Elektyw specjalizacyjny II: Chemiczne i biologiczne aspekty stabilności przechowalniczej żywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.F3.ES22.SM.TTZTC.T | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw specjalizacyjny II: Chemiczne i biologiczne aspekty stabilności przechowalniczej żywności | ||
Jednostka: | Katedra Chłodnictwa i Koncentratów Spożywczych | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Celem kursu jest pogłębienie wiedzy studentów na temat trwałości produktów spożywczych i zmian, jakim podlegają ich składniki w trakcie przechowywania w różnych warunkach. Studenci zapoznają się m.in. z molekularnymi podstawami przemian decydujących o stabilności przechowalniczej żywności. |
||
Pełny opis: |
Treść kształcenia Aspekty stabilności przechowalniczej żywności w stanie „szklistym”: - Zmiany zachodzące w materiale biologicznym w wyniku przejścia szklistego, temperatura przejścia szklistego. - Magnetyczny rezonans jądrowy jak nowoczesna metoda badania przejścia szklistego w żywności. Biologiczne aspekty stosowania niskich temperatur - Fizykochemiczne podstawy biologii niskich temperatur. - Oddziaływanie niskich temperatur na rośliny wyższe. - Adaptacja zwierząt wodnych do niskich temperatur. - Hibernacja u ssaków. - Niskie temperatury w służbie nauk medycznych i weterynaryjnych. Kinetyka procesów oksydacyjnych i hydrolitycznych zachodzących w trakcie przechowywania produktów bogatych w tłuszcze. Zmiany strukturalne i chemiczne składników odżywczych podczas przechowywania. Przechowalnicze zmiany białek w różnych produktach. Zmiany strukturalne polisacharydów. Owoce morza i inne jadalne bezkręgowce - żywność wysokiego ryzyka, zagrożenia i metody zabezpieczania oraz przedłużania trwałości. Wpływ krioprotektorów na zmiany denaturacyjne białek w wybranych tkankach zwierzęcych. Badanie wpływu warunków i czasu przechowywania na jakość produktów o dużej zawartości tłuszczu. Hydroliza białek żywności – badania metodą elektroforezy SDS-PAGE. Charakterystyka hydrofobowości powierzchniowej białek metodą spektrofluorymetryczną. |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Grout B.W.W. Morris G.J. The effects of low temperatures on biological systems. Cambridge University Press, 1987. 2. Mallett C.P. Frozen food technology. Blackie Academic and Professional, Wester Cleddens Road, Glasgow UK 1994. 3. Marcus Karel, Daryl B. Lund, Physical principles of food preservation. Marcel Dekker, 2003. 4. Labuza T., An integrated approach to food chemistry: Illustrative cases. In O. R. Fennema (Ed.) „Food Chemistry”, Marcel Dekker Inc., New York and Basel, 1985. 5. Sikorski Z.E. „Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1996. 6. Sikorski Z.E. „Ryby i bezkręgowce morskie”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004. 7. Jankiewicz M., Kędzior Z. „Metody pomiarów i kontroli jakości w przemyśle spożywczym”, Akademia Rolnicza im. A. Cieszkowskiego, Wydział Technologii Żywności, Poznań 2001. 8. Sikorski Z.E. (red.). „Chemia żywności”. T. I-III, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007. 9. Hausser K. H., Kalbitzer H.R. NMR w biologii i medycynie, UAM, Poznań, 1993. 10. Schmidt, S. J. (2004). Molecular mobility in foods. Advances in Foods and Nutrition Research, 48, 1043-4526. Literatura uzupełniająca: 1. Singh R. P., Scientific principles of shelf life evaluation. In C. M. D. Man & A. A. Jones (Eds.) „Shelf life evaluation of foods”, Blackie Academic & Professional London, Glasgow, Weinheim, New York, Tokyo, Melbourne, Madras, 1994. 2. Krełowska-Kułas M., „Badanie jakości produktów spożywczych”, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1993. 3. Lin X., Ruan R., Chen, P., Chung, M., Ye X., Yang T., Doona C., Wagner T. 2006. NMR state diagram concept. Journal of Food Science R: Concise Reviews and Hypotheses in Food Science, 71, 2006, 136-145. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma zaawansowaną wiedzę na temat chemicznych i biologicznych procesów zachodzących podczas przechowywania żywności ma pogłębioną wiedzę o roli i znaczeniu prawidłowego przechowywania żywności oraz o negatywnych skutkach jej niewłaściwego składowania ma podstawową wiedzę na temat zmian parametrów fizycznych zachodzących podczas przejścia szklistego w żywności Umiejętności samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność procesów technologicznych mających na celu zapewnienie stabilności przechowalniczej żywności posiada umiejętność doboru i modyfikacji metod instrumentalnych wykorzystywanych do badania jakości przechowywanej żywności Kompetencje społeczne ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie potrafi wymienić chemicznych i biologicznych procesów zachodzących podczas przechowywania żywności Nie zna roli i znaczenia prawidłowego przechowywania żywności Nie potrafi scharakteryzować co oznacza pojęcie przejścia szklistego, temperatura przejścia szklistego oraz zmiany parametrów fizycznych opisujących to przejście Nie potrafi samodzielnie przeprowadzić procesów technologicznych mających na celu zapewnienie stabilności przechowalniczej żywności Nie zna metod instrumentalnych wykorzystywanych do badania jakości przechowywanej żywności Nie jest świadomy znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości Na ocenę 3 Wymienia chemiczne i biologiczne procesy zachodzące podczas przechowywania żywności, ale nie rozumie ich mechanizmu Ma wiedzę o roli i znaczeniu prawidłowego przechowywania żywności, ale nie zna negatywnych skutków jej niewłaściwego składowania Potrafi scharakteryzować co oznacza pojęcie przejścia szklistego, temperatura przejścia szklistego Potrafi samodzielnie przeprowadzić procesy technologiczne mające na celu zapewnienie stabilności przechowalniczej żywności Zna kilka narzędzi wykorzystywanych do badania jakości przechowywanej żywności Jest świadomy znaczenia zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości Na ocenę 4 Wymienia chemiczne i biologiczne procesy zachodzące podczas przechowywania żywności i potrafi je scharakteryzować Ma ogólną wiedzę o roli i znaczeniu prawidłowego przechowywania żywności oraz o negatywnych skutkach jej niewłaściwego składowania Potrafi scharakteryzować co oznacza pojęcie przejścia szklistego, temperatura przejścia szklistego oraz zmiany parametrów fizycznych opisujących to przejście Potrafi samodzielnie przeprowadzić procesy technologiczne mające na celu zapewnienie stabilności przechowalniczej żywności, a także potrafi je zaplanować Stosuje metody instrumentalne do badania jakości przechowywanej żywności i potrafi je dobierać do rozwiązania konkretnego problemu Jest świadomy znaczenia społecznej i zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości Na ocenę 5 Wymienia chemiczne i biologiczne procesy zachodzące podczas przechowywania żywności i potrafi je scharakteryzować, a także wskazać te, które są najbardziej kluczowe dla wybranych produktów spożywczych Ma pogłębioną wiedzę o roli i znaczeniu prawidłowego przechowywania żywności oraz o negatywnych skutkach jej niewłaściwego składowania, a także proponuje modyfikacje, mające na celu poprawę jakości żywności Potrafi scharakteryzować co oznacza pojęcie przejścia szklistego, temperatura przejścia szklistego oraz zmiany parametrów fizycznych opisujących to przejście z uwzględnieniem parametrów metody magnetycznego rezonansu jądrowego wyznaczanych w żywności Potrafi samodzielnie przeprowadzić procesy technologiczne mające na celu zapewnienie stabilności przechowalniczej żywności, a także potrafi je zaplanować, dokonać ich analizy i oceny poprawności Stosuje metody instrumentalne do badania jakości przechowywanej żywności i potrafi je dobierać do rozwiązania konkretnego problemu, a także proponuje ich modyfikacje Jest świadomy znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Iwona Tesarowicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Banaś, Iwona Tesarowicz, Magdalena Witek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.