Analiza i ocena jakości żywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.4s.AOJZ.NI.TTZTX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza i ocena jakości żywności |
Jednostka: | Katedra Analizy i Oceny Jakości Żywności |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom zwięzłych, systematycznych wiadomości na temat stosowanych w analizie żywności metod sensorycznych, chemicznych i fizykochemicznych, oznaczania surowców i półproduktów i wyrobów gotowych przemysłu spożywczego. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Wprowadzenie do przedmiotu, cel i zakres przedmiotu, kontrola żywności w Polsce, normalizacja w przemyśle spożywczym. Zasady pobierania i przygotowywania próbek do analizy, przechowywanie i konserwacja prób Fizykochemiczne metody analizy żywności: pomiary gęstości, lepkości i tekstury Oznaczanie kwasowości surowców i produktów spożywczych, sposoby jej oznaczania i wyrażana Oznaczanie zawartości wody i suchej substancji w żywności, rodzaje wody i jej występowanie w żywności, ekstrakt i jego oznaczanie Oznaczanie zawartości tłuszczów, ocena fizycznych i chemicznych właściwości tłuszczów Metody oznaczania zawartości związków azotowych ze szczególnym uwzględnieniem białek Oznaczanie zawartości cukrów prostych i oligosacharydów Oznaczanie zawartości polisacharydów (skrobi, pektyn i błonnika) Oznaczanie zawartości substancji lotnych Oznaczanie zawartości popiołu i jego charakterystyka, metody oznaczania wybranych składników mineralnych (Cl-, Ca, P, K, Na, Mg) Przegląd metod oznaczania podstawowych witamin Oznaczanie zawartości konserwantów Zasady analizy sensorycznej, warunki i sposób jej przeprowadzania. Sensoryczne metody kontroli jakości Ćwiczenia wprowadzające, przepisy BHP, zapoznanie się z podstawowym sprzętem laboratoryjnym, omówienie błędów w analizie żywności, podstawowe obliczenia chemiczne. Pomiary gęstości: areometryczne, piknometryczne. Oznaczanie lepkości za pomocą wiskozymetrów kapilarnych i kulkowych. Oznaczanie kwasowości: miareczkowe, potencjometrycznie, destylacja z parą wodną. Oznaczanie zawartości suchej substancji i wody metodami fizycznymi i chemicznymi. Oznaczanie ekstraktu rzeczywistego. Oznaczanie zawartości białka metodami bezpośrednimi i pośrednimi. Oznaczanie zawartości tłuszczu metodą Soxhleta. Oznaczanie jakości tłuszczu. Oznaczanie zawartości cukrów redukujących i sacharozy. Oznaczanie zawartości wybranych polisacharydów: skrobi, błonnika. Oznaczanie zawartości alkoholu etylowego. Oznaczanie zawartości popiołu oraz wybranych składników mineralnych. Oznaczanie zawartości witaminy C. Wykrywanie i oznaczanie środków konserwujących Analiza sensoryczna: badania daltonizmu smakowego i wzrokowego, rozpoznawanie zapachów spożywczych i przemysłowych, oznaczanie progu różnicy smakowej, ocena punktowa dżemów. Analiza sensoryczna: badanie wrażliwości węchowej, metody oceny jakości cząstkowej i całkowitej, punktowa ocena herbaty i herbatników |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bączkowicz M., Fortuna T., Juszczak L., Sobolewska-Zielińska J., Podstawy analizy i oceny jakości żywności, Skrypt do ćwiczeń UR w Krakowie 2012 Literatura uzupełniająca: 1. Baryłko-Pikielna N., Zarys analizy sensorycznej, WNT, Warszawa, 1975; 2. Klepacka M i wsp, Analiza żywności, Skrypt SGGW, Warszawa 1997 3. Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych, PWE Warszawa 1993 4. Ładoński W., Gospodarek T., Podstawowe metody analityczne produktów żywnościowych, PWN, Warszawa-Wrocław, 1986 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Wymienia podstawowe składniki żywności i podaje ich właściwości fizykochemiczne Ma podstawową wiedzę na temat stosowanych metod analitycznych: fizycznych, chemicznych, fizykochemicznych, biochemicznych, sensorycznych w badaniu jakości produktów żywnościowych Umiejętności Potrafi przygotować stanowisko pracy, dobrać sprzęt laboratoryjny do danej procedury analitycznej Potrafi przeprowadzić analizę oznaczanego składnika żywności wg wytycznych normy lub obowiązujących procedur Potrafi odpowiednio zinterpretować otrzymane wyniki (dokonać odpowiednich obliczeń matematycznych) Posiada umiejętność przygotowania sprawozdania, raportu z przeprowadzonych analiz Kompetencje społeczne Potrafi pracować w grupie i kierować małym zespołem Posiada świadomość odpowiedzialności, oraz ryzyka, skutków ekonomicznych i społecznych stosowania poznanych metod analizy poszczególnych składników żywności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie wymienia podstawowych składników żywności i nie podaje ich właściwości fizykochemiczne Nie ma żadnej wiedzy na temat stosowanych metod analitycznych: fizycznych, chemicznych, fizykochemicznych, sensorycznych w badaniu jakości produktów żywnościowych Nie potrafi przygotować stanowisko pracy, nie wie do jakich analiz służy sprzęt laboratoryjny Nie potrafi przeprowadzić analizy oznaczanego składnika żywności wg wytycznych normy lub obowiązujących procedur – nie rozumie norm Nie potrafi odpowiednio zinterpretować otrzymane wyniki , ani dokonać odpowiednich obliczeń matematycznych Nie posiada umiejętność przygotowania sprawozdania, raportu z przeprowadzonych analiz Nie potrafi pracować w grupie, ani kierować małym zespołem Nie posiada świadomość odpowiedzialności, oraz ryzyka, skutków ekonomicznych i społecznych stosowania poznanych metod analizy poszczególnych składników żywności. Na ocenę 3 Wymienia podstawowe składniki żywności, ale nie zna nawet podstawowych ich właściwości fizykochemiczne Ma wiedzę na temat kilku podstawowych stosowanych metod analitycznych: fizycznych, chemicznych, fizykochemicznych, sensorycznych w badaniu jakości produktów żywnościowych Potrafi przygotować stanowisko pracy, ale jedynie pod nadzorem opiekuna lub korzystając z dostępnych podręczników Potrafi przeprowadzić jedynie proste analizy oznaczanego składnika żywności nie wymagające użycia skomplikowanych zestawów i aparatury– nie do końca rozumie normy Potrafi dokonać obliczenia matematyczne, ale ma problemy z interpretacja otrzymanych wyników Przygotowuje sprawozdania niekompletne Stosuje się do zaleceń lidera grupy, lecz nie potrafi kierować małym zespołem Posiada ograniczoną świadomość odpowiedzialności oraz ryzyka, stosowania poznanych metod analizy poszczególnych składników żywności. Na ocenę 4 Wymienia podstawowe składniki żywności, zna ich podstawowe właściwości fizykochemiczne Ma wiedzę na temat stosowanych metod analitycznych: fizycznych, chemicznych, fizykochemicznych, sensorycznych w badaniu jakości produktów żywnościowych, ale czasem myli ich konkretne zastosowanie Potrafi przygotować stanowisko pracy, chociaż czasem potrzebuje wskazówek opiekuna Potrafi przeprowadzić analizy oznaczanego składnika żywności, lecz przeprowadzanie przez studenta analizy wymaga obecności opiekuna Potrafi dokonać obliczenia matematyczne, ale czasem interpretacja otrzymanych wyników nie jest kompletna Posiada umiejętność przygotowania sprawozdania, raportu z przeprowadzonych analiz Stosuje się do zaleceń lidera grupy lub potrafi kierować małym zespołem Posiada świadomość odpowiedzialności, oraz ryzyka, skutków ekonomicznych i społecznych stosowania poznanych metod analizy poszczególnych składników żywności. Na ocenę 5 Wymienia składników żywności i potrafi omówić ich właściwości fizykochemiczne Ma szeroką wiedzę na temat stosowanych metod analitycznych: fizycznych, chemicznych, fizykochemicznych, sensorycznych w badaniu jakości produktów żywnościowych i potrafi je odpowiednio zastosować Potrafi samodzielnie przygotować stanowisko pracy, wie do jakich analiz służy sprzęt laboratoryjny Potrafi przeprowadzić analizę oznaczanego składnika żywności wg wytycznych normy lub obowiązujących procedur Potrafi odpowiednio zinterpretować otrzymane wyniki i dokonać odpowiednie obliczenia matematyczne Posiada doskonałą umiejętność przygotowania sprawozdania, raportu z przeprowadzonych analiz Potrafi pracować w grupie i jego praca przynosi wymierne efekty lub potrafi kierować małym zespołem Posiada pełną świadomość odpowiedzialności, oraz ryzyka, skutków ekonomicznych i społecznych stosowania poznanych metod analizy poszczególnych składników żywności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.