Elektyw specjalizacyjny II: Nutrigenomika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.F3.ES22.SM.TTDDX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw specjalizacyjny II: Nutrigenomika |
Jednostka: | Katedra Żywienia Człowieka |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą interakcji genetyczno-żywieniowymi. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Nutrigenomika, nutrigenetyka, definicja. Genomika, transkryptomika, proteomika, metabolomika. Metody stosowane w nutrigenomice Biomarkery stosowane w badaniach genetyczno-żywieniowych. Zapotrzebowanie człowieka na energię, węglowodany, białko, tłuszcze a geny Gen, genom, chromosom Żywienie a informacja genetyczna człowieka. Polimorfizm genów a składniki żywieniowe. Makroskładniki w regulacji ekspresji genów Mikroskładniki pokarmowe w regulacji ekspresji genów Produkty bogate w składniki mające wpływ na geny człowieka Żywienie indywidualne Zastosowanie nutrigenomiki. Przygotowanie materiału genetycznego do badań Opracowanie diety na podstawie wyników genetycznych SNP Metodyki stosowane w nutrigenomice |
Literatura: |
Podstawowa 1. Davis C.D., Milner J. Frontiers in nutrigenomics, metabolomics and cancer prevention. Mutat. Res. 2004, 551, 51-64. 2. Fenech M. Nutritional treatment of genome instability: a paradigm shift in disease prevention and in the setting of recommended dietary allowances. Nutr. Res. Rev. 2003, 16, 109-122. 3. Green M.R., van der Ouderaa F. Nutrigenetics: where next for the foods industry. Pharmacogenomics J. 2003, 3, 191- 193. 4. Kaput J. Diet-disease gene interactions. Nutrition 2004, 20, 26-31. 5. Kaput J., Rodriguez R.I. Nutritional genomics: the next frontier in the postgenomic era. Physiol. Genomics 2004, 16, 166- 177. 6. Kornman K.S., Martha P.M., Duff G.W. Genetic variations and inflammation: a practical nutrigenomics opportunity. Nutrition 2004, 20, 44-49. 7. Mathers J.C. The biological revolution – towards a mechanistic understanding of the impact of diet on cancer risk. Mutat. Res. 2004, 551, 43-49. 8. Milner J.A. Incorporating basic nutrition science into Health interventions for cancer prevention. J. Nutr. 2003, 133, 3820S-3826S. 9. Milner J.A. Molecular targets for bioactive food components. J. Nutr. 2004, 134, 2492S-2498S. 10. Muller M., Kersten S. Nutrigenomics: goals and strategies. Nature Rev. 2003, 4, 315-322. 11. Ordovas J.M., Corella D. Nutritional genomics. Ann. Rev. Genomics Hum. Genet. 2004, 5, 71-118. 12. Sanders T, Emery P Molecular Basis of Human Nutrition (2003). Taylor& Francis 13. Swanson K.S., Schook L.B., Fahey G.C. Jr. Nutritional genomics: implications for companion animals. J. Nutr. 2003, 133, 3033-3040. 14. Van Ommen B. Nutrigenomics: exploiting systems biology in the nutrition and health arenas. Nutrition, 2004, 20, 4-8. Uzupełniająca 1. Cousins R,J,, Blanchard R.K., Moore J.B., Cui L., Green C.L., Liuzzi J.P., Cao J., Bobo J.A. Regulation of zinc metabolism and genomic outcomes. J. Nutr. 2003, 133, 1521S-1526S 2. Fraga MF. et al. (2005) Epigenetic differences arise during the lifetime of monozygotic twins. Proc Natl Acad Sci 102(30), s. 10604-9 3. Waterland, R. A., and Jirtle, R. L. (2003) Transposable elements: targets for early nutritional effects on epigenetic gene regulation. Mol Cell Biol 23 (15) s. 5293-5300. 4. Roche H.M. Dietary lipids and gene expression. Biochem. Soc. Transac. 2004, 32, 6, 999-1002. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie naukowe podstawy kształtowania diety i jej wpływu na zdrowie człowieka uwzględniając interakcje genetyczno-żywieniowe. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu żywienia człowieka i interakcji genetyczno-żywieniowej. Wykazuje znajomość nowoczesnych metod badań stosowanych w nauce o żywieniu człowieka. Umiejętności Wyjaśnia wpływ sposobu żywienia na zdrowie człowieka. Wskazuje działania korygujące i profilaktyczne w tym zakresie. Wykorzystuje, analizuje i interpretuje wyniki zaawansowanych pomiarów stosowanych w ocenie stanu odżywienia. Samodzielnie wyszukuje, pozyskuje oraz wykorzystuje dostępne źródła informacji, korzystając z baz danych, w tym także elektronicznych. Kompetencje społeczne Śledzi i przyswaja nowości w nauce o żywności i żywieniu w celu uzupełniania specjalistycznej wiedzy z zakresu żywienia człowieka i dietetyki Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podejmowania działań zwiększających aktywność zawodową i społeczną środowiska, w którym żyje i pracuje. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Wiedza Nie zna i nie rozumie naukowe podstawy kształtowania diety i jej wpływu na zdrowie człowieka uwzględniając interakcje genetyczno-żywieniowe. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka i interakcji genetyczno-żywieniowej. Nie wykazuje znajomość nowoczesnych metod badań stosowanych w nauce o żywieniu człowieka. Umiejętności Nie potrafi wyjaśnić wpływ sposobu żywienia na zdrowie człowieka. Nie wskazuje działań korygujących i profilaktycznych w tym zakresie. Nie potrafi wykorzystać, analizować i interpretować wyników zaawansowanych pomiarów stosowanych w ocenie stanu odżywienia Nie wyszukuje, nie pozyskuje oraz nie wykorzystuje dostępnych źródeł informacji, korzystając z baz danych, w tym także elektronicznych. Kompetencje społeczne Nie potrafi współpracować w grupie. Nie rozumie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia. Nie identyfikuje priorytetów służących realizacji określonego zadania. Na ocenę 3 Wiedza Zna i rozumie podstawowe zasady planowania i przeprowadzania w praktyce doświadczeń naukowych. Ma podstawową wiedzę z zakresu żywienia człowieka i interakcji genetyczno-żywieniowej. Wykazuje podstawową znajomość nowoczesnych metod badań stosowanych w nauce o żywieniu człowieka. Umiejętności Ma trudności w wyjaśnianiu wpływu sposobu żywienia na zdrowie człowieka. Ma trudności w działaniach korygujących i profilaktycznych w tym zakresie Nie potrafi samodzielnie wykorzystać, analizować i interpretować wyników zaawansowanych pomiarów stosowanych w ocenie stanu odżywienia, musi mieć pomoc prowadzącego Wyszukuje i pozyskuje, ale nie wykorzystuje dostępnych źródła informacji, korzystając z baz danych, w tym także elektronicznych. Kompetencje społeczne W stopniu podstawowym potrafi współpracować w grupie. W stopniu podstawowym rozumie potrzebę dokształcania się i samodoskonalenia. W stopniu podstawowym identyfikuje priorytety służące realizacji określonego zadania. Na ocenę 4 Wiedza Zna i rozumie w stopniu przeciętnym zasady planowania i przeprowadzania w praktyce doświadczeń naukowych. Ma ogólną wiedzę z zakresu żywienia człowieka i interakcji genetyczno-żywieniowej Wykazuje przeciętną znajomość nowoczesnych metod badań stosowanych w nauce o żywieniu człowieka. Umiejętności Potrafi wyjaśniać wpływ sposobu żywienia na zdrowie człowieka. Z niewielką pomocą wskazuje działania korygujących i profilaktycznych w tym zakresie Posiada w stopniu umiarkowanym umiejętność wykorzystania, analizy i interpretacji wyników zaawansowanych pomiarów stosowanych w ocenie stanu odżywienia Wyszukuje, pozyskuje oraz wykorzystuje dostępne źródła informacji, korzystając z baz danych, w tym także elektronicznych, w stopniu umiarkowanym. Kompetencje społeczne Potrafi w sposób umiarkowany współpracować w grupie. W stopniu umiarkowanym rozumie potrzebę dokształcania się i samodoskonalenia. W stopniu umiarkowanym identyfikuje priorytety służące realizacji określonego zadania. Na ocenę 5 Wiedza Zna i rozumie zasady planowania i przeprowadzania w praktyce doświadczeń naukowych. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu żywienia człowieka i interakcji genetyczno-żywieniowej. Wykazuje znajomość nowoczesnych metod badań stosowanych w nauce o żywieniu człowieka. Umiejętności Samodzielnie wyjaśnia wpływ sposobu żywienia na zdrowie człowieka. Bez pomocy wskazuje działania korygujących i profilaktycznych w tym zakresie Posiada w stopniu zaawansowanym umiejętność wykorzystania, analizy i interpretacji wyników zaawansowanych pomiarów stosowanych w ocenie stanu odżywienia. Samodzielnie wyszukuje, pozyskuje oraz wykorzystuje dostępne źródła informacji, korzystając z baz danych, w tym także elektronicznych. Kompetencje społeczne Potrafi aktywnie współpracować w grupie. Rozumie potrzebę dokształcania się i samodoskonalenia. Prawidłowo określa priorytety służące realizacji określonego zadania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.