Elektyw kierunkowy II: Zdobywanie atrakcyjnego zatrudnienia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.F2.EK2k.SM.TTZXX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw kierunkowy II: Zdobywanie atrakcyjnego zatrudnienia |
Jednostka: | Katedra Technologii Węglowodanów i Przetwórstwa Zbóż |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem nauczania tego przedmiotu jest wprowadzenie słuchaczy w podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki rynkowej, zapoznanie ze znaczeniem kreatywnego podejścia w myśleniu i działaniu, nauczenie umiejętności przygotowania podstawowych dokumentów niezbędnych przy poszukiwaniu pracy, nauczenie umiejętności rozmowy z pracodawcą, nauczenie umiejętności samooceny własnych zdolności i predyspozycji. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Ocena predyspozycji zawodowych osoby starającej się o pracę. Psychika a bezrobocie. Fazy bezrobocia. Konfrontacja z rzeczywistością rynku pracy. Autopromocja i autoprezentacja. Mocne i słabe strony każdego człowieka. Techniki poszukiwania pracy. Przygotowanie podań o pracę. List motywacyjny. Curriculum Vita. Kwestionariusz osobowy. Rozmowa kwalifikacyjna. Przygotowanie do rozmowy – strój, powitanie, zachowanie w trakcie, obserwacje osoby prowadzącej interview. Najczęściej zadawane pytania. Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej. Prawdziwość odpowiedzi i jej znaczenie. Przeprowadzenie testu przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej. Nakłonienie do pracy z sobą samym – w celu wyeliminowania słabych punktów. Pojęcie asertywności. Podstawowe prawa asertywności (pewność siebie). Szczegółowe prawa związane z różnoraką działalnością. Jak radzić sobie z krytyką. Wyrażanie negatywnych uczuć. Odmowa. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. M.J. Yate, Knock`em Dead With Great Answers to Tough Interview Questions. B. Adams, Inc. 1991. 2. H.A. Medley, Sweaty Palms: The Neglected Art. Of Being Interviewed. Ten Speed Press 1984. 3. P. Hellmann, Ready Aim, You`re Hired ! How to Job Interview Succesfully Anytime, Anywhere, With Anyone. ACACOM, 1986. Literatura uzupełniająca: 1. R.Maggio, How to say it. Prentice Hall, Paramus, N.J., 1990. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Wie na czym polegają predyspozycje zawodowe. Zna fazy bezrobocia. Zna swoje mocne i słabe strony. Zna techniki poszukiwania pracy. Zna zasady pisania podań o pracę. List motywacyjny. Curriculum Vita. Kwestionariusz osobowy. Jest przygotowany do rozmowy kwalifikacyjnej. Zna najczęściej zadawane pytania. Zna znaczenie prawdziwości odpowiedzi podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Wie o konieczności wyeliminowania słabych punktów. Zna pojęcie asertywności i podstawowe prawa asertywności. Wie jak radzić sobie z krytyką. Wie jak wyrażać negatywne uczucia. Kompetencje społeczne Kreatywnie rozwiązuje problemy. Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Potrafi pracować samodzielnie oraz w grupie. Potrafi ocenić swoje predyspozycje zawodowe. Potrafi dokonać autoprezentacji. Potrafi przygotować podania o pracę. Potrafi odpowiednio się ubrać i zachowywać podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Potrafi odpowiadać rozumnie na zadawane pytania. Potrafi w sposób prawdomówny przedstawić swoje mocne strony i unikać rozmowy na temat słabych stron. Potrafi zachowywać się asertywnie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie wymienia faz bezrobocia oraz technik poszukiwania pracy. Nie wie na czym polegają predyspozycje zawodowe. Nie zna swoich mocnych i słabych stron. Nie zna technik poszukiwania pracy. Nie zna zasad pisania podań o pracę, listu motywacyjnego, Curriculum Vita oraz kwestionariusza osobowego. Nie jest przygotowany do rozmowy kwalifikacyjnej. Nie zna najczęściej zadawane pytania. Nie zna znaczenie prawdziwości odpowiedzi podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Nie wie o konieczności wyeliminowania słabych punktów. Nie zna podstawowych praw asertywności. Nie wie jak radzić sobie z krytyką i jak wyrażać negatywne uczucia. Nie wykazuje inicjatywy w rozwiązaniu problemów. Nie potrafi pracować w zespole. Nie potrafi umiejętnie ocenić swoich predyspozycji zawodowych. W sposób nieodpowiedni dokonuje autoprezentacji Nieumiejętnie przygotowuje podania o pracę. Nie posiada umiejętności asertywnego zachowania. Nieumiejętnie odpowiada na zadawane pytania podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Na ocenę 3 Nie potrafi wymieni wszystkich faz bezrobocia oraz technik poszukiwania pracy. Ma trudności z wyjaśnieniem na czym polegają predyspozycje zawodowe. Nie zna wszystkich swoich mocnych i słabych stron. Zna tylko kilka technik poszukiwania pracy. Zna niewiele zasad pisania podań o pracę, listu motywacyjnego, Curriculum Vita oraz kwestionariusza osobowego. Jest słabo przygotowany do rozmowy kwalifikacyjnej. Zna niewiele zadawanych pytań. Zna częściowo znaczenie prawdziwości odpowiedzi podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Wie o konieczności wyeliminowania słabych punktów. Ma trudności z dokładnym wyjaśnieniem pojęcie asertywności i podaniem podstawowych praw asertywności. Wie jak radzić sobie z krytyką, ale wie jak wyrażać negatywne uczucia. Wykazuje słabą inicjatywę w rozwiązywaniu problemów. Pracuje w zespole, ale ma problemy z komunikacją. Ma trudności w ocenie swoich predyspozycji zawodowych oraz autoprezentacji. Przygotowuje niczym nie wyróżniające się spośród wielu innych podania o pracę z licznymi błędami. Odpowiada na co najmniej połowę zadawanych pytań podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Przedstawia swoje mocne strony ale nie potrafi unikać rozmowy na temat słabych stron. Ma trudności z asertywnym zachowaniem. Na ocenę 4 Wymienia fazy bezrobocia oraz techniki poszukiwania pracy. Wie na czym polegają predyspozycje zawodowe. Zna swoje mocne i słabe strony. Zna techniki poszukiwania pracy. Zna zasady pisania podań o pracę. List motywacyjny. Curriculum Vita. Kwestionariusz osobowy. Jest przygotowany do rozmowy kwalifikacyjnej. Zna najczęściej zadawane pytania. Zna znaczenie prawdziwości odpowiedzi podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Wie o konieczności wyeliminowania słabych punktów. Zna pojęcie asertywności i podstawowe prawa asertywności. Wie jak radzić sobie z krytyką. Wie jak wyrażać negatywne uczucia. Wykazuje inicjatywę w rozwiązywaniu problemów. Potrafi pracować w zespole. Jeśli to konieczne umie pracować samodzielnie. Potrafi ocenić swoje predyspozycje zawodowe. Dokonuje autoprezentacji. Poprawnie przygotowuje podania o pracę. Potrafi odpowiednio się ubrać i zachowywać podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Odpowiada rozumnie na większość zadawanych pytań. Potrafi przedstawić swoje mocne strony i stara się unikać rozmowy na temat słabych stron. Potrafi zachowywać się asertywnie. Na ocenę 5 Wymienia bezbłędnie fazy bezrobocia oraz techniki poszukiwania pracy. Umiejętnie wskazuje i wyjaśnia na czym polegają predyspozycje zawodowe. Zna swoje mocne i słabe strony. Zna i wyjaśnia techniki poszukiwania pracy. Zna i wyjaśnia szczegółowo zasady pisania podań o pracę, listu motywacyjnego, Curriculum Vita oraz kwestionariusza osobowego. Jest bardzo dobrze przygotowany do rozmowy kwalifikacyjnej. Zna najczęściej zadawane pytania. Zna i rozumie znaczenie prawdziwości odpowiedzi podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Wie o konieczności wyeliminowania słabych punktów i podaje sposoby. Zna pojęcie asertywności i podstawowe prawa asertywności, potrafi je omówić. Wie jak radzić sobie z krytyką oraz proponuje możliwe rozwiązania. Wie jak wyrażać negatywne uczucia. Wykazuje inicjatywę w kreatywnym rozwiązywaniu problemów. Systematycznie poszerza swoją wiedzę. Potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole. Integruje grupę pełniąc funkcje lidera. Potrafi umiejętnie ocenić swoje predyspozycje zawodowe. Prawidłowo oraz w sposób bardzo ciekawy dokonuje autoprezentacji. Przygotowuje interesujące i wyróżniające się podania o pracę. Potrafi odpowiednio się ubrać i zachowywać podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Odpowiada rozumnie na zadawane pytania. Potrafi w sposób prawdomówny przedstawić swoje mocne strony i skutecznie unika rozmowy na temat słabych stron. Potrafi zachowywać się asertywnie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.