Elektyw kierunkowy I: Żywność prozdrowotna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.F2.EK1s.NM.TTZXX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw kierunkowy I: Żywność prozdrowotna |
Jednostka: | Katedra Technologii Owoców, Warzyw i Grzybów |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest omówienie problematyki związanej z produkcją oraz wartością odżywczą żywności prozdrowotnej. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Charakterystyka żywności prozdrowotnej. Terminologia oraz aspekty prawne wprowadzenia tej żywności na rynek w Polsce i na świecie. Składniki biologicznie czynne zawarte w żywności prozdrowotnej i ich wpływ na zdrowie człowieka Charakterystyka podstawowych surowców wykorzystywanych do produkcji żywności prozdrowotnej. Surowce bogate w fitozwiązki. Rośliny lecznicze i przyprawy ziołowe jako jej składniki. Wybrane zagadnienia produkcji i wykorzystania niektórych grup żywności prozdrowotnej i dietetycznych środków spożywczych: żywność niskokaloryczna, żywność fortyfikowana, żywność wysokobłonnikowa, żywność dla sportowców, napoje prozdrowotne, żywność zmniejszająca ryzyko chorób cywilizacyjnych, żywność dla osób w specyficznych stanach fizjologicznych, żywność probiotyczna, nutraceutyki i parafarmaceutyki. Charakterystyka żywności ekologicznej: terminologia, akty prawne. Znaczenie żywności ekologicznej w gospodarce Polski, na tle innych krajów. Prezentacja i ocena jakości wybranych artykułów spożywczych zaliczanych do żywności prozdrowotnej (żywność fortyfikowana, żywność niskokaloryczna, żywność wysokobłonnikowa, żywność dla dzieci, żywność dla sportowców, probiotyczna, wpływająca na nastrój). Charakterystyka metod oznaczania wybranych składników biologicznie czynnych. Oznaczanie poziomu witaminy C w żywności fortyfikowanej w ten składnik. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Borkowski B.: Zarys farmakognozji. PZWL, Warszawa 1974. 2. Frank R., Pahl T.E.: Regulation of phytonutrients. The Manufacturing Confectioner, 10, 55-61, 1998. 4. Libudzisz Z.: Probiotyki w żywieniu człowieka. Przem. Spoż., 1, 15, 19, 1999. 5. Praca zbiorowa. Gospodarowanie metodami ekologicznymi na tle zrównoważonego rozwoju południowo-wschodniej Polski , Materiały pokonferencyjne. Zeszyty Naukowe AR w Krakowie, Kraków 2003. 6. Praca zbiorowa. Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa 1997., 7. Świderski F. i in.: Żywność wygodna i żywność funkcjonalna. WNT, Warszawa, 1999. 8. Czapski J., Górecka D. Żywność prozdrowotna. Składniki i technologia. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu 2014, ISBN 978-83-7160-730-1. Literatura uzupełniająca: 1. Czasopisma naukowe: Przemysł Spożywczy, Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny, ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, Żywienie Człowieka i Metabolizm itp. 2. Hasler C.: A new look at anancient concept. Chemistry and Industry, 2, 84-89, 1998. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu charakterystyki żywności prozdrowotnej. Ma zawansowaną wiedzę na temat właściwości związków biologicznie aktywnych zawartych w żywności prozdrowotnej, zna ich wpływ na organizm człowieka. Wykazuje zaawansowaną znajomość zasad produkcji i wykorzystania niektórych grup żywności prozdrowotnej w wybranych celach. Zna charakterystykę i metody produkcji żywności ekologicznej, fortyfikowanej, naturalnej i przetworzonej żywności organicznej. Umiejętności Samodzielnie planuje, przeprowadza i ocenia zadania badawcze związane z oceną poziomu wybranych składników biologicznie czynnych zawartych w żywności naturalnej i fortyfikowanej, takich jak przeciwutleniacze, olejki eteryczne, azotany i azotyny, witaminy. Analizuje czynniki wpływające na ich aktywność, ilość i jakość. Posiada umiejętność oceny produktów naturalnych, ekologicznych, fortyfikowanych oraz innych zaliczanych do żywności prozdrowotnej. Potrafi porównać skład chemiczny oraz jakość sensoryczną wybranych surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego o wysokiej aktywności biologicznej. Potrafi ocenić przydatność surowców roślinnych, zwierzęcych i grzybowych do produkcji żywności prozdrowotnej. Kompetencje społeczne Ma świadomość społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności prozdrowotnej i ekologicznej, potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie wymienia składników biologicznie czynnych zawartych w żywności prozdrowotnej oraz nie zna ich wpływu na organizm człowieka. Nie podaje zasad produkcji i możliwości wykorzystania wybranych grup żywności prozdrowotnej. Nie podaje metod produkcji żywności ekologicznej, fortyfikowanej, przetworzonej i organicznej, nie podaje charakterystyki surowców wykorzystywanych do tego typu uprawy. Nie potrafi samodzielnie zaplanować, przeprowadzić i ocenić zadań badawczych związanych z oceną poziomu witaminy C w wybranych produktach fortyfikowanych tym składnikiem. Nie analizuje czynników wpływających na jej ilość. Nie posiada umiejętności oceny produktów naturalnych, ekologicznych oraz pozostałych artykułów zaliczanych do żywności prozdrowotnej. Nie potrafi porównać składu chemicznego i jakości sensorycznej wybranych surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i grzybowego. Nie potrafi ocenić celu stosowania danej grupy produktów zaliczanej do żywności prozdrowotnej. Nie posiada świadomość społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności prozdrowotnej, ekologicznej i tradycyjnej. Nie potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie. Na ocenę 3 Podaje podział związków biologicznie czynnych zwartych w żywności prozdrowotnej, ale nie podaje ich wpływu na organizm człowieka. Podaje zasady produkcji i przykłady możliwości wykorzystania wybranych grup żywności prozdrowotnej, ale ich nie omawia. Podaje metody produkcji żywności ekologicznej, fortyfikowanej, przetworzonej i organicznej, ale nie podaje charakterystyki surowców wykorzystywanych do tego typu uprawy. Potrafi samodzielnie zaplanować, przeprowadzić i ocenić zadania badawcze związanych z oceną poziomu witaminy C w wybranych produktach fortyfikowanych tym składnikiem, ale nie analizuje czynników wpływających na jej ilość. Posiada umiejętność oceny produktów naturalnych, ekologicznych oraz pozostałych artykułów zaliczanych do żywności prozdrowotnej. Potrafi porównać składu chemicznego i jakości sensorycznej wybranych surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i grzybowego. Potrafi ocenić cel stosowania danej grupy produktów zaliczanej do żywności prozdrowotnej, przy czym popełnia dużo błędów. Posiada świadomość społeczną, zawodową i etyczną odpowiedzialność za produkcję żywności prozdrowotnej, ekologicznej i tradycyjnej, jednakże ma trudności z aktywnym współdziałaniem i pracą w grupie. Na ocenę 4 Podaje podział związków biologicznie czynnych zawartych w żywności prozdrowotnej potrafi podać przykładowe związki, ale nie analizuje ich wpływu na organizm człowieka. Podaje i omawia zasady produkcji i przykłady możliwości wykorzystania wybranych grup żywności prozdrowotnej, ale ich nie analizuje. Podaje, ale nie analizuje metod produkcji żywności ekologicznej, fortyfikowanej, przetworzonej i organicznej, podaje charakterystykę surowców wykorzystywanych do tego typu uprawy. Potrafi samodzielnie zaplanować, przeprowadzić i ocenić zadania badawcze związane z oceną poziomu witaminy C w wybranych produktach fortyfikowanych tym składnikiem oraz analizuje czynniki wpływających na jej ilość. Posiada umiejętność oceny produktów naturalnych, ekologicznych oraz pozostałych artykułów zaliczanych do żywności prozdrowotnej. Potrafi porównać składu chemicznego i jakości sensorycznej wybranych surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i grzybowego. Potrafi ocenić cel stosowania danej grupy produktów zaliczanej do żywności prozdrowotnej, przy czym popełnia nieliczne błędy. Posiada świadomość społeczną, zawodową i etyczną odpowiedzialność za produkcję żywności prozdrowotnej, ekologicznej i tradycyjnej, nie ma trudności z aktywnym współdziałaniem i pracą w grupie. Na ocenę 5 Podaje podział związków biologicznie czynnych zawartych w żywności prozdrowotnej potrafi podać przykładowe związki, oraz analizuje ich wpływu na organizm człowieka. Podaje, omawia i analizuje zasady produkcji oraz przykłady możliwości wykorzystania wybranych grup żywności prozdrowotnej. Podaje omawia i analizuje metody produkcji żywności ekologicznej, fortyfikowanej, przetworzonej i organicznej. Podaje charakterystykę surowców wykorzystywanych do tego typu upraw.. Potrafi samodzielnie zaplanować, przeprowadzić i ocenić zadania badawcze związane z oceną poziomu witaminy C w wybranych produktach fortyfikowanych tym składnikiem oraz analizuje czynniki wpływające na jej ilość. Proponuje również modyfikacje tych zadań. Posiada umiejętność oceny produktów naturalnych, ekologicznych oraz pozostałych artykułów zaliczanych do żywności prozdrowotnej. Potrafi porównać składu chemicznego i jakości sensorycznej wybranych surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i grzybowego. Potrafi ocenić cel stosowania danej grupy produktów zaliczanej do żywności prozdrowotnej. Posiada świadomość społeczną, zawodową i etyczną odpowiedzialność za produkcję żywności prozdrowotnej, ekologicznej i tradycyjnej, bardzo aktywnie współdziała i pracuje w grupie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.