Elektyw specjalizacyjny III: Spektroskopowa ocena jakości żywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.F3.ES32.NM.TTZTA.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw specjalizacyjny III: Spektroskopowa ocena jakości żywności |
Jednostka: | Katedra Analizy i Oceny Jakości Żywności |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem wykładów i ćwiczeń przedstawienie możliwości analitycznych metod spektroskopowych, ich podstaw fizycznych, zasady działania i sposobu wykonania pomiarów spektrofotometrycznych. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Teoretyczne podstawy zjawiska absorpcji i emisji promieniowania, prawa absorpcji i emisji promieniowania Spektroskopia jako metoda instrumentalna (techniki pomiarowe, interferencje, LOD, LOQ) Spektroskopia cząsteczkowa (UV/Vis/IR – fluorymetria) i jądrowa (NMR) Spektroskopia atomowa AAS, AES Metody optyczne (turbidymetria i nefelometria) Fizjologiczne podstawy postrzegania barwy, instrumentalna analiza barwy Instrumentalna ocena barwy produktów spożywczych Prawa absorpcji – Ocena parametrów kuwet Analiza wody – turbidymetryczne oznaczanie siarczanów Metoda algebraiczna w spektroskopii – oznaczanie amylozy Oznaczanie zawartości Zn w wodzie metodą ASA Ca w napojach i wodzie metodą ASE |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Mielicki J. 1997 Zarys wiadomości o barwie, Fundacja Rozwoju Polskiej Kolorystyki, Łódź 2. Antanasopoulos N. 2004 Flame methods manual for atomic absorption, GBC Scientific Equipment PTY LTY 3. Cygański A. 2002 Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, WNT Warszawa 4. Beaty R.C. 1988 Podstawy, aparatura i metodyka atomowej spektrometrii absorpcyjnej, Perkin Elmer 5. Bulska E, Pyrzyńska K (red) 2007 Spektrometria atomowa – możliwości analityczne. Wydawnictwo Malamut, Warszawa 6. Konieczka P., Namieśnik J. 2008. Ocena i kontrola jakości wyników pomiarów analitycznych. WNT Warszawa 7. Tuchołka D. (red) 1996 Metody spektroskopii absorpcyjnej i odbiciowej w analizie chemicznej, Wydawnictwo AR Poznań 8. Ustawy, Rozporządzenia i Polskie Normy Literatura uzupełniająca: 9. Żyrnicki W., Borkowska-Burnecka J., Bulska E., Szmyd E. 2010 Metody analitycznej spektrometrii atomowej - teoria i praktyka Malamut, Warszawa 10. Mac Dougall D.B. 2002 Colour in Food – Improving quality, CRC Press 11. Chwojnowski A. 2003 Sucha chemia. Budowa, zasady działania, odczyt i sposoby otrzymywania testów, EXIT 12. Gauglitz, Vo-Dinh, 2003, Handbook of Spectroscopy 13. Bulska E. 2008 Metrologia Chemiczna - Sztuka prowadzenia pomiarów. Malamut Warszawa 14. Barałkiewicz D.,i E. Bulska E. 2009 Specjacja chemiczna - Problemy i możliwości. Malamut Warszawa 15. Sikorska E. 2008. Metody fluorescencyjne w badaniach żywności Wydawnictwo AE w Poznaniu. 16. Strony internetowe i katalogi producentów urządzeń pomiarowych |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna prawa fizyczne, powiada wiedzę o budowie materii i składnikach żywności, terminologii stosowanej w analizie spektroskopowej Student zna metody spektroskopowe stosowane w analizie żywności, potrafi dobrać metodę w celu osiągnięcia pożądanej informacji i potrafi opracować otrzymane wyniki Potrafi przygotować analizę: zna zasady przygotowania próbki, metody badań i potrafi dobrać odpowiednie narzędzia. Potrafi myśleć i pracować zespołowo w laboratorium, jest świadomy ryzyka zdrowotnego i kosztów prowadzonych działań Widzi potrzebę ciągłego kształcenia i śledzenia nowych rozwiązań analitycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Student nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej budowy materii, nie zna terminologii. Nie potrafi opisać i scharakteryzować podstawowych metod analitycznych. Nie potrafi określić wymagań odnośnie metody, warunków prowadzenia analizy i sposobu przygotowania próbki, nie potrafi ocenić produktów podaną metodą nie wykazuje umiejętność prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków Nie ma świadomości ryzyka zdrowotnego, skutków ekonomicznych i społecznych stosowania poznanych metod analizy Nie widzi potrzeby ustawicznego kształcenia, śledzenia nowoczesnych rozwiązań w analizie żywności oraz nie potrafi prawidłowo ocenić możliwości ich wdrożenia Na ocenę 3 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu budowy materii, zna w ograniczonym stopniu terminologię zna ogólne wymagania i warunki przeprowadzenia badań. Potrafi wymienić i w sposób podstawowy klasyfikować metody analityczne, charakteryzuje niektóre metody i ich zastosowania. Potrafi w sposób niepełny określić wymagania metody i prowadzenia analizy i sposobu przygotowania próbki, zna niektóre metody przeprowadzenia badań, wykazuje słabą umiejętność interpretacji wyników i wyciągania wniosków Ma ograniczoną świadomość odpowiedzialności, skutków ekonomicznych i społecznych stosowania poznanych metod, ale nie rozumie zagrożeń i ryzyka zdrowotnego Widzi potrzebę ustawicznego kształcenia, śledzenia nowoczesnych rozwiązań w analizie żywności oraz nie potrafi prawidłowo ocenić możliwości ich wdrożenia Na ocenę 4 Student posiada w stopniu zadowalającym zadowalającą wiedzę dotyczącą budowy materii, rozumie terminologię, zna wymagania i warunki przeprowadzenia badań. W stopniu zadowalającym zna podstawowe metody analityczne, potrafi je scharakteryzować i wymienić. Potrafi zanalizować warunki przeprowadzenia analizy i sposobu przygotowania próbki zna większość metod przeprowadzenia badań i częściowo potrafi je dopasować do celu badania, wykazuje umiejętność interpretacji wyników i wyciągania wniosków Jest świadomy odpowiedzialności, ryzyka, skutków ekonomicznych i społecznych stosowania poznanych metod j i częściowo uwzględnia w swoich działaniach Potrafi myśleć, widzi potrzebę ustawicznego kształcenia, śledzenia nowoczesnych rozwiązań w analizie żywności oraz nie potrafi prawidłowo ocenić możliwości ich wdrożenia Na ocenę 5 Student posiada wiedzę dotyczącą budowy materii, prawidłowo stosuje terminologię, potrafi dokładnie sprecyzować wymagania oraz określić warunki przeprowadzenia badań. Zna podstawowe metody analitycznych i potrafi je scharakteryzować, porównać i odpowiednio zastosować do oceny produktów. Potrafi dobrać metodę i określić warunki przeprowadzenia analizy i sposobu przygotowania próbki, zna metody, potrafi je wykorzystać do oceny, interpretować wyniki i wyciągnąć logiczne wnioski Posiada pełna świadomość odpowiedzialności, ryzyka zdrowotnego, skutków ekonomicznych i społecznych stosowania poznanych metod Potrafi myśleć, widzi potrzebę ustawicznego kształcenia, śledzenia nowoczesnych rozwiązań w analizie żywności oraz potrafi prawidłowo ocenić możliwości ich wdrożenia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.