Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elektyw specjalizacyjny II: Edukacja żywieniowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: T.MAZ.09E21.SM.TTZCG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elektyw specjalizacyjny II: Edukacja żywieniowa
Jednostka: Laboratorium Małopolskie Centrum Monitoringu Żywności
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami nowoczesnej edukacji żywieniowej. Metodami dydaktycznymi, ich doborem, a także aktualnymi programami edukacyjnymi w zakresie zasad prawidłowego żywienia, profilaktyki chorób dietozależnych i metodami oceny ich efektywności.

Pełny opis:

Cele i zadania edukacji żywieniowej. Organizacja poradnictwa żywieniowego. Zadania dietetyka w ochronie zdrowia. Poradnictwo indywidualne i grupowe.

Nieprawidłowości w żywieniu, przyczyny, sposoby zapobiegania. Profilaktyka chorób powstających na tle wadliwego żywienia.

Edukacja żywieniowa w oświacie zdrowotnej, psychologiczne aspekty zachowań żywieniowych. Planowanie i realizacja edukacji żywieniowej, główne elementy procesu edukacji.

Dobór treści, metod programów edukacyjnych do potrzeb określonych grup odbiorców. Etapy procesu poznawczego i zasady dydaktyczne.

Metody dydaktyczne werbalne i obserwacyjne, aktywizujące; dobór metod. Środki dydaktyczne - rodzaje, zasady doboru i stosowania.

Czynniki ekonomiczne i społeczne w planowaniu prawidłowego żywienia. Bariery i ograniczenia w edukacji żywieniowej różnych grup ludności.

Rola środków masowego przekazu w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych. Programy edukacyjne w Polsce i na świecie.

Pojęcie efektywności edukacji żywieniowej

Wiadomości wprowadzające, organizacja ćwiczeń, wybór grup populacyjnych, określenie tematów edukacji żywieniowej. Na podstawie danych literaturowych określenie stanu wiedzy na temat zasad prawidłowego żywienia wybranej grupy populacyjnej oraz nawyków żywieniowych.

Opracowanie charakterystyki demograficzno-ekonomicznej oraz stanu zdrowia wybranej grupy (ze szczególnym uwzględnieniem występowania lub ryzyka wystąpienia metabolicznych chorób niezakaźnych).

Prezentacja wyników i planu edukacyjnego.

Szczegółowe określenie potrzeb edukacyjnych i wybór teoretycznych treści z zakresu żywienia i wskazań praktycznych dla wybranej grupy osób. Przygotowanie testu wiadomości z zakresu, który ma być objęty edukacją żywieniową.

Opracowanie programu edukacyjnego. Wybór form, metod i środków dydaktycznych z uwzględnieniem potrzeb odbiorców. Przygotowanie zaplanowanych materiałów edukacyjnych.

Prezentacja, dyskusja, ocena, i ewentualna korekta programu/prezentacji. Skonstruowanie testu wiadomości z zakresu objętego edukacją żywieniową

Dyskusja, ewentualna korekta programu

Przewidywana przydatność materiałów edukacyjnych dla poprawy wiedzy i ocena możliwości ich zastosowania. Podsumowanie ćwiczeń, wnioski.

Literatura:

1. Gawęcki J., Roszkowski W. (red): Żywienie człowieka a zdrowie publiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

2. Jeznach M. (red.): Nowe trendy w żywności, żywieniu i konsumpcji. Wydawnictwo SGGGW, Warszawa 2009

3. Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych, Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B. (red.), PZWL, Warszawa 2008

4. Lidia Wądołowska: Żywieniowe podłoże zagrożeń zdrowia w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2010

5. Publikacje naukowe, opisy projektów edukacyjnych

Efekty uczenia się:

1. Zna cele oraz metody edukacji zdrowotnej i żywieniowej.

2. Zna objawy i przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia.

3. Rozumie i diagnozuje styl życia oraz wpływ modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych na stan zdrowotny jednostki.

4. Dobiera metody edukacji zdrowotnej i żywieniowej w zależności od grupy docelowej, formułuje cele podstawowe i szczegółowe programów profilaktycznych oraz planuje poszczególne ich etapy.

5. Posiada zdolność prezentowania i wyjaśniania zasad racjonalnego żywienia oraz wpływu sposobu żywienia na zdrowie.

6. Potrafi przygotować wystąpienie ustne, a także zaprezentować wyniki badań, zarówno w języku polskim, jak i obcym.

7. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności, a także jest świadomy własnych ograniczeń w tym zakresie i konieczności korzystania w razie potrzeby z pomocy ekspertów.

8. Potrafi identyfikować i wyjaśniać złożone problemy związane z błędami żywieniowymi oraz potrafi formułować zalecenia dotyczące różnych aspektów żywienia /m.in. dobór produktów, technik kulinarnych/ zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia.

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady: zaliczenie ustne

Ćwiczenia: ocena prezentacji ustnej, umiejętności wypowiedzi ustnej, udzielania instruktażu, zaangażowania w dyskusji, umiejętności podsumowania, wartościowania.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)