Chemiczna analiza instrumentalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.4s.CHAI.SI.TTWTX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemiczna analiza instrumentalna |
Jednostka: | Katedra Technologii Gastronomicznej i Konsumpcji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i praktycznym wykorzystaniem metod instrumentalnych stosowanych w chemii analitycznej oraz konstrukcją używanej aparatury. Tematyka zajęć obejmuje wprowadzenie do analizy instrumentalnej - proces analityczny, kalibracja; spektroskopia UV-VIS – teoretyczne podstawy analizy ilościowej, budowa aparatury; metody chromatograficzne – podział i omówienie metod chromatograficznych, aparatura, parametry analizy; elektrochemia – podstawy, potencjał elektrody, SEM; metody elektroforetyczne – omówienie różnych odmian metod elektorforetycznych, budowa aparatury; spektrometria masowa – rodzaje jonizacji i detekcji, widma masowe; atomowa spektroskopia absorpcyjna – podstawy teoretyczne, metody mineralizacji i atomizacji próbek. Przykłady zastosowań poszczególnych metod. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie do analizy instrumentalnej: etapy proces analitycznego, analiza ilościowa metody kalibracji, opracowanie wyników. Spektroskopia UV-VIS, spektrofluorymetria: podstawy teoretyczne i prawa. Budowa aparatury. Chromatografia gazowa: aparatura (dozowniki, kolumny, detektory), wybór parametrów analizy, zastosowanie techniki GC. Chromatografia cieczowa: aparatura (pompy, dozowniki, kolumny, detektory), fazy stacjonarne w wysokosprawnej chromatografii cieczowej, zastosowanie HPLC. Elektrochemia: podstawy metod elektrochemicznych, potencjał elektrody – podwójna warstwa elektryczna, siła elektromotoryczna. Metody elektroforetyczne: elektroforeza żelowa – zasada i podział metod, sposoby detekcji, elektroforeza kapilarna – podział technik, budowa aparatury. Przykłady zastosowań. Spektrometria mas: aparatura (układ wprowadzania próbki, źródło jonów, analizator jonów, detektor), widma mas związków organicznych, zastosowanie spektrometrii mas. Atomowa spektrometria absorpcyjna: podstawy metody ASA, budowa aparatury, analiza ilościowa metodą ASA. Podstawy elektrochemii i spektroskopii UV-Vis, widma absorpcyjne. Spektrofotometria UV/Vis – spektrofotometryczna analiza ilościowa: wyznaczanie stężenia jednego składnika. Atomowa spektrometria absorpcyjna - Oznaczenie zawartości Ca i Cd w materiale biologicznym metodą spektroskopii absorpcji atomowej. Chromatografia cieczowa HPLC– Oznaczanie zawartości azotanów (V) z wykorzystaniem metody dodatku wzorca. Chromatografia gazowa ze spektrometrią mas – analiza składu i zawartości olejków eterycznych i aromatów spożywczych Elektroforeza żelowa – elektroforeza białek na żelu poliakrylamidowym [SDS-PAGE] oraz elektrotransfer na membranę PVDF Elektroforeza kapilarna – analiza witamin z grupy B metodą elektroforezy kapilarnej. |
Literatura: |
W. Szczepaniak, 1999, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, Wyd. Nauk. PWN W-wa; Z. Witkiewicz, 1995, Podstawy chromatografii, Wyd. Nauk.-Tech. W-wa; E. de Hoffmann, J. Charette, V. Stroobant, 1998, Spektrometria mas, Wyd. Nauk.-Tech. W-wa; R. A. W. Johnstone, M. E. Rose, 2001, Spektrometria mas (Podręcznik dla chemików i biochemików), Wyd. Nauk. PWN W-wa. Elektroforeza.Przykłady zastosowań. Praca zbiorowa pod redakcją B.Walkowiaka i V. Kochmańskiej. Amersham Biosciences, 2002 Capillary electrophoresis guidebook. Ed. K.D. Altria. Methods in Molecular Biology vol 52 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma podstawową wiedze zakresu chemii analitycznej i metod instrumentalnych niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów chemicznych, przydatną do rozwiązywania prostych zadań.. Zna podstawowe aspekty budowy i działania aparatury wykorzystywanej w analizie instrumentalnej. Ma podstawową wiedzę na temat zjawisk i procesów wykorzystywanych w analizie instrumentalnej, potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia oraz odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa, wyjaśnić zjawiska fizyko-chemiczne na których opierają się poszczególne metody analizy instrumentalnej Umiejętności Potrafi wykonywać proste analizy ilościowe oraz formułować na tej podstawie wnioski jakościowe, zna i rozumie zasadę wykonywanych analiz. Potrafi wykonać zlecone proste doświadczenia, pomiary fizyczne / chemiczne lub obserwacje według instrukcji i pod kierunkiem prowadzącego oraz analizować i interpretować ich wyniki. Posiada umiejętność opisania przeprowadzonego doświadczenia, prezentacji wyników oraz ich opracowania [przeprowadzania podstawowych obliczeń chemicznych, graficznego przedstawiania danych] i interpretacji oraz przygotowania w/w w formie sprawozdania Wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne.Rozumie literaturę z zakresu przedmiotu zajęć w języku polskim. Potrafi uczyć się samodzielnie, wyszukiwać, pozyskiwać i wykorzystywać informacje z literatury i baz danych Kompetencje społeczne Potrafi odpowiednio określić czynności służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej określoną rolę |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie zna metod analitycznych wykorzystywanych w analizie instrumentalnej Nie zna konstrukcji używanej aparatury Nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, twierdzeń i praw, nie zna procesów ani zjawisk, na których opierają się metody analizy instrumentalnej Nie potrafi wykonać prostej analizy, nie zna metod analitycznych Nie potrafi wykonać prostych pomiarów ani doświadczeń według dostarczonych instrukcji, nie potrafi zanalizować uzyskanych wyników Nie potrafi opisać przeprowadzonego doświadczenia, zaprezentować uzyskanych wyników ani przeprowadzić niezbędnych obliczeń Nie potrafi znaleźć informacji w literaturze. Nie potrafi określić ani zaplanować czynności niezbędnych do realizacji zadania Nie współpracuje z grupą, brak zainteresowania Na ocenę 3 Wymienia metody analityczne Zna kilka podstawowych urządzeń Potrafi podać kilka definicji i praw Potrafi w sposób mechaniczny wykonać prostą analizę, ale bez zrozumienia wykonywanych czynności Wykonuje proste doświadczenia według instrukcji, wymaga nadzoru prowadzącego Potrafi opisać przeprowadzone doświadczenie i przedstawić dane, przeprowadzone obliczenia zawierają błędy Potrafi znaleźć podstawowe informacje we wskazanej literaturze Potrafi określić niezbędne czynności po uzyskaniu dodatkowych wskazówek od prowadzącego Wykonuje zadania zlecone przez innych członków grupy Na ocenę 4 Wymienia metody analityczne i potrafi je zwięźle opisać Zna najważniejsze elementy konstrukcyjne aparatury oraz ich funkcję Potrafi zdefiniować pojęcia, twierdzenia i prawa, wie jakie procesy i zjawiska wykorzystywane są w instrumentalnych metodach analitycznych Potrafi wykonać proste analizy, wykazuje ogólną orientację w metodach analitycznych Wykonuje proste doświadczenia według instrukcji Potrafi zredagować sprawozdanie opisujące przeprowadzone doświadczenie wraz z prawidłową prezentacją i opracowaniem danych Wykorzystuje literaturę fachową Potrafi określić czynności służące do realizacji zadania Współpracuje z grupą wykonując określone zadania Na ocenę 5 Zna metody analizy instrumentalnej i ich możliwości zastosowań praktycznych Zna konstrukcję aparatury oraz zasadę jej działania Potrafi zdefiniować i wyjąsnić podstawowe pojęcia, twierdzenia i prawa, zna i rozumie procesy i zjawiska, na których opierają się metody analizy instrumentalnej Potrafi wykonać proste analizy ilościowe oraz zna ich zasady Wykonuje proste doświadczenia według instrukcji i analizuje ich wyniki Potrafi zredagować sprawozdanie opisujące przeprowadzone doświadczenie wraz z prezentacją i opracowaniem danych oraz ich prawidłową interpretacją Wykorzystuje literaturę fachową, potrafi samodzielnie znaleźć źródła informacji. Potrafi określić i zaplanować czynności służące do realizacji zadania Pracuje w grupie wykazując duże zaangażowanie w wykonywane czynności, często przejmuje rolę kierowniczą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.