Elektyw 2: Kształtowanie jakości produktów spożywczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.F4.2EL2.SI.TTZCX.T | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw 2: Kształtowanie jakości produktów spożywczych | ||
Jednostka: | Katedra Technologii Węglowodanów i Przetwórstwa Zbóż | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie pochodzenia, sposobu otrzymywania, właściwości, zastosowania i przeznaczenia surowców i otrzymanych z nich środków spożywczych stających się towarem, posiadających szereg ściśle określonych cech użytkowych umożliwiających ich konsumencką akceptację, poznanie metod ich badań i oceny czynników wpływających na kształtowanie ich jakości, preferencje konsumenckie, a także ciekawostek z zakresu historii, pochodzenia i powstawania tych produktów. |
||
Pełny opis: |
Treść kształcenia Wprowadzenie do przedmiotu, rola zadania i cele towaroznawstwa, towaroznawstwo jako nauka interdyscyplinarna. Rola towaroznawstwa w kształtowaniu jakości produktów spożywczych. Wpływ towaroznawstwa na kształtowanie ekosystemu i ochronę środowiska Przyprawy – pochodzenie, znaczenie i rola w kształtowaniu walorów sensorycznych żywności, poszukiwaniu nowych rozwiązań kulinarnych Zboża – charakterystyka, pochodzenie, wskaźniki oceny towaroznawczej, właściwości, wykorzystanie, znaczenie żywieniowe, wykorzystanie odpadów, szkodniki, ochrona Przetwory zbożowe- charakterystyka, wskaźniki oceny towaroznawczej, znaczenie żywieniowe, asortyment, transport, magazynowanie Kawa, herbata - charakterystyka, pochodzenie, wskaźniki oceny towaroznawczej, właściwości, wykorzystanie, znaczenie żywieniowe, wykorzystanie odpadów, szkodniki, asortyment, transport, magazynowanie Kakao, czekolada, pieczywo cukiernicze, lody - charakterystyka, pochodzenie, wskaźniki oceny towaroznawczej, właściwości, wykorzystanie, znaczenie żywieniowe, wykorzystanie odpadów, szkodniki, asortyment, transport, magazynowanie Ziemniaki/skrobia, buraki/trzcina/cukier, karmel, cukiernictwo - charakterystyka, pochodzenie, wskaźniki oceny towaroznawczej, właściwości, wykorzystanie, znaczenie żywieniowe, wykorzystanie odpadów, szkodniki, asortyment, transport, magazynowanie Mleko, sery, mleczne napoje fermentowane - charakterystyka, pochodzenie, wskaźniki oceny towaroznawczej, właściwości, wykorzystanie, znaczenie żywieniowe, wykorzystanie odpadów, szkodniki, asortyment, transport, magazynowanie Tłuszcze zwierzęce i roślinne - charakterystyka, pochodzenie, wskaźniki oceny towaroznawczej, właściwości, wykorzystanie, znaczenie żywieniowe, wykorzystanie odpadów, asortyment, transport, magazynowanie Fermentowane napoje alkoholowe - charakterystyka, pochodzenie, wskaźniki oceny towaroznawczej, właściwości, wykorzystanie, znaczenie żywieniowe, wykorzystanie odpadów, asortyment, transport, magazynowanie Przyprawy, charakterystyka, rozpoznawanie, zastosowanie, ankieta dotycząca znajomości przypraw Ziarno zbóż, charakterystyka i ocena towaroznawcza Ocena organoleptyczna makaronów przed i po ugotowaniu Opracowanie tabeli oceny Kawy z różnych stron świata, proces prażenia kawy, ocena organoleptyczna naparów Opracowanie tabeli oceny naparów kawowych Herbaty z różnych stron świata, proces suszenia herbat, ocena organoleptyczna naparów Opracowanie tabeli oceny naparów herbacianych Ocena organoleptyczna czekolady pełnej i nadziewanej Opracowanie tabeli oceny wyrobów czekoladowych Ocena organoleptyczna karmelków twardych i nadziewanych Opracowanie tabeli oceny karmelków Charakterystyka i ocena oliwek i oliwy, Produkcja i charakterystyka kultowych serów podpuszczkowych (Reggiano Parmigiano, Cheddar, Gorgonzola, Stilton, Mozzarella, Ementaler, Gouda, Camember) Szampan, wino musujące – charakterystyka produktów, etykiety i ich rola, korki, Charakterystyka przekąsek zbożowych Charakterystyka lodów Makarony świata – pochodzenie, surowce, techniki wytwarzania Ocena organoleptyczna wyrobów cukierniczych – wafle i herbatniki Opracowanie tabeli oceny wyrobów cukierniczych Ciekawostki: uprawa sałaty hydroponicznej, zbiory żurawiny i trufli, produkcja octu winnego, amerykańskiego bekonu, hodowla wagju. Zafałszowania żywności, znakowanie żywności |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Świderski F.: 2000 Żywność Funkcjonalna, SGGW, Warszawa Świderski F.: 1999 Towaroznawstwo Żywności Przetworzonej, SGGW, Warszawa Kołożyn - Krajewska D., Sikora T.: 1997 Towaroznawstwo Żywności, Warszawa WSiP Lempka A.:1985 Towaroznawstwo - Produkty Spożywcze, PWE, Warszawa Literatura uzupełniająca: Flaczyk Ewa i in.Towaroznawstwo produktów spożywczych .WAR, Poznań 2006 Earle M., Andreson A.: Opracowanie produktów spożywczych, WNT , Warszawa 2007 Świetlikowska U.: 1995 Surowce Spożywcze, SGGW, Warszawa Domine A.: Culinaria. Kuchnie Świata, Koeneman,tandem Verlag GmbH, Koenigswinter, 2004 Teubner Ch.: KUCHNIA. Produkty spożywcze z czterech stron świata, Carta Blanca Sp. zo.o., grupa Wydawnicza PWN, 2010 |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Poprawnie definiuje jakość i potrafi omówić czynniki ja kształtujące w nawiązaniu do nauk o żywności i żywieniu Prawidłowo charakteryzuje i rozpoznaje gatunki surowców roślinnych i zwierzęcych, umie scharakteryzować ich pochodzenie, właściwości zdrowotne i żywieniowe a także wymienić główne wykorzystanie surowców w przemyśle spożywczym. Potrafi objaśnić kulturę spożycia wybranych produktów spożywczych, wskazać na najważniejsze czynniki wpływające na jakość i wartość gotowego produktu Umie wyliczyć asortyment produktów obecnych na rynku i wskazuje prawidłowe i bezpieczne sposoby ich obrotu. Potrafi wskazać na najważniejsze zagrożenia związane z bezpieczeństwem żywności i konsumentów Umiejętności Umie wykorzystywać nabyta wiedzę do formułowania prawidłowych ocen produktów. Weryfikuje wyróżniki i umie sporządzać kartę oceny sensorycznej produktu, dobiera ważność cech jakościowych produktu do etapu jego przetworzenia. Prawidłowo interpretuje możliwe zmiany jakościowe zachodzące w produkcie na skutek upływu czasu, zmiany wilgoci, niewłaściwego obchodzenia się z produktem opakowanym w nawiązaniu do składu chemicznego produktu i jego przeznaczenia. Potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do głębszej analizy grupy asortymentowej produktu, wskazać na występujące różnice pomiędzy surowcami oraz szacować ich dobór pod kątem wykorzystania. Potrafi dobrać metody analityczne do przeprowadzenia oceny produktu, oraz przeprowadzić prawidłową interpretacje uzyskanych wyników Kompetencje społeczne Nabiera umiejętności krytycznej oceny przedstawionych mu wiadomości oraz wyrażania opinii zgodnie z zasadami etyki. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Brak odpowiedzi na zadane pytanie lub odpowiedź zła, nie potrafi poruszać się w tematyce zadanego pytania Brak odpowiedzi na zadane pytanie lub odpowiedź zła, nie potrafi poruszać się w tematyce zadanego pytania Brak odpowiedzi na zadane pytanie lub odpowiedź zła, brak myślenia koncepcyjnego Całkowity brak aktywności, nie bierze udziału w dyskusji, na zadane pytania milczy Na ocenę 3 Odpowiedzi urywane, jednowyrazowe: tak lub nie, szuka wsparcia u innych Słabo opanował wiedzę w zakresie charakterystyki surowców roślinnych i zwierzęcych, słabo określa ich pochodzenie, właściwości zdrowotne i żywieniowe oraz główne wykorzystanie w przemyśle spożywczym, nie zna ogólnego zarys produkcji wybranych produktów spożywczych nie potrafi wskazać najważniejszych czynników wpływających na wartość gotowego produktu. Słabo zna zasady dotyczące przygotowania, podawania, i kultury spożycia wybranych produktów spożywczych, nie potrafi wskazać najważniejszych zagrożeń związanych z podstawowym bezpieczeństwem żywności i konsumentów Słabo wykorzystuje nabytą wiedzę do formułowania prawidłowych ocen produktów. Nie potrafi właściwie zweryfikować wyróżników sensorycznych, słabo zna podstawowy skład chemiczny i ma trudności z wskazaniem właściwej analizy. Pobieżnie interpretuje możliwe zmiany zachodzące w produkcie na skutek upływu czasu, zmian wilgoci, niewłaściwego obchodzenia się z produktem opakowanym w nawiązaniu do składu chemicznego produktu i jego przeznaczenia Brak własnego zdania, aktywność skupiona na szukaniu odpowiedzi w zapiskach i materiałach Na ocenę 4 Zna rolę i zadania towaroznawstwa, ale nie przenosi tej wiedzy na dziedziny interdyscyplinarne Dobrze opanował wiedzę w zakresie charakterystyki surowców roślinnych i zwierzęcych, potrafi ogólnie określić ich pochodzenie, właściwości zdrowotne i żywieniowe oraz główne wykorzystanie w przemyśle spożywczym, potrafi opisać ogólny zarys produkcji wybranych produktów spożywczych potrafi wskazać czynniki wpływających na wartość gotowego produktu. Zna zasady dotyczące przygotowania, podawania, i kultury spożycia wybranych produktów spożywczych Potrafi wskazać na najważniejsze zagrożenia związane z bezpieczeństwem żywności i konsumentów Potrafi wykorzystywać nabyta wiedzę do formułowania prawidłowych ocen produktów. Ogólnikowo weryfikuje wyróżniki sensoryczne, zna podstawowy skład chemiczny i potrafi wskazać właściwą analizę. Posiada wiedze dotyczącą zmian zachodzących w produkcie na skutek upływu czasu, zmian wilgoci, niewłaściwego obchodzenia się z produktem opakowanym w nawiązaniu do składu chemicznego produktu i jego przeznaczenia Aktywność umiarkowana, zwykle popiera innych dyskutantów Na ocenę 5 Wykazuje się dużą znajomością wiedzy o towaroznawstwie, rozumie znaczenie tego przedmiotu i jego miejsce wśród innych dyscyplin wiedzy Bardzo dobrze opanował wiedzę w zakresie charakterystyki surowców roślinnych i zwierzęcych, dokładnie i szczegółowo określa ich pochodzenie, właściwości zdrowotne i żywieniowe oraz precyzyjnie przedstawia na ich wykorzystanie w przemyśle spożywczym, zna etapy produkcji wybranych produktów spożywczych, poprawnie wskazuje czynniki wpływające na wartość gotowego produktu. Zna zasady dotyczące przygotowania, podawania, i kultury spożycia wybranych produktów spożywczych Potrafi wskazać na najważniejsze zagrożenia związane z bezpieczeństwem żywności i konsumentów, powiązać je w układzie przyczynowo-skutkowym Potrafi bardzo dobrze wykorzystać nabyta wiedzę do formułowania prawidłowych ocen produktów. Ze znajomością weryfikuje wyróżniki sensoryczne, zna podstawowy skład chemiczny i umie wskazać właściwą analizę. Prawidłowo interpretuje możliwe zmiany zachodzące w produkcie na skutek upływu czasu, zmian wilgoci, niewłaściwego obchodzenia się z produktem opakowanym w nawiązaniu do składu chemicznego produktu i jego przeznaczenia Bierze udział w dyskusji, poddaje się krytyce, wysuwa nowe propozycje, przedstawia nowe fakty |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marek Gibiński | |
Prowadzący grup: | Marek Gibiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Stanisław Kowalski | |
Prowadzący grup: | Wiktor Berski, Marek Gibiński, Paulina Korpak, Stanisław Kowalski, Gabriela Zięć, Rafał Ziobro | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Buksa | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Buksa, Anna Dobosz-Kobędza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.