Elektyw specjalizacyjny I: Żywienie a zdrowie człowieka.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.F3.ES11.SM.TTZCG.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw specjalizacyjny I: Żywienie a zdrowie człowieka. |
Jednostka: | Katedra Technologii Produktów Roślinnych i Higieny Żywienia (z laboratorium MCMŻ) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowych wiadomości dotyczących związku żywienia ze zdrowiem człowieka, z uwzględnieniem mechanizmów rozwoju chorób dietozależnych, a także możliwości zapobiegania tym chorobom |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Zdrowie i jego uwarunkowania. Mierniki zdrowotne w epidemiologii żywieniowej. Środowisko a zachowania żywieniowe. Znaczenie kultury w kreowaniu zachowań żywieniowych Zaburzenia zdrowia o podłożu żywieniowym na świecie. Grupy ludności podwyższonego ryzyka zaburzeń zdrowia i ich problemy żywieniowe. Charakterystyka wybranych chorób przewlekłych niezakaźnych – czynniki ryzyka, klasyfikacja, leczenie, profilaktyka żywieniowa. Żywność funkcjonalna a prewencja chorób przewlekłych niezakaźnych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Gertig H., Przysławski J., 2006. Zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL. 2. Ciborowska H., Rudnicka A., 2004. Dietetyka żywienia zdrowego i chorego człowieka, PZWL. 3. Obesity, 2003. The Report of the British Nutrition Foundation Task Force, Blackwell Sci.LTD. 4. Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B. Normy żywienia człowieka Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych, PZWL, 2008 Literatura uzupełniająca: 1. Keller J.S. Podstawy fizjologii żywienia człowieka. Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2000. 2. Gertig H. Żywność a zdrowie. PZWL, Warszawa, 1996 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Rozumie naukowe podstawy kształtowania diety i jej wpływ na zdrowie człowieka. Ma rozszerzoną wiedzę na temat definicji zdrowia i jego uwarunkowań. Identyfikuje żywność jako materiały i systemy dostarczania składników odżywczych, które można modyfikować co do składu, w celu otrzymania określonej charakterystyki i funkcjonalności. Umiejętności Identyfikuje błędy żywieniowe, potrafi sformułować plan działań korygujących sposób żywienia oraz profilaktycznych. Kompetencje społeczne Potrafi identyfikować i wyjaśniać złożone problemy związane z błędami żywieniowymi oraz formułować zalecenia w tym zakresie, zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia. Ma świadomość potrzeby przekazywania społeczeństwu informacji o zasadach zdrowego żywienia, jak również o zapobieganiu chorobom przewlekłym niezakaźnym w sposób popularyzatorski. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie rozumie naukowych podstaw kształtowania diety i jej wpływ na zdrowie człowieka. Ma rozszerzoną wiedzę na temat definicji zdrowia i jego uwarunkowań. Nie identyfikuje żywności jako materiałów i systemów dostarczania składników odżywczych, które można modyfikować co do składu, w celu otrzymania określonej charakterystyki i funkcjonalności. Nie identyfikuje błędów żywieniowych, nie potrafi sformułować planu działań korygujących sposób żywienia ani profilaktycznych. Nie potrafi identyfikować i wyjaśniać złożonych problemów związanych z błędami żywieniowymi, ani formułować zaleceń w tym zakresie, zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia. Nie ma świadomości potrzeby przekazywania społeczeństwu informacji o zasadach zdrowego żywienia, jak również o zapobieganiu chorobom przewlekłym niezakaźnym w sposób popularyzatorski. Na ocenę 3 W miernym stopniu rozumie naukowe podstawy kształtowania diety i jej wpływ na zdrowie człowieka. Ma mierną wiedzę na temat definicji zdrowia i jego uwarunkowań. Identyfikuje w zarysie żywność jako materiały i systemy dostarczania składników odżywczych, które można modyfikować co do składu, w celu otrzymania określonej charakterystyki i funkcjonalności. Identyfikuje w miernym zakresie błędy żywieniowe, nie potrafi sformułować planu działań korygujących sposób żywienia ani profilaktycznych. Potrafi identyfikować problemy związane z błędami żywieniowymi, ale nie potrafi ich wyjaśnić bądź formułować zaleceń w tym zakresie, zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia. Ma w ogólnym zarysie świadomość potrzeby przekazywania społeczeństwu informacji o zasadach zdrowego żywienia, jak również o zapobieganiu chorobom przewlekłym niezakaźnym w sposób popularyzatorski. Na ocenę 4 Dobrze rozumie naukowe podstawy kształtowania diety i jej wpływ na zdrowie człowieka. Ma wiedzę na temat definicji zdrowia i jego uwarunkowań w stopniu dobrym. Identyfikuje poprawnie żywność jako materiały i systemy dostarczania składników odżywczych, które można modyfikować co do składu, w celu otrzymania określonej charakterystyki i funkcjonalności. Identyfikuje dobrze błędy żywieniowe, ale nie potrafi poprawnie sformułować planu działań korygujących sposób żywienia bądź profilaktycznych. Potrafi dobrze identyfikować i wyjaśniać złożone problemy związane z błędami żywieniowymi oraz formułować w wąskim zakresie zalecenia w tym zakresie, zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia. Ma świadomość potrzeby przekazywania społeczeństwu informacji o zasadach zdrowego żywienia, jak również o zapobieganiu chorobom przewlekłym niezakaźnym w sposób popularyzatorski. Na ocenę 5 Bardzo dobrze rozumie naukowe podstawy kształtowania diety i jej wpływ na zdrowie człowieka. Ma bardzo dużą wiedzę na temat definicji zdrowia i jego uwarunkowań. Identyfikuje w szerokim zakresie żywność jako materiały i systemy dostarczania składników odżywczych, które można modyfikować co do składu, w celu otrzymania określonej charakterystyki i funkcjonalności. Identyfikuje bardzo dobrze błędy żywieniowe, potrafi poprawnie sformułować plan działań korygujących sposób żywienia oraz profilaktycznych. Potrafi bardzo dobrze identyfikować i wyjaśniać złożone problemy związane z błędami żywieniowymi oraz formułować zalecenia w tym zakresie, zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia. Ma pogłębioną świadomość potrzeby przekazywania społeczeństwu informacji o zasadach zdrowego żywienia, jak również o zapobieganiu chorobom przewlekłym niezakaźnym w sposób popularyzatorski. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.