Elektyw specjalizacyjny I: Uzależnienia od substancji naturalnych i syntetycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.F3.ES16.SM.TTZTF.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw specjalizacyjny I: Uzależnienia od substancji naturalnych i syntetycznych |
Jednostka: | Katedra Technologii Fermentacji i Mikrobiologii Technicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu będzie zaznajomienie studentów z problematyką uzależnień od związków działających na ośrodkowy układ nerwowy, ich budową, wpływem na organizm człowieka, występowaniem oraz sposobami zapobiegania i terapiami farmakologiczno-psychologicznymi ich zwalczania. Szczególna uwaga położona zostanie na mechanizmy działania narkotyków i halucynogenów pochodzenia naturalnego. Zostaną również omówione zagrożenia i problemy naszych czasów tj. dopalacze i zaburzenia odżywiania typu psychicznego. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Wiadomości wstępne, definicje, podział substancji uzależniających. Rys historyczny - narkotyki Starego i Nowego Świata. Problem uzależnień na przestrzeni tysiącleci. Biologiczne podłoże uzależnienia (układ pobudzenia, układ nagrody). Główne układy, struktury i neuroprzekaźniki ośrodkowego układu nerwowego zaangażowane w mechanizmy uzależnienia. Definicje: zależności, uzależnienia psychicznego, fizycznego, zespołu abstynencyjnego, efektów ostrych, chronicznych. Doświadczalne modele uzależnień. Uzależnienie od kokainy i amfetaminy – budowa, występowanie, rodzaje, mechanizm działania, wpływ na organizm człowieka, sposoby zapobiegania. Uzależnienie od opioidów – budowa, rodzaje, mechanizmy działania, opioidy w lecznictwie, wpływ na organizm człowieka, zapobieganie. Uzależnienie od halucynogenów, leków oraz innych substancji – wpływ na organizm człowieka Uzależnienie od alkoholu – działanie alkoholu na organizm człowieka, objawy alkoholizmu i sposoby walki z nim. Uzależnienie od nikotyny – działanie na organizm człowieka, sposoby walki z tym uzależnieniem. Dopalacze i substancje odurzające uzyskiwane domowymi sposobami. Zaburzenia odżywiania typu psychicznego – anoreksja i bulimia. Główne kierunki terapii uzależnień: farmakologiczne i psychologiczno-społeczne oraz perspektywy prac nad lekami przeciwko uzależnieniom. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Vetulani J., Uzależnienia lekowe na przełomie wieków. W Neuropsychofarmakologia 2000 - dziś i jutro, Bijak M., Lasoń W., (red.), IF PAN, Kraków 2000. 2. Kostowski W., Herman Z., (red.) Farmakologia. Podstawy farmakoterapii. Tom 1-2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2004. Literatura uzupełniająca: 3. Kostowski W., Dopamina a mechanizmy nagrody i rozwój uzależnień: fakty i hipotezy. Alkoholizm i narkomania. 2000, 13: 9-32. 4. Stefański R., Uzależnienie od amfetaminy: charakterystyka neurobiologiczno-kliniczna. Alkoholizm i narkomania. 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada ogólną wiedzę na temat budowy i funkcjonowania układów zaangażowanych w procesy szeroko rozumianego uzależnienia oraz mechanizmów działania substancji psychoaktywnych. Umiejętności Potrafi zidentyfikować i nazwać efekty fizjologiczne i psychiczne stanowiące elementy uzależnienia, w tym również chorób związanych z odżywianiem. Kompetencje społeczne Ma świadomość zagrożeń stosowania różnych substancji psychoaktywnych oraz potrafi o nich informować społeczeństwo. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Wiedza Nie posiada nawet ogólnej wiedzy na temat budowy i funkcjonowania układów zaangażowanych w procesy uzależnienia oraz mechanizmów działania substancji psychoaktywnych. Umiejętności Nie potrafi zidentyfikować i nazwać efektów fizjologicznych oraz psychicznych stanowiących elementy uzależnienia, w tym chorób związanych z odżywianiem. Kompetencje społeczne Nie dostrzega lub ignoruje zagrożenia różnych substancji psychoaktywnych dla zdrowia i życia konsumenta oraz bezpieczeństwa żywności. Na ocenę 3 Wiedza Potrafi podać podstawowe informacje dotyczące budowy układu nagrody oraz mechanizmów działania najważniejszych substancji psychoaktywnych (kokaina, amfetamina, nikotyna, alkohol etylowy i in.). Umiejętności Potrafi wymienić efekty fizjologiczne oraz psychiczne stanowiące elementy uzależnienia, w tym choroby związane z odżywianiem. Kompetencje społeczne Zna zagrożenia różnych substancji psychoaktywnych dla zdrowia i życia konsumenta oraz bezpieczeństwa żywności, ale nie uwzględnia ich w praktycznym działaniu. Na ocenę 4 Wiedza Potrafi podać podstawowe informacje dotyczące budowy układu nagrody oraz innych układów zaangażowanych w uzależnienia. Zna zagrożenia i mechanizmy działania najważniejszych substancji psychoaktywnych (kokaina, amfetamina, nikotyna, alkohol etylowy oraz halucynogeny i dopalacze i in.). Potrafi wskazać psychostymulanty stosowane w lecznictwie, ale nie rozumie dlaczego. Umiejętności Potrafi wymienić efekty fizjologiczne oraz psychiczne stanowiące elementy uzależnienia, w tym choroby związane z odżywianiem oraz krótko je scharakteryzować dla wskazanych psychostymulantów. Kompetencje społeczne Jest świadomy zagrożeń substancji psychoaktywnych dla zdrowia i życia człowieka oraz bezpieczeństwa żywności i częściowo uwzględnia je w swoich działaniach. Na ocenę 5 Wiedza Potrafi podać informacje dotyczące budowy układu nagrody oraz innych układów zaangażowanych w uzależnienia. Zna zagrożenia i mechanizmy działania najważniejszych substancji psychoaktywnych (kokaina, amfetamina, nikotyna, alkohol etylowy, marihuana oraz halucynogeny i dopalacze i in). Potrafi wskazać psychostymulanty stosowane w lecznictwie i wyjaśnia celowość takiego zastosowania oraz analizuje plusy i minusy takiej kuracji. Umiejętności Potrafi wymienić efekty fizjologiczne oraz psychiczne stanowiące elementy uzależnienia, w tym choroby związane z odżywianiem oraz krótko je scharakteryzować dla wskazanych psychostymulantów. Umie również analizować omawiane zjawiska w oparciu o dostępną wiedzę. Kompetencje społeczne Jest świadomy zagrożeń ze strony substancji psychoaktywnych dla zdrowia i życia konsumenta oraz bezpieczeństwa żywności. Przypisuje im znaczącą wagę i uwzględnia w swoich działaniach informacyjnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.