Elektyw 2 - Warunki sanitarno-higieniczne produkcji żywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.PPZ.09E02.SI.TTZTX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw 2 - Warunki sanitarno-higieniczne produkcji żywności |
Jednostka: | Katedra Przetwórstwa Produktów Zwierzęcych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wymaganiami sanitarno-higienicznymi w procesie produkcji żywności, zagrożeniami występującymi podczas produkcji, możliwościami zapobiegania i eliminowania zagrożeń. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Bezpieczeństwo żywności a zagrożenia zdrowotne żywności, występowanie zagrożeń chemicznych, fizycznych i biologicznych w surowcach, związanych z procesem produkcyjnym, magazynowaniem i dystrybucją żywności. Prawo żywnościowe dotyczące wymagań sanitarno-higienicznych produkcji żywności. Wymagania sanitarno-higieniczne dotyczące procesu produkcji żywności (budynki, maszyny i urządzenia, personel, woda, lód, para, dym i in). Wymagania sanitarno-higieniczne dotyczące próbek kontrolnych w zakładach żywienia zbiorowego, higieny personelu, kwalifikacji osób, transportu, sprzedaży, dystrybucji, w handlu obwoźnym i in. Monitorowanie czystości pomieszczeń, powietrza, maszyn, urządzeń i personelu. Metody i środki mycia i dezynfekcji maszyn i urządzeń w przemyśle spożywczym. Dezynsekcja i deratyzacja pomieszczeń produkcyjnych i magazynów. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kołożyn-Krajewska D., 2003.Higiena produkcji żywności. Wydawnictwo SGGW, W-wa. 2. Gertig. H., 1996. Żywność a zdrowie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, W-wa. 3. Żakowska Z., Stoińska H., 2000. Mikrobiologia i higiena w przemyśle spożywczym, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej. 4. Kijowski J., Sikora T., 2003.Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem żywności. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne W-wa. Literatura uzupełniająca: 1. Rozporządzenia Unii Europejskiej, Ustawy polskie i Rozporządzenia MZ i MRiRW dotyczące wymagań sanitarno-higienicznych produkcji żywności. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Potrafi określić czynniki warunkujące uzyskanie bezpiecznego produktu żywnościowego oraz występowanie zagrożeń fizycznych, chemicznych i biologicznych i możliwości ich zapobiegania a także likwidacji. Zna zasady GHP/GMP i HACCP, jakie powinny być spełnione w procesie produkcji, przechowywania i dystrybucji żywności, aby uzyskać bezpieczny produkt żywnościowy. Zna uwarunkowania prawne (światowe, unijne i polskie) dotyczące warunków sanitarno-higienicznych produkcji bezpiecznej żywności. Zna podstawowe systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywności. Zna zasady kontroli zewnętrznej i wewnętrznej w Polsce w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, a także zna kompetencje państwowych organów kontroli. Zna znaczenie i zasady procesów mycia, dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji w procesie produkcji bezpiecznej żywności, zna metody i środki wykorzystywane w przeprowadzeniu tych procesów oraz zna metody monitorowania higieny pomieszczeń, maszyn, urządzeń, powietrza i personelu. Kompetencje społeczne Ma świadomość znaczenia społecznej, etycznej i zawodowej odpowiedzialności za produkcję bezpiecznej dla konsumenta żywności oraz rozumie potrzebę informowania społeczeństwa o działaniach dotyczących produkcji bezpiecznej żywności. Potrafi określić priorytety służące do wyprodukowania bezpiecznej żywności. Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki występowania zagrożeń w procesie produkcji bezpiecznej żywności, a także potrafi podjąć działania w celu zapobieżenia i likwidacji zagrożeń. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie potrafi wymienić czynników warunkujących uzyskanie bezpiecznego produktu żywnościowego oraz określić występowanie zagrożeń fizycznych, chemicznych i biologicznych i możliwości ich zapobiegania a także likwidacji. Nie zna warunków sanitarno-higienicznych jakie powinny być spełnione w procesie produkcji, przechowywania i transporcie żywności. Nie zna uwarunkowań prawnych (polskich i unijnych) dotyczących warunków sanitarno-higienicznych produkcji żywności w oparciu o ustawy i rozporządzenia polskie i unijne, a także nie zna podstawowych systemów zapewnienia bezpieczeństwa żywności, ze szczególnym uwzględnieniem GHP/GMP i HACCP. Nie zna zasad kontroli zewnętrznej i wewnętrznej w Polsce w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, a także kompetencji państwowych organów kontroli tym w zakresie Nie zna znaczenia i zasad procesów mycia, dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji w procesie produkcji bezpiecznej żywności, a także środków wykorzystywanych w prowadzeniu tych procesów oraz nie zna metod monitorowania higieny pomieszczeń, maszyn, urządzeń, powietrza i personelu Nie ma świadomości znaczenia społecznej, etycznej i zawodowej odpowiedzialności za produkcję bezpiecznej dla konsumenta żywności oraz nie rozumie potrzeby informowania społeczeństwa o działaniach dotyczących produkcji bezpiecznej żywności. Nie potrafi określić priorytetów służących do wyprodukowania bezpiecznej żywności Nie ma świadomości ryzyka, nie potrafi ocenić skutków występowania zagrożeń w procesie produkcji bezpiecznej żywności, a także nie potrafi podjąć działań w celu zapobieżenia i likwidacji zagrożeń Na ocenę 3 Potrafi określić niektóre czynniki warunkujące uzyskanie bezpiecznego produktu żywnościowego oraz wymienić podstawowe zagrożenia fizyczne, chemiczne i biologiczne i możliwości ich zapobiegania a także likwidacji. Zna podstawowe warunki sanitarno-higieniczne jakie powinny być spełnione w procesie produkcji, przechowywania i transporcie żywności. Zna podstawowe uwarunkowania prawne (polskie i unijne) dotyczące warunków sanitarno-higienicznych produkcji żywności w oparciu o ustawy i rozporządzenia polskie i unijne, a także potrafi wymienić podstawowe systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywności, ze szczególnym uwzględnieniem GHP/GMP i HACCP. Zna ogólne zasady kontroli zewnętrznej i wewnętrznej w Polsce w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, a także w podstawowym zakresie kompetencje państwowych organów kontroli zewnętrznej. Zna znaczenie i podstawowe zasady procesów mycia, dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji w procesie produkcji bezpiecznej żywności, a także potrafi wymienić niektóre środki wykorzystywane w prowadzeniu tych procesów oraz zna podstawowe metody monitorowania higieny pomieszczeń, maszyn, urządzeń, powietrza i personelu Ma ogólną świadomość znaczenia społecznej, etycznej i zawodowej odpowiedzialności za produkcję bezpiecznej dla konsumenta żywności oraz rozumie potrzebę informowania społeczeństwa o działaniach dotyczących produkcji bezpiecznej żywności. Potrafi określić podstawowe priorytety służące do wyprodukowania bezpiecznej żywności Ma ogólną świadomość ryzyka, potrafi w zarysie ocenić skutki występowania zagrożeń w procesie produkcji bezpiecznej żywności, a także częściowo potrafi podjąć działania w celu zapobieżenia i likwidacji zagrożeń Na ocenę 4 Potrafi określić i omówić czynniki warunkujące uzyskanie bezpiecznego produktu żywnościowego oraz ocenić występowanie zagrożeń fizycznych, chemicznych i biologicznych i dobrze zna metody zapobiegania a także likwidacji zagrożeń. Zna dokładnie warunki sanitarno-higieniczne jakie powinny być spełnione w procesie produkcji, przechowywania i transporcie żywności. Zna dobrze uwarunkowania prawne (polskie i unijne) dotyczące warunków sanitarno-higienicznych produkcji żywności w oparciu o ustawy i rozporządzenia polskie i unijne, a także zna systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywności, ze szczególnym uwzględnieniem GHP/GMP i HACCP. Zna dobrze zasady kontroli zewnętrznej i wewnętrznej w Polsce w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, a także kompetencje państwowych organów kontroli tym w zakresie Zna dobrze znaczenie i zasady procesów mycia, dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji w procesie produkcji bezpiecznej żywności, a także potrafi dobrze wymienić i opisać środki wykorzystywane w prowadzeniu tych procesów oraz zna dobrze różne metody monitorowania higieny pomieszczeń, maszyn, urządzeń, powietrza i personelu Ma dobrą świadomość znaczenia społecznej, etycznej i zawodowej odpowiedzialności za produkcję bezpiecznej dla konsumenta żywności oraz dobrze rozumie potrzebę informowania społeczeństwa o działaniach dotyczących produkcji bezpiecznej żywności. Potrafi dobrze określić i ocenić priorytety służące do wyprodukowania bezpiecznej żywności Ma dużą świadomość ryzyka, potrafi ocenić i dobrze opisać skutki występowania zagrożeń w procesie produkcji bezpiecznej żywności, a także potrafi umiejętnie podjąć działania w celu zapobieżenia i likwidacji zagrożeń Na ocenę 5 Potrafi szczegółowo określić czynniki warunkujące uzyskanie bezpiecznego produktu żywnościowego oraz potrafi bardzo dokładnie ocenić występowanie zagrożeń fizycznych, chemicznych i biologicznych i zna doskonale możliwości zapobiegania im a także ich likwidacji. Zna szczegółowo warunki sanitarno-higieniczne jakie powinny być spełnione w procesie produkcji, przechowywania i transporcie żywności. Zna doskonale aktualnie obowiązujące uwarunkowania prawne (polskie i unijne) dotyczące warunków sanitarno-higienicznych produkcji żywności w oparciu o ustawy i rozporządzenia polskie i unijne, a także zna obowiązujące w Polsce i nie tylko systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywności, ze szczególnym uwzględnieniem GHP/GMP i HACCP. Zna w szerokim zakresie zasady kontroli zewnętrznej i wewnętrznej w Polsce dla zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, a także zna bardzo dobrze aktualne kompetencje państwowych organów kontroli tym w zakresie Zna wyśmienicie znaczenie i zasady procesów mycia, dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji w procesie produkcji bezpiecznej żywności, a także zna w szerokim zakresie środki wykorzystywane w prowadzeniu tych procesów oraz bardzo dobrze zna metody monitorowania higieny pomieszczeń, maszyn, urządzeń, powietrza i personelu Ma głęboką świadomość znaczenia społecznej, etycznej i zawodowej odpowiedzialności za produkcję bezpiecznej dla konsumenta żywności oraz doskonale rozumie potrzebę informowania społeczeństwa o działaniach dotyczących produkcji bezpiecznej żywności. Potrafi z dużą wnikliwością określić priorytety służące do wyprodukowania bezpiecznej żywności Ma głęboką świadomość ryzyka, doskonale potrafi ocenić skutki występowania zagrożeń w procesie produkcji bezpiecznej żywności, a także posiada doskonałą umiejętność podejmowania działań w celu zapobieżenia i likwidacji zagrożeń |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.