Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elektyw specjalizacyjny II: Nutrigenomika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: T.F3.ES22.SM.TTDDX.T
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elektyw specjalizacyjny II: Nutrigenomika
Jednostka: Katedra Żywienia Człowieka
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą interakcji genetyczno-żywieniowymi.

Pełny opis:

Treść kształcenia

Nutrigenomika, nutrigenetyka, definicja.

Genomika, transkryptomika, proteomika, metabolomika.

Metody stosowane w nutrigenomice

Biomarkery stosowane w badaniach genetyczno-żywieniowych.

Zapotrzebowanie człowieka na energię, węglowodany, białko, tłuszcze a geny

Gen, genom, chromosom

Żywienie a informacja genetyczna człowieka.

Polimorfizm genów a składniki żywieniowe.

Makroskładniki w regulacji ekspresji genów

Mikroskładniki pokarmowe w regulacji ekspresji genów

Produkty bogate w składniki mające wpływ na geny człowieka

Żywienie indywidualne

Zastosowanie nutrigenomiki.

Przygotowanie materiału genetycznego do badań

Opracowanie diety na podstawie wyników genetycznych SNP

Metodyki stosowane w nutrigenomice

Literatura:

Podstawowa

1. Davis C.D., Milner J. Frontiers in nutrigenomics, metabolomics and cancer prevention. Mutat. Res. 2004, 551, 51-64.

2. Fenech M. Nutritional treatment of genome instability: a paradigm shift in disease prevention and in the setting of recommended dietary allowances. Nutr. Res. Rev. 2003, 16, 109-122.

3. Green M.R., van der Ouderaa F. Nutrigenetics: where next for the foods industry. Pharmacogenomics J. 2003, 3, 191- 193.

4. Kaput J. Diet-disease gene interactions. Nutrition 2004, 20, 26-31.

5. Kaput J., Rodriguez R.I. Nutritional genomics: the next frontier in the postgenomic era. Physiol. Genomics 2004, 16, 166- 177.

6. Kornman K.S., Martha P.M., Duff G.W. Genetic variations and inflammation: a practical nutrigenomics opportunity. Nutrition 2004, 20, 44-49.

7. Mathers J.C. The biological revolution – towards a mechanistic understanding of the impact of diet on cancer risk. Mutat. Res. 2004, 551, 43-49.

8. Milner J.A. Incorporating basic nutrition science into Health interventions for cancer prevention. J. Nutr. 2003, 133, 3820S-3826S.

9. Milner J.A. Molecular targets for bioactive food components. J. Nutr. 2004, 134, 2492S-2498S.

10. Muller M., Kersten S. Nutrigenomics: goals and strategies. Nature Rev. 2003, 4, 315-322.

11. Ordovas J.M., Corella D. Nutritional genomics. Ann. Rev. Genomics Hum. Genet. 2004, 5, 71-118.

12. Sanders T, Emery P Molecular Basis of Human Nutrition (2003). Taylor& Francis

13. Swanson K.S., Schook L.B., Fahey G.C. Jr. Nutritional genomics: implications for companion animals. J. Nutr. 2003, 133, 3033-3040.

14. Van Ommen B. Nutrigenomics: exploiting systems biology in the nutrition and health arenas. Nutrition, 2004, 20, 4-8.

Uzupełniająca

1. Cousins R,J,, Blanchard R.K., Moore J.B., Cui L., Green C.L., Liuzzi J.P., Cao J., Bobo J.A. Regulation of zinc metabolism and genomic outcomes. J. Nutr. 2003, 133, 1521S-1526S

2. Fraga MF. et al. (2005) Epigenetic differences arise during the lifetime of monozygotic twins. Proc Natl Acad Sci 102(30), s. 10604-9

3. Waterland, R. A., and Jirtle, R. L. (2003) Transposable elements: targets for early nutritional effects on epigenetic gene regulation. Mol Cell Biol 23 (15) s. 5293-5300.

4. Roche H.M. Dietary lipids and gene expression. Biochem. Soc. Transac. 2004, 32, 6, 999-1002.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie naukowe podstawy kształtowania diety i jej wpływu na zdrowie człowieka uwzględniając interakcje genetyczno-żywieniowe.

Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu żywienia człowieka i interakcji genetyczno-żywieniowej.

Wykazuje znajomość nowoczesnych metod badań stosowanych w nauce o żywieniu człowieka.

Umiejętności

Wyjaśnia wpływ sposobu żywienia na zdrowie człowieka. Wskazuje działania korygujące i profilaktyczne w tym zakresie.

Wykorzystuje, analizuje i interpretuje wyniki zaawansowanych pomiarów stosowanych w ocenie stanu odżywienia.

Samodzielnie wyszukuje, pozyskuje oraz wykorzystuje dostępne źródła informacji, korzystając z baz danych, w tym także elektronicznych.

Kompetencje społeczne

Śledzi i przyswaja nowości w nauce o żywności i żywieniu w celu uzupełniania specjalistycznej wiedzy z zakresu żywienia człowieka i dietetyki

Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podejmowania działań zwiększających aktywność zawodową i społeczną środowiska, w którym żyje i pracuje.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Wiedza

Nie zna i nie rozumie naukowe podstawy kształtowania diety i jej wpływu na zdrowie człowieka uwzględniając interakcje genetyczno-żywieniowe.

Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka i interakcji genetyczno-żywieniowej.

Nie wykazuje znajomość nowoczesnych metod badań stosowanych w nauce o żywieniu człowieka.

Umiejętności

Nie potrafi wyjaśnić wpływ sposobu żywienia na zdrowie człowieka. Nie wskazuje działań korygujących i profilaktycznych w tym zakresie.

Nie potrafi wykorzystać, analizować i interpretować wyników zaawansowanych pomiarów stosowanych w ocenie stanu odżywienia

Nie wyszukuje, nie pozyskuje oraz nie wykorzystuje dostępnych źródeł informacji, korzystając z baz danych, w tym także elektronicznych.

Kompetencje społeczne

Nie potrafi współpracować w grupie.

Nie rozumie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia.

Nie identyfikuje priorytetów służących realizacji określonego zadania.

Na ocenę 3

Wiedza

Zna i rozumie podstawowe zasady planowania i przeprowadzania w praktyce doświadczeń naukowych.

Ma podstawową wiedzę z zakresu żywienia człowieka i interakcji genetyczno-żywieniowej.

Wykazuje podstawową znajomość nowoczesnych metod badań stosowanych w nauce o żywieniu człowieka.

Umiejętności

Ma trudności w wyjaśnianiu wpływu sposobu żywienia na zdrowie człowieka. Ma trudności w działaniach korygujących i profilaktycznych w tym zakresie

Nie potrafi samodzielnie wykorzystać, analizować i interpretować wyników zaawansowanych pomiarów stosowanych w ocenie stanu odżywienia, musi mieć pomoc prowadzącego

Wyszukuje i pozyskuje, ale nie wykorzystuje dostępnych źródła informacji, korzystając z baz danych, w tym także elektronicznych.

Kompetencje społeczne

W stopniu podstawowym potrafi współpracować w grupie.

W stopniu podstawowym rozumie potrzebę dokształcania się i samodoskonalenia.

W stopniu podstawowym identyfikuje priorytety służące realizacji określonego zadania.

Na ocenę 4

Wiedza

Zna i rozumie w stopniu przeciętnym zasady planowania i przeprowadzania w praktyce doświadczeń naukowych.

Ma ogólną wiedzę z zakresu żywienia człowieka i interakcji genetyczno-żywieniowej

Wykazuje przeciętną znajomość nowoczesnych metod badań stosowanych w nauce o żywieniu człowieka.

Umiejętności

Potrafi wyjaśniać wpływ sposobu żywienia na zdrowie człowieka. Z niewielką pomocą wskazuje działania korygujących i profilaktycznych w tym zakresie

Posiada w stopniu umiarkowanym umiejętność wykorzystania, analizy i interpretacji wyników zaawansowanych pomiarów stosowanych w ocenie stanu odżywienia

Wyszukuje, pozyskuje oraz wykorzystuje dostępne źródła informacji, korzystając z baz danych, w tym także elektronicznych, w stopniu umiarkowanym.

Kompetencje społeczne

Potrafi w sposób umiarkowany współpracować w grupie.

W stopniu umiarkowanym rozumie potrzebę dokształcania się i samodoskonalenia.

W stopniu umiarkowanym identyfikuje priorytety służące realizacji określonego zadania.

Na ocenę 5

Wiedza

Zna i rozumie zasady planowania i przeprowadzania w praktyce doświadczeń naukowych.

Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu żywienia człowieka i interakcji genetyczno-żywieniowej.

Wykazuje znajomość nowoczesnych metod badań stosowanych w nauce o żywieniu człowieka.

Umiejętności

Samodzielnie wyjaśnia wpływ sposobu żywienia na zdrowie człowieka. Bez pomocy wskazuje działania korygujących i profilaktycznych w tym zakresie

Posiada w stopniu zaawansowanym umiejętność wykorzystania, analizy i interpretacji wyników zaawansowanych pomiarów stosowanych w ocenie stanu odżywienia.

Samodzielnie wyszukuje, pozyskuje oraz wykorzystuje dostępne źródła informacji, korzystając z baz danych, w tym także elektronicznych.

Kompetencje społeczne

Potrafi aktywnie współpracować w grupie.

Rozumie potrzebę dokształcania się i samodoskonalenia.

Prawidłowo określa priorytety służące realizacji określonego zadania.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)