Analiza i ocena jakości żywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.4s.AOJZ.SI.TJBJY.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza i ocena jakości żywności |
Jednostka: | Katedra Analizy i Oceny Jakości Żywności |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Wykłady Tematyka zajęć: Wprowadzenie do przedmiotu, cel i zakres przedmiotu, kontrola żywności w Polsce, normalizacja w przemyśle spożywczym. Zasady pobierania i przygotowywania próbek do analizy, przechowywanie i konserwacja prób. Fizykochemiczne metody analizy żywności: pomiary gęstości, lepkości i tekstury Oznaczanie kwasowości surowców i produktów spożywczych, sposoby jej oznaczania i wyrażana Oznaczanie zawartości wody i suchej substancji w żywności, rodzaje wody i jej występowanie w żywności, ekstrakt i jego oznaczanie Metody oznaczania zawartości związków azotowych ze szczególnym uwzględnieniem białek Oznaczanie zawartości tłuszczów, ocena fizycznych i chemicznych właściwości tłuszczów Oznaczanie zawartości cukrów prostych i oligosacharydów Oznaczanie zawartości polisacharydów (skrobi, pektyn i błonnika) Oznaczanie zawartości substancji lotnych Oznaczanie zawartości popiołu i jego charakterystyka, metody oznaczania wybranych składników mineralnych (Cl-, Ca, P, K, Na, Mg) Przegląd metod oznaczania podstawowych witamin Oznaczanie zawartości konserwantów Zasady analizy sensorycznej, warunki i sposób jej przeprowadzania Sensoryczne metody kontroli jakości Ćwiczenia laboratoryjne Tematyka zajęć: Ćwiczenia wprowadzające, przepisy BHP, zapoznanie się z podstawowym sprzętem laboratoryjnym, omówienie błędów w analizie żywności, podstawowe obliczenia chemiczne Pomiary gęstości: areometryczne, piknometryczne. Oznaczanie lepkości za pomocą wiskozymetrów kapilarnych i kulkowych. Oznaczanie kwasowości: miareczkowe, potencjometrycznie, destylacja z parą wodną. Oznaczanie zawartości suchej substancji i wody metodami fizycznymi i chemicznymi. Oznaczanie ekstraktu rzeczywistego. Oznaczanie zawartości białka metodą Kjeldahla i Kofraniego. Oznaczanie zawartości tłuszczu metodą Soxhleta. Oznaczanie jakości tłuszczu. Oznaczanie zawartości cukrów redukujących i sacharozy Oznaczanie zawartości skrobi, błonnika i pektyn Oznaczanie zawartości alkoholu etylowego Oznaczanie zawartości popiołu oraz wybranych składników mineralnych Oznaczanie zawartości witaminy C Wykrywanie i oznaczanie środków konserwujących Wykrywanie zafałszowań wybranych produktów spożywczych Wyznaczanie wartości odżywczej produktów żywnościowych Analiza sensoryczna: badania daltonizmu smakowego, wzrokowego i czuciowego, rozpoznawanie zapachów spożywczych i przemysłowych, oznaczanie progu różnicy smakowej, ocena punktowa dżemów Analiza sensoryczna: badanie wrażliwości węchowej, metody oceny jakości cząstkowej i całkowitej, punktowa ocena herbaty i herbatników |
Literatura: |
Podstawowa 1. Bączkowicz M., Fortuna T., Juszczak L., Sobolewska-Zielińska J., Podstawy analizy i oceny jakości żywności, Skrypt do ćwiczeń UR w Krakowie 2012 2. Baryłko-Pikielna N., Matuszewska I. 2009 Sensoryczne badania żywności, WNPTTŻ, Kraków Uzupełniająca 1. Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych, PWE Warszawa 1993 2. Ładoński W., Gospodarek T., Podstawowe metody analityczne produktów żywnościowych, PWN, Warszawa-Wrocław, 1986. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - absolwent zna i rozumie: Wymienia podstawowe składniki żywności i podaje ich właściwości fizykochemiczne Ma podstawową wiedzę na temat stosowanych metod analitycznych: fizycznych, chemicznych, fizykochemicznych, sensorycznych w badaniu jakości produktów żywnościowych UMIEJĘTNOŚCI - absolwent potrafi: Potrafi przygotować stanowisko pracy, dobrać sprzęt laboratoryjny do danej procedury analitycznej Potrafi przeprowadzić analizę oznaczanego składnika żywności wg wytycznych normy lub obowiązujących procedur Potrafi odpowiednio zinterpretować otrzymane wyniki (dokonać odpowiednich obliczeń matematycznych, zastosować podstawowe technologie informatyczne) Posiada umiejętność przygotowania sprawozdania, raportu z przeprowadzonych analiz KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent jest gotów do: Potrafi pracować w grupie i kierować małym zespołem Wykazuje aktywną postawę do przyswajania i doskonalenia wiedzy i umiejętności |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu pisemnego złożonego z pytań testowych i otwartych (0-50 pkt) – udział w ocenie końcowej modułu 50%. Ćwiczenia laboratoryjne Zaliczenie ćwiczeń na podstawie: - obecność i czynny udział w ćwiczeniach – dopuszcza się sprawdzenie wiedzy w formie krótkich kolokwiów wejściowych - udział w ocenie końcowej modułu 0 - 10%, - 10 pisemnych sprawozdań z ćwiczeń (0-5 pkt) - udział w ocenie końcowej modułu 10%, - 4 pisemnych sprawdzianów z ćwiczeń (0-5 pkt) - (pytania otwarte, testowe, obliczeniowe) – udział w ocenie końcowej modułu 30 - 40%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.