawidłowe wnioski z doświadczeń w celu zaliczenia ćwiczeń i pozytywnego zdania egzaminu testowego 3. potrafi zastosować wiedzę do wybrania dalszych przedmiotów w toku kształcenia 4. potrafi precyzyjnie porozumiewać się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent jest gotów do: 1. Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie 2. jest gotów do współdziałania i pracowania w grupie, przyjmując w niej różne role 3. jest gotów do dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu 4. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania 5. potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji oraz zasady i kryteria oceny WYKŁADY - Efekty kształcenia sprawdzane w oparciu o egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru, testu uzupełnień, pytań i opisu schematów; kryterium dopuszczającym do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń i konwersatoriów, w tym zaliczenie prezentacji na wybrany przez studenta temat, związany z tematyką modułu Sposoby weryfikacji oraz zasady i kryteria oceny ĆWICZENIA LABOR. Każdorazowo efekty kształcenia i umiejętności praktyczne (praca indywidualna i grupowa podczas analizy preparatów mikroskopowych, identyfikacja komórek apoptotycznych, lokalizacja receptorów) są sprawdzane poprzez identyfikację aktywności (pytania i dyskusja) podczas trwania ćwiczeń, oraz w oparciu o pisemny sprawdzian w formie pytań, testu uzupełnień i opisu schematów podczas egzaminu Sposoby weryfikacji oraz zasady i kryteria oceny - KONWERSATORIUM - Efekty kształcenia są sprawdzane indywidualnie, poprzez samodzielne przygotowanie prezentacji multimedialnej związanej z tematyką modułu |
Praktyki zawodowe: |
NIE DOTYCZY |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.