Elektyw 3: Higiena w zakładach żywienia zbiorowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.ZCZ.HIGZW.SI.TTZCX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw 3: Higiena w zakładach żywienia zbiorowego |
Jednostka: | Katedra Żywienia Człowieka |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
zapoznanie studentów z wybranymi aspektami dotyczącymi organizacji żywienia zbiorowego, jak również rodzajami zanieczyszczeń żywności, ze szczególnym uwzględnieniem potraw, a także systemami gwarantującymi zapewnienie jakości posiłków produkowanych w zakładach żywienia. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Znaczenie i organizacja żywienia zbiorowego w Polsce. Układ funkcjonalny pomieszczeń zakładu. Inwentarz ruchomy. Ocena sanitarna. Wymagania dla personelu w zakładzie żywienia. Rodzaje zanieczyszczeń żywności, ich źródła oraz charakterystyka. Utrzymanie czystości w zakładzie żywienia. Akcje DDD. Wybrane systemy zapewnienia jakości – rys historyczny, przegląd, istota. HACCP jako narzędzie zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego produkowanych posiłków i potraw. Zapoznanie się z treścią wybranych aktów prawnych dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa żywności w Polsce i UE. Zasady kontroli sanitarnej w zakładzie żywienia – wizyta w jednostce kontrolującej. Nieprawidłowości dotyczące higieny w zakładzie żywienia - studium przypadku. Higiena personelu w zakładzie żywienia - opracowanie instrukcji. Zapoznanie studentów z wybranymi zakładami żywienia typu zamkniętego i otwartego. Omówienie wizyt w zakładach żywienia, analiza porównawcza. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kołożyn – Krajewska D. (red.), Higiena produkcji żywności, Wyd. SGGW, Warszawa 2003. 2. Seńczuk W., Toksykologia. Wyd. PZWL, Warszawa 2002. 3. Kołożyn –Krajewska D., Sikora T., HACCP. Koncepcja i system zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, Wyd. SITSpoż NOT, Warszawa 1999. Literatura uzupełniająca: 1. Akty prawne krajowe i UE. 2. Czasopisma branżowe. 3. Raporty o stanie sanitarnym. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna zasady zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności. Zna najważniejsze akty prawne w zakresie higieny i bezpieczeństwa produkowanej żywności. Wskazuje instytucje odpowiedzialne za urzędową kontrolę żywności, jak również zna ich kompetencje w omawianym zakresie. Zna zasady organizacji żywienia zbiorowego w Polsce (w tym typy i rodzaje zakładów żywienia). Rozpoznaje i ocenia zagrożenia wynikające z biologicznego, chemicznego i fizycznego skażenia żywności. Wskazuje i opisuje warunki sanitarno-higieniczne, jakie powinny być spełnione w procesie produkcji potraw w zakładzie żywienia. Umiejętności Wykonuje proste zadania pod kierunkiem opiekuna naukowego, po czym prawidłowo opracowuje i interpretuje uzyskane wyniki. Potrafi poprawnie sformułować logiczne wnioski. Potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą występowania zagrożeń w procesie produkcji posiłków w zakładzie żywienia. Potrafi precyzyjnie porozumiewać się oraz przygotowywać i przedstawiać prace dotyczące wskazania (w ujęciu teoretycznym i praktycznym) nieprawidłowości w zakresie produkcji posiłków w zakładzie żywienia. Kompetencje społeczne Jest świadomy odpowiedzialności za produkcję bezpiecznej żywności, w ujęciu społecznym, etycznym i zawodowym. Ma świadomość ryzyka występowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i biologicznych w procesie produkcji posiłków i potraw, potrafi ocenić skutki występowania tych zagrożeń, jak również zaproponować metody zapobiegania im. Wykazuje aktywność w trakcie dyskusji dotyczącej różnych zagadnień związanych z produkcją posiłków w zakładzie żywienia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie zna zasad zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności. Nie zna najważniejszych aktów prawnych w ww. zakresie. Nie potrafi wymienić organów urzędowej kontroli, ani też ich kompetencji. Nie zna zasad organizacji żywienia zbiorowego w Polsce (w tym typów i rodzajów zakładów żywienia). Nie rozpoznaje i nie ocenia zagrożenia wynikające z biologicznego, chemicznego i fizycznego skażenia żywności. Nie wskazuje ani nie opisuje poprawnie warunków sanitarno-higienicznych, jakie powinny być spełnione w procesie produkcji potraw w zakładzie żywienia. Nie potrafi wykonać prostych zadań pod kierunkiem opiekuna naukowego, ani prawidłowo opracować i zinterpretować uzyskanych wyników. Nie potrafi poprawnie sformułować logicznych wniosków. Nie potrafi wykorzystać wiedzy dotyczącej występowania zagrożeń w procesie produkcji posiłków w zakładzie żywienia. Nie wykazuje umiejętności precyzyjnego porozumiewania się oraz przygotowania i przedstawiania pracy ze wskazaniem nieprawidłowości związanych z produkcją posiłków w zakładzie żywienia. Nie jest świadomy co do odpowiedzialności za produkcję bezpiecznej żywności, a także ryzyka występowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i biologicznych w procesie produkcji posiłków, skutków występowania zagrożeń oraz metod im zapobiegania. Nie wykazuje aktywności w trakcie dyskusji dotyczącej różnych zagadnień związanych z produkcją posiłków w zakładzie żywienia. Na ocenę 3 Zna w niewielkim zakresie zasady zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności oraz najważniejsze akty prawne w ww. zakresie. Nie potrafi wymienić organów urzędowej kontroli, ani też ich kompetencji. Zna w ograniczonym zakresie zasady organizacji żywienia zbiorowego w Polsce (w tym typy i rodzaje zakładów żywienia). Rozpoznaje w miernym stopniu zagrożenia wynikające z biologicznego, chemicznego i fizycznego skażenia żywności. W miernym stopniu wskazuje i opisuje warunki sanitarno-higieniczne, jakie powinny być spełnione w procesie produkcji potraw w zakładzie żywienia. Wykonuje proste zadania pod kierunkiem opiekuna naukowego, po czym prawidłowo opracowuje uzyskane wyniki. Nie potrafi ich jednak poprawnie zinterpretować ani sformułować logicznych wniosków. Potrafi w niewielkim zakresie wykorzystać wiedzę dotyczącą występowania zagrożeń w procesie produkcji posiłków w zakładzie żywienia. Wykazuje w miernym stopniu umiejętność precyzyjnego porozumiewania się, przygotowania i przedstawienia pracy ze wskazaniem nieprawidłowości związanych z produkcją posiłków w zakładzie żywienia. Ma w ogólnym zarysie świadomość co do odpowiedzialności za produkcję bezpiecznej żywności, a także ryzyka występowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i biologicznych w procesie produkcji posiłków, skutków występowania zagrożeń oraz metod im zapobiegania. Wykazuje niską aktywność w trakcie dyskusji dotyczącej różnych zagadnień związanych z produkcją posiłków w zakładzie żywienia. Na ocenę 4 Zna dobrze zasady zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności. Zna niektóre akty prawne w ww. zakresie oraz kompetencje poszczególnych organów urzędowej kontroli. Zna dobrze zasady organizacji żywienia zbiorowego w Polsce (w tym typy i rodzaje zakładów żywienia). Dobrze rozpoznaje i ocenia zagrożenia wynikające z biologicznego, chemicznego i fizycznego skażenia żywności. Z niewielkimi błędami wskazuje i opisuje wskazuje i opisuje warunki sanitarno-higieniczne, jakie powinny być spełnione w procesie produkcji potraw w zakładzie żywienia Wykonuje proste zadania pod kierunkiem opiekuna naukowego, po czym prawidłowo opracowuje i interpretuje uzyskane wyniki. Nie potrafi poprawnie sformułować logicznych wniosków. Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę dotyczącą występowania zagrożeń w procesie produkcji posiłków w zakładzie żywienia. Wykazuje w dobrym stopniu umiejętność precyzyjnego porozumiewania się, przygotowania i przedstawienia pracy ze wskazaniem nieprawidłowości związanych z produkcją posiłków w zakładzie żywienia. Ma umiarkowaną świadomość co do odpowiedzialności za produkcję bezpiecznej żywności, a także ryzyka występowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i biologicznych w procesie produkcji posiłków, skutków występowania zagrożeń oraz metod im zapobiegania. Wykazuje umiarkowaną aktywność w trakcie dyskusji dotyczącej różnych zagadnień związanych z produkcją posiłków w zakładzie żywienia.. Na ocenę 5 Zna bardzo dobrze zasady zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności, a także kompetencje poszczególnych organów urzędowej kontroli. Zna najważniejsze akty prawne w ww. zakresie. Zna bardzo dobrze zasady organizacji żywienia zbiorowego w Polsce (w tym typy i rodzaje zakładów żywienia). Bardzo dobrze rozpoznaje i ocenia zagrożenia wynikające z biologicznego, chemicznego i fizycznego skażenia żywności. Poprawnie wskazuje i precyzyjnie opisuje warunki sanitarno-higieniczne, jakie powinny być spełnione w procesie produkcji potraw w zakładzie żywienia. Wykonuje proste zadania pod kierunkiem opiekuna naukowego, po czym prawidłowo opracowuje i interpretuje uzyskane wyniki. Potrafi poprawnie sformułować logiczne wnioski. Potrafi w pełni wykorzystać wiedzę dotyczącą występowania zagrożeń w procesie produkcji posiłków w zakładzie żywienia. Wykazuje w bardzo dobrym stopniu umiejętność precyzyjnego porozumiewania się, przygotowania i przedstawienia pracy ze wskazaniem nieprawidłowości związanych z produkcją posiłków w zakładzie żywienia. Ma bardzo głęboką świadomość co do odpowiedzialności za produkcję bezpiecznej żywności, a także ryzyka występowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i biologicznych w procesie produkcji posiłków, skutków występowania zagrożeń oraz metod im zapobiegania. Wykazuje dużą aktywność w trakcie dyskusji dotyczącej różnych zagadnień związanych z produkcją posiłków i potraw w zakładzie żywienia zbiorowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.