Analiza i ocena jakości żywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.4s.AOJZ.NI.TTZTZ.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza i ocena jakości żywności |
Jednostka: | Katedra Analizy i Oceny Jakości Żywności |
Grupy: |
Technologia Żywności i Żywienie Człowieka, 4 sem, NI |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Analiza i ocena jakości żywności zajmuje się w ogólnym ujęciu badaniem ilościowym składników oraz określeniem poziomu jakości środków spożywczych. CEL PRZEDMIOTU: zapoznanie z zasadami metod oznaczania składu chemicznego oraz z oceną ważniejszych cech sensorycznych, chemicznych, fizycznych i fizyko - chemicznych surowców, półproduktów i wyrobów gotowych przemysłu spożywczego.Obejmuje metody: - chemiczne: stosowane do oznaczania poszczególnych składników chemicznych żywności, decydujących np. o jej wartości odżywczej, czy też informujących o stopniu bezpieczeństwa dla zdrowia. - fizyczne: pozwalające na precyzyjne i stosunkowo szybkie oznaczenie np. refraktometria, wiskozymetria; - fizyko-chemiczne: wykorzystujące teoretyczne podstawy metod analitycznych opartych na chemii fizycznej, np. polarymetria; - analizy sensorycznej: wykorzystywane w przemysłowej kontroli jakości produkcji, do rozróżniania jakości towarów pochodzących z różnych partii i ustalania standardów jakości. |
Pełny opis: |
WYKŁADY: Wprowadzenie do przedmiotu, cel i zakres przedmiotu. Zasady pobierania i przygotowywania próbek do analizy. Podstawowe szkło i drobny sprzęt laboratoryjny. Błędy w analizie żywnosci. Oznaczanie gęstości produktów spożywczych. Oznaczanie lepkości metodami wiskozymetrycznymi. Oznaczanie zawartości i jakości tłuszczów, ocena fizycznych i chemicznych właściwości tłuszczów. Oznaczanie kwasowości surowców i produktów spożywczych, sposoby jej oznaczania i wyrażana. Oznaczanie zawartości wody i suchej substancji w żywności, rodzaje wody i jej występowanie w żywności. Ekstrakt i jego oznaczanie. Metody oznaczania zawartości związków azotowych ze szczególnym uwzględnieniem białek. Oznaczanie zawartości cukrów prostych i oligosacharydów. Oznaczanie zawartości polisacharydów (skrobi, pektyn i błonnika). Oznaczanie zawartości popiołu i jego charakterystyka, metody oznaczania wybranych składników mineralnych. Przegląd metod oznaczania podstawowych witamin. Oznaczanie zawartości substancji konserwujących przedłużających trwałość żywności. Podstawy analizy sensorycznej, warunki i sposób jej przeprowadzania. Metody analizy sensorycznej. ĆWICZENIA LABORATORYJNE: Ćwiczenia wprowadzające, przepisy BHP, zapoznanie się z podstawowym sprzętem laboratoryjnym. Analiza sensoryczna: testy na wrażliwość smakową i zapachową, ocena punktowa wybranych produktów spożywczych. Pomiary gęstości: areometryczne, piknometryczne. Oznaczanie lepkości za pomocą wiskozymetrów kapilarnych i kulkowych. Oznaczanie kwasowości. Oznaczanie suchej substancji i zawartości wody metodami fizycznymi i chemicznymi. Oznaczanie ekstraktu rzeczywistego. Oznaczanie zawartości białka metodami bezpośrednimi i pośrednimi. Oznaczanie zawartości tłuszczu metodą Soxhleta. Ocena jakości tłuszczu. Oznaczanie zawartości cukrów redukujących i sacharozy. Oznaczanie zawartości skrobi, błonnika i pektyn. Oznaczanie zawartości alkoholu etylowego. Oznaczanie popiołu oraz zawartości wybranych składników mineralnych. Wykrywanie i oznaczanie substancji konserwujących. Oznaczanie zawartości witaminy C. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA (dostępna w bibliotece UR i w KAiOJŻ): 1. Bączkowicz M., Fortuna T., Juszczak L., Sobolewska-Zielińska J., Podstawy analizy i oceny jakości żywności, Skrypt do ćwiczeń UR w Krakowie 2018 2. Baryłko-Pikielna N., Matuszewska I. Sensoryczne badania żywności, WNPTTŻ, Kraków 2009 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCE (dostępna w KAiOJŻ) 1. Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych, PWE Warszawa 1993 2. Ładoński W., Gospodarek T., Podstawowe metody analityczne produktów żywnościowych, PWN, Warszawa-Wrocław, 1986. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - zna i rozumie: 1. podstawowe zjawiska, pojęcia i prawa z zakresu nauk matematyczno przyrodniczych stosowane w analityce żywności; 2. metody analityczne: fizyczne, chemiczne, fizykochemiczne i sensoryczne stosowane w badaniu jakości produktów żywnościowych. UMIEJĘTNOŚCI - potrafi: 1. zinterpretować otrzymane wyniki (dokonać odpowiednich obliczeń matematycznych, zastosować podstawowe technologie informatyczne); 2. wykonać podstawowe analizy dotyczące składu chemicznego i jakości żywności oraz wykonuje analizę sensoryczną żywności według adekwatnych metod; 3. przygotować sprawozdanie, poprawnie interpretując wyniki i formułując wnioski; 4. przygotować stanowisko pracy, dobrać sprzęt laboratoryjny do danej procedury analitycznej i poprawnie go obsługiwać stosować zasady BHP i dobrych praktyk w laboratorium. UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE - jest gotów do: 1. ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego; 2. wykazania odpowiedzialności za pracę własną i innych; 3. pracy w grupie i kierowania małym zespołem. |
Metody i kryteria oceniania: |
WYKŁADY: Egzamin w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 51% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania. Udział w ocenie końcowej z przedmiotu - 50%. ĆWICZENIA: Zaliczenie na podstawie: - obecności i czynnego udziału w ćwiczeniach – dopuszcza się sprawdzenie wiedzy w formie krótkich sprawdzianów wejściowych, - pisemnych sprawozdań z ćwiczeń, - pisemnych sprawdzianów z ćwiczeń - konieczne jest zaliczenie każdego kolokwium na ocenę pozytywną (min. 51% punktów). Udział oceny z ćwiczeń w ocenie końcowej z przedmiotu - 50%. Uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń jest podstawą przystąpienia do egzaminu. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bączkowicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bączkowicz, Teresa Fortuna, Karolina Królikowska, Angelika Wojtyś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bączkowicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bączkowicz, Paulina Pająk, Joanna Sobolewska-Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Sobolewska-Zielińska | |
Prowadzący grup: | Karolina Królikowska, Paulina Pająk, Joanna Sobolewska-Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.