Elektyw specjalizacyjny 2 R: Środki słodzące jako składniki kształtujące jakość produktów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.F3.ES22.SM.TTZRZ.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw specjalizacyjny 2 R: Środki słodzące jako składniki kształtujące jakość produktów |
Jednostka: | Katedra Technologii Węglowodanów i Przetwórstwa Zbóż |
Grupy: |
Technologia Żywności, 3 sem, SM |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów obejmuje następujące zagadnienia: Fizjologia i chemia smaku. Sacharoza jako podstawowy środek słodzący. Surowce, produkty i technologie. Produkcja i zastosowanie syropów fruktozowych i glukozowych. Miód. Właściwości miodu jako funkcja pochodzenia i sposobu pozyskiwania (produkcji) miodu. Syrop klonowy. Otrzymywanie, zastosowanie i potencjał aplikacyjny. Inne syropy roślinne: brzozowy, palmowy itp. Środki słodzące pochodzenia niewęglowodanowego. Środki słodzące na bazie modyfikowanych surowców naturalnych - ksylitol, mannitol, sorbitol itp. Fizjologiczne i żywieniowe aspekty spożywania środków słodzących. Tematyka ćwiczeń obejmuje: Wpływ wybranych syropów na zmiany potencjału antyoksydacyjnego trwałego pieczywa cukierniczego. Wpływ polioli na przemiany nieenzymatycznego brązowienia i ich właściwości teksturotwórcze w wyrobach cukierniczych. Chromatograficzna analiza profili węglowodanowych produktów naturalnych (miód, syrop klonowy) oraz zawartości wybranych sztucznych środków słodzących. |
Literatura: |
1. Robert V. Stick. Carbohydrates: The Sweet Molecules of Life. Academic Press, 1 edition, March 2001. 2. Helen Mitchell. Sweeteners and Sugar Alternatives in Food Technology. Wiley-Blackwell, 1 edition, July 2006. 3. Fife B. Gorzka prawda o słodzikach. Wydawnictwo Vital, 2017 |
Efekty uczenia się: |
Zna i rozumie: -podstawowe aspekty związane z fizjologią odczuwania smaku. -podstawowe cechy środków słodzących oraz potrafi wskazać ich zastosowanie i ograniczenia technologiczne i żywieniowe. Potrafi: -interpretować dane z rozdziału chromatograficznego sacharydów i wybranych środków słodzących. -zaproponować rodzaj analizy umożliwiającej określenie przydatności danego środka słodzącego do kształtowania jakości produktów spożywczych. Jest gotów do: -przygotowania i przekazania społeczeństwu informacji o działaniach na rzecz produkcji wartościowej żywności i zasad prawidłowego żywienia w sposób popularyzatorski. -uznania znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję bezpiecznej żywności, kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładów w formie pisemnej na podstawie testu jednokrotnego wyboru (min. 60% punktów) - udział w ocenie końcowej 50%. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie: - sprawozdań z prac laboratoryjnych - udział w ocenie końcowej 30%, - praktyczny sprawdzian umiejętności w skali 2-5 - udział w ocenie końcowej 20%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CWL
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Kowalski | |
Prowadzący grup: | Stanisław Kowalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.