Analiza i ocena jakości żywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.4s.AOJZ.SI.TTDDX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza i ocena jakości żywności |
Jednostka: | Katedra Analizy i Oceny Jakości Żywności |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom zwięzłych, systematycznych wiadomości na temat stosowanych w analizie żywności metod sensorycznych, chemicznych i fizykochemicznych, oznaczania surowców i półproduktów i wyrobów gotowych przemysłu spożywczego. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Wprowadzenie do przedmiotu, cel i zakres przedmiotu, kontrola żywności w Polsce, normalizacja w przemyśle spożywczym. Zasady pobierania i przygotowywania próbek do analizy, przechowywanie i konserwacja prób. Fizykochemiczne metody analizy żywności: pomiary gęstości, lepkości i tekstury Oznaczanie kwasowości surowców i produktów spożywczych, sposoby jej oznaczania i wyrażana Oznaczanie zawartości wody i suchej substancji w żywności, rodzaje wody i jej występowanie w żywności, ekstrakt i jego oznaczanie Metody oznaczania zawartości związków azotowych ze szczególnym uwzględnieniem białek Oznaczanie zawartości tłuszczów, ocena fizycznych i chemicznych właściwości tłuszczów Oznaczanie zawartości cukrów prostych i oligosacharydów Oznaczanie zawartości polisacharydów (skrobi, pektyn i błonnika) Oznaczanie zawartości substancji lotnych Oznaczanie zawartości popiołu i jego charakterystyka, metody oznaczania wybranych składników mineralnych (Cl-, Ca, P, K, Na, Mg) Przegląd metod oznaczania podstawowych witamin Oznaczanie zawartości konserwantów Zasady analizy sensorycznej, warunki i sposób jej przeprowadzania Sensoryczne metody kontroli jakości Ćwiczenia wprowadzające, przepisy BHP. Wstęp do analizy sensorycznej żywności. Badanie daltonizmu smakowego, wzrokowego i czuciowego, rozpoznawanie zapachów spożywczych i przemysłowych. Metoda parzysta i punktowa. Pomiary gęstości: areometryczne, piknometryczne. Oznaczanie lepkości za pomocą wiskozymetrów kapilarnych i kulkowych. Oznaczanie kwasowości: miareczkowe, potencjometrycznie, destylacja z parą wodną. Oznaczanie zawartości suchej substancji i wody metodami fizycznymi i chemicznymi. Oznaczanie ekstraktu rzeczywistego. Oznaczanie zawartości białka metodą Kjeldahla i Kofraniego. Oznaczanie zawartości tłuszczu metodą Soxhleta. Oznaczanie jakości tłuszczu. Oznaczanie zawartości cukrów redukujących i sacharozy Oznaczanie zawartości skrobi i błonnika. Oznaczanie zawartości alkoholu etylowego Wykrywanie i oznaczanie zawartości środków konserwujących. Oznaczanie zawartości popiołu, wybranych składników mineralnych oraz witaminy C. |
Literatura: |
Podstawowa 1. Bączkowicz M., Fortuna T., Juszczak L., Sobolewska-Zielińska J., Podstawy analizy i oceny jakości żywności, Skrypt do ćwiczeń UR w Krakowie 2012 Uzupełniająca 1. Baryłko-Pikielna N., Zarys analizy sensorycznej, WNT, Warszawa, 1975; 2. Klepacka M i wsp, Analiza żywności, Skrypt SGGW, Warszawa 1997 3. Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych, PWE Warszawa 1993 4. Ładoński W., Gospodarek T., Podstawowe metody analityczne produktów żywnościowych, PWN, Warszawa-Wrocław, 1986 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Wymienia podstawowe składniki żywności i podaje ich właściwości fizykochemiczne oraz procesy chemiczne i biochemiczne zachodzące w żywności Ma podstawową wiedzę na temat stosowanych metod analitycznych: fizycznych, chemicznych, , fizykochemicznych, biochemicznych, sensorycznych w badaniu jakości produktów żywnościowych Umiejętności Potrafi przygotować stanowisko pracy, dobrać sprzęt laboratoryjny do danej procedury analitycznej Potrafi przeprowadzić analizę oznaczanego składnika żywności wg wytycznych normy lub obowiązujących procedur Potrafi odpowiednio zinterpretować otrzymane wyniki (dokonać odpowiednich obliczeń matematycznych) Posiada umiejętność przygotowania sprawozdania, raportu z przeprowadzonych analiz Potrafi pracować w grupie i kierować małym zespołem Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Wiedza Nie wymienia podstawowych składników żywności i nie podaje ich właściwości fizykochemiczne oraz procesy chemiczne i biochemiczne zachodzące w żywności Nie ma żadnej wiedzy na temat stosowanych metod analitycznych: fizycznych, chemicznych, fizykochemicznych, sensorycznych w badaniu jakości produktów żywnościowych Umiejętności Nie potrafi przygotować stanowisko pracy, nie wie do jakich analiz służy sprzęt laboratoryjny Nie potrafi przeprowadzić analizy oznaczanego składnika żywności wg wytycznych normy lub obowiązujących procedur – nie rozumie norm Nie potrafi odpowiednio zinterpretować otrzymane wyniki , ani dokonać odpowiednich obliczeń matematycznych Nie posiada umiejętność przygotowania sprawozdania, raportu z przeprowadzonych analiz Kompetencje społeczne Nie potrafi pracować w grupie, ani kierować małym zespołem Nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego Na ocenę 3 Wiedza Wymienia podstawowe składniki żywności, ale nie zna podstawowych ich właściwości fizykochemiczne oraz zna pobieżnie procesy chemiczne i biochemiczne zachodzące w żywności Ma wiedzę na temat kilku podstawowych stosowanych metod analitycznych: fizycznych, chemicznych, fizykochemicznych, sensorycznych w badaniu jakości produktów żywnościowych Umiejętności Potrafi przygotować stanowisko pracy, ale jedynie pod nadzorem opiekuna lub korzystając z dostępnych podręczników Potrafi przeprowadzić jedynie proste analizy oznaczanego składnika żywności nie wymagające użycia skomplikowanych zestawów i aparatury– nie do końca rozumie normy Potrafi dokonać obliczenia matematyczne, ale ma problemy z interpretacja otrzymanych wyników Przygotowuje sprawozdania niekompletne Kompetencje społeczne Stosuje się do zaleceń lidera grupy, lecz nie potrafi kierować małym zespołem Posiada ograniczoną potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego Na ocenę 4 Wiedza Wymienia podstawowe składniki żywności, zna ich podstawowe właściwości fizykochemiczne oraz procesy chemiczne i biochemiczne zachodzące w żywności Ma wiedzę na temat stosowanych metod analitycznych: fizycznych, chemicznych, fizykochemicznych, sensorycznych w badaniu jakości produktów żywnościowych, ale czasem myli ich konkretne zastosowanie Umiejętności Potrafi przygotować stanowisko pracy, chociaż czasem potrzebuje wskazówek opiekuna Potrafi przeprowadzić analizy oznaczanego składnika żywności, lecz przeprowadzanie przez studenta analizy wymaga obecności opiekuna Potrafi dokonać obliczenia matematyczne, ale czasem interpretacja otrzymanych wyników nie jest kompletna Posiada umiejętność przygotowania sprawozdania, raportu z przeprowadzonych analiz Kompetencje społeczne Stosuje się do zaleceń lidera grupy lub potrafi kierować małym zespołem Posiada potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego Na ocenę 5 Wiedza Wymienia składników żywności i potrafi omówić ich właściwości fizykochemiczne oraz potrafi omówić oraz procesy chemiczne i biochemiczne zachodzące w żywności Ma szeroką wiedzę na temat stosowanych metod analitycznych: fizycznych, chemicznych, fizykochemicznych, sensorycznych w badaniu jakości produktów żywnościowych i potrafi je odpowiednio zastosować Umiejętności Potrafi samodzielnie przygotować stanowisko pracy, wie do jakich analiz służy sprzęt laboratoryjny Potrafi przeprowadzić analizę oznaczanego składnika żywności wg wytycznych normy lub obowiązujących procedur Potrafi odpowiednio zinterpretować otrzymane wyniki i dokonać odpowiednie obliczenia matematyczne Posiada doskonałą umiejętność przygotowania sprawozdania, raportu z przeprowadzonych analiz Kompetencje społeczne Potrafi pracować w grupie i jego praca przynosi wymierne efekty lub potrafi kierować małym zespołem Ma szeroką wiedzę uzyskaną na skutek ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.