Elektyw specjalizacyjny II: Dietetyka II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.F3.ES21.SM.TTZCH.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw specjalizacyjny II: Dietetyka II |
Jednostka: | Katedra Żywienia Człowieka |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z postępowaniem dietetycznym w wybranych jednostkach chorobowych, oraz rolą wybranych bioaktywnych składników żywności w dietoterapii. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia 1. Otyłość etiologia i patogeneza. Rodzaje diet wykorzystywanych w leczeniu nadwagi i otyłości. Naturalne substancje wspomagające proces redukcji masy ciała. Diety niekonwencjonalne stosowane w redukcji masy ciała 2. Bioaktywne składniki żywności i ich wpływ na redukcję masy ciała 3. Prozdrowotne właściwości wybranych nieodżywczych składników żywności (m.in. sterole roślinne, glukozynolany). 4. Rola naturalnych substancji przeciwulteniających w leczeniu żywieniowym. 1. Oznaczanie chlorku sodu i wartości energetycznej w wybranych produktach spożywczych/racjach pokarmowych 2.Oznaczanie zawartości polifenoli w wybranych produktach spożywczych/racjach pokarmowych. 3. Oznaczanie zawartości izotiocyjanianów w wybranych produktach spożywczych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Jarosz M., 2010. Praktyczny podręcznik dietetyczki. Wyd IŻŻ Warszawa. 2. Ciborowska H., Rudnicka A., 2014 Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. PZWL Warszawa. 3. Daniluk J. Jurkowska J., (red.) 2005. Zarys chorób wewnętrznych dla studentów pielęgniarstwa. Wyd. Czelej, Lublin. 4. Gawęcki J., (red) 2010. Żywienie człowieka zdrowego i chorego. Wyd. PZWL Warszawa. 5. Jarosz M., Bułhak-Jahymczyk B., (red). 2008. Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób zakaźnych. Wyd. PZWL Warszawa 6. Jarosz M.(red). 2012. Normy żywieniowe dla populacji polskiej-nowelizacja. Wyd. IŻŻ Warszawa 7. Silbernalg S, Despopolus A., 2010. Ilustrowana fizjologia człowieka. Wyd. PZWL, Warszawa Literatura uzupełniająca: 1. Ciborowska H., Rudnicka A.. 2010. Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa. 2. Sobotka L. (red). 2004. Podstawy żywienia klinicznego. pod L. Sobotki Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa. 3. Journal of Nutrition 4. British Journal of Nutrition, 5. Nutrition, 6. Nutrition Research, 7. Czynniki Ryzyka 8. The Journal of Nutrition, Health and Aging, 9. Journal of Functional Foods. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma pogłębioną wiedzę na temat mechanizmów neurohormonalnych regulacji procesów fizjologicznych, fizjologii układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych Posiada szczegółową znajomość anatomii człowieka ze szczególnym uwzględnieniem układu pokarmowego oraz gruczołów wydzielania wewnętrznego. Zna objawy i przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia. Rozumie i diagnozuje styl życia oraz wpływ modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych na stan zdrowotny jednostki. Umiejętności Potrafi posługiwać się zaawansowanym technicznie sprzętem i aparaturą stosowaną w badaniach dotyczących np. oceny stanu odżywienia, analizowania zawartość składników odżywczych i nieodżywczych w racjach pokarmowych. Posiada zdolność prezentowania i wyjaśniania zasad racjonalnego żywienia oraz wpływu sposobu żywienia na zdrowie. Identyfikuje błędy żywieniowe (uwarunkowane również kulturowo, religijnie i etycznie), potrafi sformułować plan działania korygujący sposób żywienia oraz działania profilaktyczne. Kompetencje społeczne Ma świadomość odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności. Potrafi identyfikować i wyjaśniać złożone problemy związane z błędami żywieniowymi oraz potrafi formułować zalecenia dotyczące różnych aspektów żywienia /m.in. dobór produktów, technik kulinarnych/ zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia. Dba o prestiż związany z wykonywaniem zawodu (np. dietetyka, technologa żywienia zbiorowego). |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie zna mechanizmów neurohormonalnych regulacji procesów fizjologicznych, fizjologii układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych. Oceniania wiedza jest poniżej 60%. Nie posiada znajomości anatomii człowieka z uwzględnieniem układu pokarmowego oraz gruczołów wydzielania wewnętrznego. Oceniania wiedza jest poniżej 60%. Nie zna objawów i przyczyn zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia. Nie rozumie i wpływu modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych na stan zdrowotny jednostki. Oceniania wiedza jest poniżej 60% Nie potrafi posługiwać się zaawansowanym technicznie sprzętem i aparaturą stosowaną w badaniach dotyczących np. oceny stanu odżywienia. Nie potrafi analizować zawartości składników odżywczych i nieodżywczych w racjach pokarmowych. Oceniania wiedza jest poniżej 60%. Nie posiada zdolności prezentowania i wyjaśniania zasad racjonalnego żywienia oraz wpływu sposobu żywienia na zdrowie. Oceniania wiedza jest poniżej 60%. Nie identyfikuje błędów żywieniowych także z wykorzystaniem odpowiednich programów komputerowych), nie proponuje działań korygujące sposób żywienia oraz nie proponuje działań profilaktycznych. . Oceniania wiedza jest poniżej 60%. Nie ma świadomości znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności a także nie jest świadomy własnych ograniczeń w tym zakresie i konieczności korzystania w razie potrzeby z pomocy ekspertów. Nie potrafi identyfikować i wyjaśniać problemów związanych z błędami żywieniowymi oraz nie potrafi formułować zaleceń dotyczących różnych aspektów żywienia /m.in. dobór produktów, technik kulinarnych/ zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia. Nie dba o prestiż związany z wykonywaniem zawodu (np. dietetyka, technologa żywienia zbiorowego). Oceniania wiedza jest poniżej 60%. Na ocenę 3 Zna niektóre mechanizmy neurohormonalne regulacji procesów fizjologicznych. Zna niektóre funkcje układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nie zna funkcji układu nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; nie zna mechanizmów odpowiedzialnych za trawienie, wchłanianie i metabolizm składników pokarmowych. Oceniania wiedza jest w przedziale 61-75%. Posiada podstawową wiedze na temat znajomości anatomii człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem układu pokarmowego nie zna anatomii gruczołów wydzielania wewnętrznego. Oceniania wiedza jest w przedziale 61-75%. Zna wybrane objawy zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia ale nie ze stanu odżywienia. Nie zna przyczyn zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia. Rozumie wpływ stylu życia ale nie modeli zachowań prozdrowotnych, rekreacyjnych i rekreacyjnych na stan zdrowotny jednostki. Oceniania wiedza jest w przedziale 61-75%. Potrafi posługiwać się zaawansowanym technicznie sprzętem i aparaturą stosowaną w badaniach dotyczących np. oceny stanu odżywienia tylko pod kierunkiem prowadzącego zajęcia Analizuje zawartość podstawowych składników odżywczych w racjach pokarmowych. Nie zna metod analizy składników nieodżywczych. Oceniania wiedza jest w przedziale 61-75%. Posiada zdolność prezentowania zasad racjonalnego żywienia, nie potrafi wyjaśnić zasad racjonalnego żywienia, nie potrafi wyjaśnić wpływu sposobu żywienia na zdrowie. Oceniania wiedza jest w przedziale 61-75%. Identyfikuje nieliczne błędy żywieniowe (także z wykorzystaniem odpowiednich programów komputerowych), nie proponuje działań korygujące sposób żywienia, nie proponuje działań profilaktycznych. Oceniania wiedza jest w przedziale 61-75%. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności nie jest świadomy własnych ograniczeń w tym zakresie i konieczności korzystania w razie potrzeby z pomocy ekspertów. Potrafi identyfikować ale nie wyjaśniać problemy związane z błędami żywieniowymi oraz nie potrafi formułować zaleceń dotyczących różnych aspektów żywienia /m.in. dobór produktów, technik kulinarnych/ zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia. W stopniu dostatecznym dba o prestiż związany z wykonywaniem zawodu (np. dietetyka, technologa żywienia zbiorowego). Oceniania wiedza jest w przedziale 61-75%. Na ocenę 4 Zna mechanizmy neurohormonalne regulacji procesów fizjologicznych. Zna funkcje układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; zna wybrane mechanizmy odpowiedzialne za trawienie, wchłanianie i metabolizm składników pokarmowych. Oceniania wiedza w przedziale 76-90%. Posiada znajomość anatomii człowieka ze szczególnym uwzględnieniem układu pokarmowego oraz gruczołów wydzielania wewnętrznego. Oceniania wiedza w przedziale 76-90%. Zna wybrane objawy zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia. Zna wybrane objawy wynikające ze stanu odżywienia. Zna wybrane przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia. Rozumie wpływ stylu życia i modeli zachowań prozdrowotnych, rekreacyjnych i rekreacyjnych na stan zdrowotny jednostki. Oceniania wiedza w przedziale 76-90%. Potrafi posługiwać się zaawansowanym technicznie sprzętem i aparaturą stosowaną w badaniach dotyczących np. oceny stanu odżywienia z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia. Analizuje zawartość składników odżywczych, zna metody analizy składników nieodżywczych w racjach pokarmowych, ale nie potrafi przeprowadzić analizy. Oceniania wiedza w przedziale 76-90%. Posiada zdolność prezentowania zasad racjonalnego żywienia, potrafi wyjaśnić zasady racjonalnego żywienia, nie potrafi wyjaśnić wpływu sposobu żywienia na zdrowie. Oceniania wiedza w przedziale 76-90%. Identyfikuje błędy żywieniowe ( także z wykorzystaniem odpowiednich programów komputerowych), proponuje działania korygujące sposób żywienia, nie proponuje działań profilaktycznych. Oceniania wiedza w przedziale 76-90%. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności nie jest świadomy własnych ograniczeń w tym zakresie i konieczności korzystania w razie potrzeby z pomocy ekspertów. Potrafi identyfikować i wyjaśniać wybrane problemy związane z błędami żywieniowymi oraz nie potrafi formułować zaleceń dotyczących różnych aspektów żywienia /m.in. dobór produktów, technik kulinarnych/ zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia. Stara się dbać o prestiż związany z wykonywaniem zawodu (np. dietetyka, technologa żywienia zbiorowego). Oceniania wiedza w przedziale 76-90% Na ocenę 5 Zna mechanizmy neurohormonalne regulacji procesów fizjologicznych, fizjologie układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych. Oceniania wiedza w przedziale 91-100%. Posiada szczegółową znajomość anatomii człowieka ze szczególnym uwzględnieniem układu pokarmowego oraz gruczołów wydzielania wewnętrznego. Oceniania wiedza w przedziale 91-100%. Zna objawy i przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia. Rozumie i diagnozuje styl życia oraz wpływ modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych na stan zdrowotny jednostki. Oceniania wiedza w przedziale 91-100%. Potrafi posługiwać się zaawansowanym technicznie sprzętem i aparaturą stosowaną w badaniach dotyczących np. oceny stanu odżywienia. Analizuje zawartość składników odżywczych i nieodżywczych w racjach pokarmowych. Oceniania wiedza w przedziale 91-100%. Posiada zdolność prezentowania i wyjaśniania zasad racjonalnego żywienia oraz wpływu sposobu żywienia na zdrowie. Oceniania wiedza w przedziale 91-100%. Identyfikuje błędy żywieniowe (uwarunkowane również kulturowo, religijnie i etycznie), potrafi sformułować plan działania korygujący sposób żywienia oraz działania profilaktyczne. Oceniania wiedza w przedziale 91-100%. Ma świadomość odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności. Potrafi identyfikować i wyjaśniać złożone problemy związane z błędami żywieniowymi oraz potrafi formułować zalecenia dotyczące różnych aspektów żywienia /m.in. dobór produktów, technik kulinarnych/ zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia. Dba o prestiż związany z wykonywaniem zawodu (np. dietetyka, technologa żywienia zbiorowego). Oceniania wiedza w przedziale 91-100%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.