Elektyw II: Towaroznawstwo produktów zbożowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.KTW.09E01.SI.TTWTX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw II: Towaroznawstwo produktów zbożowych |
Jednostka: | Katedra Technologii Węglowodanów |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie Słuchaczom wiadomości na temat technologii produkcji i towaroznawstwa przetworów zbożowych, mąk, kasz, płatków tradycyjnych i otrąb oraz makaronów, preparowanych produktów zbożowo-mącznych i różnego rodzaju pieczywa. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Mąka – rodzaje mąk, skład chemiczny i wartość odżywcza, przydatność technologiczna Ocena jakości mąki – ocena sensoryczna oraz badanie fizyczno-chemicznych właściwości, ocena amylograficzna i farinograficzna Kasze, płatki tradycyjne, otręby i zarodki – otrzymywanie i podział, skład chemiczny i wartość odżywcza Makrony – technologia produkcji i podział makaronów, makarony z nietypowych surowców, wartość odżywcza, badanie jakości Preparowane artykuły zbożowe, tzw. koncentraty zbożowe – płatki śniadaniowe, szybko gotujące się ziarno, kleiki zbożowe i kaszki błyskawiczne Wyroby ekspandowane i ekstrudowane, rodzaje produktów, zmiany składników chemicznych podczas ekstrudowania Pieczywo. Charakterystyka składników recepturowych pieczywa Składniki polepszające wartość wypiekową lub odżywczą pieczywa Podział pieczywa i metody jego produkcji Przechowywanie i starzenie się pieczywa, jakość mikrobiologiczna Wymagania sensoryczne i fizyczno-chemiczne pieczywa Wady pieczywa Pieczywo specjalne Towaroznawcza analiza mąki według norm Towaroznawcza analiza kasz, płatków tradycyjnych, preparowanych artykułów śniadaniowych oraz otrąb i zarodków spożywczych Towaroznawcza analiza semoliny, mąki makaronowej, makaronów tradycyjnych i z nietypowych surowców Towaroznawcza analiza produktów ekspandowanych i ekstrudowanych oraz chleba chrupkiego Towaroznawcza analiza pieczywa pszennego, zwykłego i wyborowego, żytniego, mieszanego oraz dietetycznego |
Literatura: |
Towaroznawstwo żywności przetworzonej. 2003. Technologia i ocena jakościowa. Wyd. II. poprawione i uzupełnione. Praca zbiorowa pod red. naukową prof. dr hab. T. Świderskiego, Wydawnictwo SGGW, Warszawa. Jurga R. 1994. Przetwórstwo zbóż, część 1 i 2, WSiP, Warszawa. Ambroziak Z. 1998. Produkcja piekarsko-ciastkarska, część 1. WSziP, Warszawa. Ambroziak Z. 1999. Produkcja piekarsko-ciastkarska, część 2. WSziP, Warszawa. Polskie Normy: PN i PN - ISO, Wydawnictwo Normalizacyjne, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Opis efektów kształcenia Wiedza Opisuje tradycyjne i nowoczesne metody produkcji przetworów zbożowo-mącznych i wskazuje na zmiany zachodzące podczas procesów technologicznych Rozpoznaje rodzaje tradycyjnych i preparowanych przetworów zbożowo-mącznych, objaśnia ich skład chemiczny, wartość odżywczą i przydatność technologiczną Charakteryzuje podstawowe i pomocnicze składniki ciasta chlebowego, półprodukty oraz pieczywo gotowe Wymienia rodzaje pieczywa, metody jego produkcji oraz objaśnia zmiany zachodzące podczas przechowywania Umiejętności Planuje i organizuje analizy niezbędne do oceny produktów zbożowych Interpretuje wyniki oceny jakości oraz składu chemicznego przetworów zbożowo-mącznych, odnosząc je do wymagań normatywnych dla wybranej grupy produktów Kompetencje społeczne Ma świadomość znaczenia zaleceń normatywnych w dbałości o jakość produktów spożywczych Wykazuje zdolność obiektywnej oceny jakości produktów przetwórstwa zbożowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie opisuje tradycyjnych i nowoczesnych metod produkcji przetworów zbożowo-mącznych i nie wskazuje na zmiany zachodzące podczas procesów technologicznych Nie rozpoznaje rodzajów tradycyjnych i preparowanych przetworów zbożowo-mącznych, nie objaśnia ich składu chemicznego, wartości odżywczej i przydatności technologicznej Nie charakteryzuje podstawowych i pomocniczych składników ciasta chlebowego, półproduktów oraz pieczywa gotowego Nie wymienia rodzajów pieczywa, metody jego produkcji oraz nie objaśnia zmian zachodzących podczas przechowywania Nie planuje i nie organizuje analiz niezbędnych do oceny produktów zbożowych Nie interpretuje wyników oceny jakości oraz składu chemicznego przetworów zbożowo-mącznych, nie odnosi ich do wymagań normatywnych dla wybranej grupy produktów Nie ma świadomości znaczenia zaleceń normatywnych w dbałości o jakość produktów spożywczych Nie wykazuje zdolności do obiektywnej oceny jakości produktów przetwórstwa zbożowego Na ocenę 3 Opisuje tylko tradycyjne metody produkcji przetworów zbożowo-mącznych i nie wskazuje na zmiany zachodzące podczas procesów technologicznych Rozpoznaje rodzaje tradycyjnych i preparowanych przetworów zbożowo-mącznych, ale nie objaśnia ich składu chemicznego, wartości odżywczej i przydatności technologicznej Charakteryzuje tylko podstawowe składniki ciasta chlebowego, ale nie charakteryzuje półproduktów oraz pieczywa gotowego Wymienia rodzaje pieczywa, ale nie zna metod jego produkcji oraz nie objaśnia zmian zachodzących podczas przechowywania Organizuje wykonanie analiz niezbędnych do oceny produktów zbożowych, ale ich nie planuje Interpretuje wyniki oceny jakości przetworów zbożowo-mącznych, ale nie odnosi ich do wymagań normatywnych dla wybranej grupy produktów Ma niewielką świadomość znaczenia zaleceń normatywnych w dbałości o jakość produktów spożywczych Wykazuje niewielką zdolność do obiektywnej oceny jakości produktów przetwórstwa zbożowego Na ocenę 4 Opisuje tradycyjne i nowoczesne metody produkcji przetworów zbożowo-mącznych i nie wskazuje na zmiany zachodzące podczas procesów technologicznych Rozpoznaje rodzaje tradycyjnych i preparowanych przetworów zbożowo-mącznych, objaśnia ich skład chemiczny, ale nie objaśnia wartości odżywczej i przydatności technologicznej Charakteryzuje podstawowe i pomocnicze składniki ciasta chlebowego oraz półprodukty ale nie charakteryzuje pieczywa gotowego Wymienia rodzaje pieczywa, zna metody jego produkcji ale nie objaśnia zmian zachodzących podczas przechowywania Organizuje wykonanie analiz niezbędnych do oceny produktów zbożowych, potrafi z pomocą zaplanować wykonywane analizy Interpretuje wyniki oceny jakości przetworów zbożowo-mącznych, odnosząc je do wymagań normatywnych dla wybranej grupy produktów Ma umiarkowaną świadomość znaczenia zaleceń normatywnych w dbałości o jakość produktów spożywczych Wykazuje umiarkowaną zdolność do obiektywnej oceny jakości produktów przetwórstwa zbożowego Na ocenę 5 Opisuje tradycyjne i nowoczesne metody produkcji przetworów zbożowo-mącznych i wskazuje na zmiany zachodzące podczas procesów technologicznych Rozpoznaje rodzaje tradycyjnych i preparowanych przetworów zbożowo-mącznych, objaśnia ich skład chemiczny, wartość odżywczą i przydatność technologiczną Charakteryzuje podstawowe i pomocnicze składniki ciasta chlebowego, półprodukty oraz pieczywo gotowe Wymienia rodzaje pieczywa, zna metody jego produkcji oraz objaśnia zmiany zachodzące podczas przechowywania Samodzielnie planuje i organizuje analizy niezbędne do oceny produktów zbożowych Interpretuje wyniki oceny jakości oraz składu chemicznego przetworów zbożowo-mącznych, odnosząc je do wymagań normatywnych dla wybranej grupy produktów Ma dużą świadomość znaczenia zaleceń normatywnych w dbałości o jakość produktów spożywczych Wykazuje dużą zdolność do obiektywnej oceny jakości produktów przetwórstwa zbożowego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.