Rachunkowość
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.4s.RACH.SI.TTZTX.R |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rachunkowość |
Jednostka: | Zakład Ekonomii i Polityki Gospodarczej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rachunkowością jako systemem wartościowego ewidencjonowania operacji gospodarczych. Główny nacisk położono na przedstawienie istoty i znaczenia rachunkowości w przedsiębiorstwie, a także podstawowych zasad i funkcji tego sytemu. Przedstawiono także zagadnienia pozwalające na identyfikację majątku i źródeł jego finansowania. Istotne miejsce poświęcono zagadnieniom związanych z konstrukcją i funkcjonowaniem kont księgowych oraz tworzeniem wyniku finansowego. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Rachunkowość jako system – definicja, istota, znaczenie, funkcje Aktywa jednostki gospodarczej, ich klasyfikacja i podział. Pasywa jednostki gospodarczej – istota i znaczenie poszczególnych rodzajów kapitałów w przedsiębiorstwie Bilans jednostek gospodarczych innych niż banki i ubezpieczyciele Przychody i koszty w działalności gospodarczej – definicje i cechy specyficzne, systemy ewidencji kosztów. Rachunek wyników i jego rodzaje Ewidencja zmian w stanie aktywów i pasywów – zasady funkcjonowania kont rachunkowych Podstawowe zasady prowadzenie rachunkowości w podmiotach gospodarczych Przykładowe księgowania dotyczące zmian w stanie aktywów i pasywów oraz przychodów i kosztów – praktyczne zastosowanie wiedzy z podstaw rachunkowości Zaliczenie – sprawdzian wiedzy |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kożuch A., Kożuch A.J., Wakuła M., 2011. Rachunkowość po polsku. Wyd. II zmienione, CeDEWu, Warszawa. 2. Kmiecik-Kiszka Z., Szaro L., 2007. Rachunkowość od podstaw. Wyd. AR w Krakowie, Kraków. 3. Matuszewicz J., Matuszewicz P., 2010. Rachunkowość od podstaw. Wyd. Finans-Service, Warszawa. 4. Czubakowska K., 2011. Rachunkowość według prawa bilansowego. Wyd. C.H. Beck, Warszawa. Literatura uzupełaniająca: 1. Rekowski M., 2015. Mikroekonomia. Wyd. Contact, Warszawa. 2. Arnet A., 2012. Wybrane decyzje ekonomiczne mikroprzedsiębiorcy. Politechnika Lubelska. Lublin. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma ogólną wiedzę z zakresu systemów informatycznych wykorzystywanych w procesie gromadzenia i przekształcania informacji finansowych obrazujących przebieg procesów realnych związanych z realizacją doświadczeń nauki o żywności i żywieniu Zna podstawowe zasady ekonomii oraz organizacji i zarządzania w przemyśle żywnościowym, w szczególności związane z ich finansowym wyrazem w ramach operacji gospodarczych podlegających ewidencji rachunkowej. Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia, rozwoju i pomiaru efektów przedsiębiorczości indywidualnej. Zna zakres i zasady rachunkowości Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego, w szczególności skutkujący umiejętnością pozyskiwania i przekształcania informacji generowanych w systemie rachunkowości. Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych, posiadając wymaganą w tym zakresie wiedzę finansową. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Wiedza Student nie posiada wiedzy z zakresu systemów informatycznych wykorzystywanych w procesie gromadzenia i przekształcania informacji finansowych, nie zna i nie rozumie istoty, znaczenia i funkcji rachunkowości jako sytemu informacyjnego. Nie zna podstawowych zasad prowadzenia rachunkowości w podmiotach gospodarczych i nie zna treści i zakresu informacyjnego sprawozdań finansowych. Student nie zna Informacyjnego znaczenia ewidencji zmian w stanie aktywów i pasywów – zasady funkcjonowania kont rachunkowych Student nie zna podstawowych zasad ekonomii oraz organizacji i zarządzania w przemyśle żywnościowym, w szczególności związane z ich finansowym wyrazem w ramach operacji gospodarczych podlegających ewidencji rachunkowej. Nie potrafi wskazać tych zależności i funkcji w systemie rachunkowości, obszarze majątku i źródeł jego finansowania, a także systemach ewidencyjnych podmiotów gospodarczych. Student nie zna zakresu i zasad rachunkowości w odniesieniu do klasyfikacji i podziału majątku i źródeł finansowania jednostek gospodarczych, a także przychodów i kosztów oraz wyniku finansowego tych organizacji.. Nie zna również zasad księgowania identyfikowanych w praktyce podmiotów gospodarczych. Kompetencje społeczne Student nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego, w szczególności dotyczącą istoty, znaczenia, zasad i funkcji sytemu rachunkowości. W tym kontekście nie potrafi zrozumieć i weryfikować zagadnień związanych z bilansem, rachunkiem wyników oraz praktycznego stosowania wiedzy z podstaw rachunkowości Student nie wykazuje się odpowiedzialnością za pracę własną i innych, posiadając wymaganą w tym zakresie wiedzę dotyczącą zasad, funkcji i znaczenia systemu rachunkowości, jego sprawozdawczości i poznanych rozwiązań praktycznych. Na ocenę 3 Wiedza Student posiada podstawową wiedzę z zakresu systemów informatycznych wykorzystywanych w procesie gromadzenia i przekształcania informacji finansowych, zna i rozumie w stopniu podstawowym istotę, znaczenia i funkcje rachunkowości jako sytemu informacyjnego. Zna w stopniu podstawowym zasady prowadzenia rachunkowości w podmiotach gospodarczych oraz treści i zakres informacyjny sprawozdań finansowych. Student zna w stopniu podstawowym Informacyjne znaczenie ewidencji zmian w stanie aktywów i pasywów – zasady funkcjonowania kont rachunkowych Student w stopniu dostatecznym zna podstawowe zasady ekonomii oraz organizacji i zarządzania w przemyśle żywnościowym, w szczególności związane z ich finansowym wyrazem w ramach operacji gospodarczych podlegających ewidencji rachunkowej. Potrafi w stopniu dostatecznym wskazać te zależności i funkcje w systemie rachunkowości, obszarze majątku i źródeł jego finansowania, a także systemach ewidencyjnych podmiotów gospodarczych Student zna w stopniu podstawowym zakres i zasady rachunkowości w odniesieniu do klasyfikacji i podziału majątku i źródeł finansowania jednostek gospodarczych, a także przychodów i kosztów oraz wyniku finansowego tych organizacji. W stopniu podstawowym zna również zasady księgowania identyfikowane w praktyce podmiotów gospodarczych. Kompetencje społeczne Student w stopniu podstawowym rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego, w szczególności dotyczącą istoty, znaczenia, zasad i funkcji sytemu rachunkowości. W tym kontekście rozpatruje również zagadnienia związane z bilansem, rachunkiem wyników oraz praktycznego stosowania wiedzy z podstaw rachunkowości Student w stopniu dostatecznym wykazuje się odpowiedzialnością za pracę własną i innych, posiadając wymaganą w tym zakresie wiedzę dotyczącą zasad, funkcji i znaczenia systemu rachunkowości, jego sprawozdawczości i poznanych rozwiązań praktycznych. Na ocenę 4 Wiedza Student posiada wiedzę z zakresu systemów informatycznych wykorzystywanych w procesie gromadzenia i przekształcania informacji finansowych, zna i rozumie w stopniu dobrym istotę, znaczenia i funkcje rachunkowości jako sytemu informacyjnego. Zna w stopniu dobrym zasady prowadzenia rachunkowości w podmiotach gospodarczych oraz treści i zakres informacyjny sprawozdań finansowych. Student zna w stopniu dobrym Informacyjne znaczenie ewidencji zmian w stanie aktywów i pasywów – zasady funkcjonowania kont rachunkowych Student w stopniu dobrym zna podstawowe zasady ekonomii oraz organizacji i zarządzania w przemyśle żywnościowym, w szczególności związane z ich finansowym wyrazem w ramach operacji gospodarczych podlegających ewidencji rachunkowej. Potrafi w stopniu dobrym wskazać te zależności i funkcje w systemie rachunkowości, obszarze majątku i źródeł jego finansowania, a także systemach ewidencyjnych podmiotów gospodarczych Student zna w stopniu dobrym zakres i zasady rachunkowości w odniesieniu do klasyfikacji i podziału majątku i źródeł finansowania jednostek gospodarczych, a także przychodów i kosztów oraz wyniku finansowego tych organizacji. W stopniu dobrym zna również zasady księgowania identyfikowane w praktyce podmiotów gospodarczych. Kompetencje społeczne Student w stopniu dobrym rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego, w szczególności dotyczącą istoty, znaczenia, zasad i funkcji sytemu rachunkowości. W tym kontekście rozpatruje również zagadnienia związane z bilansem, rachunkiem wyników oraz praktycznego stosowania wiedzy z podstaw rachunkowości Student w stopniu dobrym wykazuje się odpowiedzialnością za pracę własną i innych, posiadając wymaganą w tym zakresie wiedzę dotyczącą zasad, funkcji i znaczenia systemu rachunkowości, jego sprawozdawczości i poznanych rozwiązań praktycznych. Na ocenę 5 Wiedza Student posiada wiedzy z zakresu systemów informatycznych wykorzystywanych w procesie gromadzenia i przekształcania informacji finansowych, bardzo dobrze zna i rozumie istotę, znaczenie i funkcje rachunkowości jako sytemu informacyjnego. Zna bardzo dobrze zasady prowadzenia rachunkowości w podmiotach gospodarczych oraz treści i zakres informacyjny sprawozdań finansowych. Student zna bardzo dobrze informacyjne znaczenie ewidencji zmian w stanie aktywów i pasywów – zasady funkcjonowania kont rachunkowych Student bardzo dobrze zna podstawowe zasady ekonomii oraz organizacji i zarządzania w przemyśle żywnościowym, w szczególności związane z ich finansowym wyrazem w ramach operacji gospodarczych podlegających ewidencji rachunkowej. Potrafi w stopniu bardzo dobrym wskazać te zależności i funkcje w systemie rachunkowości, obszarze majątku i źródeł jego finansowania, a także systemach ewidencyjnych podmiotów gospodarczych Student zna w stopniu bardzo dobrym zakres i zasady rachunkowości w odniesieniu do klasyfikacji i podziału majątku i źródeł finansowania jednostek gospodarczych, a także przychodów i kosztów oraz wyniku finansowego tych organizacji. W stopniu bardzo dobrym zna również zasady księgowania identyfikowane w praktyce podmiotów gospodarczych. Kompetencje społeczne Student w stopniu bardzo dobrym rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego, w szczególności dotyczącą istoty, znaczenia, zasad i funkcji sytemu rachunkowości. W tym kontekście rozpatruje również zagadnienia związane z bilansem, rachunkiem wyników oraz praktycznego stosowania wiedzy z podstaw rachunkowości Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje się odpowiedzialnością za pracę własną i innych, posiadając wymaganą w tym zakresie wiedzę dotyczącą zasad, funkcji i znaczenia systemu rachunkowości, jego sprawozdawczości i poznanych rozwiązań praktycznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.