Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zdrowie publiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: T.3s.ZDRP.SM.TTDDX.T
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zdrowie publiczne
Jednostka: Wydział Technologii Żywności
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Treści przedmiotu koncentrują się na zagadnieniach związanych ze społecznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami zdrowia publicznego, założeniami modelu ochrony zdrowia w Polsce, zadaniami dietetyka w kształtowaniu pożądanych nawyków żywieniowych w rodzinie i społeczeństwie. Ponadto obejmują kwestie dotyczące negatywnych czynników wpływających na stan zdrowia społeczeństwa oraz roli żywienia w profilaktyce chorób dietozależnych.

Pełny opis:

Treść kształcenia

Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia

publicznego. Założenia modelu ochrony zdrowia w Polsce

Miejsce i zadania dietetyka w kształtowaniu

pożądanych nawyków żywieniowych w rodzinie i społeczeństwie

Struktura i zakres świadczeń zdrowotnych w podstawowej opiece zdrowotnej.

Negatywne czynniki wpływające na stan zdrowia społeczeństwa.

Promocja zdrowia i profilaktyka zdrowotna.

Instytucja lekarza rodzinnego.

Rola żywienia w profilaktyce chorób dietozależnych

Literatura:

Podstawowa

1. Głowacka M.D., Zdrowie publiczne w Polsce. ABC a Wolters Kluwer business, Warszawa 2013.

2. Włodarczyk W.C., Kowalska I., Mokrzycka A.: Szkice z polityki zdrowotnej Unii Europejskiej. ABC a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012.

3. Wojtczak A.: Zdrowie publiczne wyzwaniem dla systemów zdrowia XXI wieku. PZWL, Warszawa 2009.

Uzupełniająca - wybrane artykuły z czasopism:

1. Zeszyty Naukowe Ochrony Zdrowia. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie.

2. Zdrowie Publiczne (Polish Journal of Public Health)

3. Public Health

4. Public Health – Open Journal

5. Public Health Nutrition

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student zna założenia i zadania zdrowia publicznego w ramach systemowej koncepcji ochrony zdrowia.

Student zna społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia publicznego oraz negatywne czynniki wpływające na stan zdrowia społeczeństwa.

Kompetencje społeczne

Student rozumie rolę dietetyka w kształtowaniu pożądanych nawyków żywieniowych w rodzinie i społeczeństwie.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Wiedza

Student nie zna założeń i zadań zdrowia publicznego w ramach systemowej koncepcji ochrony zdrowia.

Student nie zna społecznych i ekonomicznych uwarunkowań zdrowia publicznego oraz negatywnych czynników wpływających na stan zdrowia społeczeństwa.

Kompetencje społeczne

Student nie rozumie roli dietetyka w kształtowaniu pożądanych nawyków żywieniowych w rodzinie i społeczeństwie.

Na ocenę 3

Wiedza

Student zna założenia i zadania zdrowia publicznego w ramach systemowej koncepcji ochrony zdrowia w stopniu dostatecznym.

Student zna społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia publicznego oraz negatywne czynniki wpływające na stan zdrowia społeczeństwa w stopniu dostatecznym.

Kompetencje społeczne

Student rozumie rolę dietetyka w kształtowaniu pożądanych nawyków żywieniowych w rodzinie i społeczeństwie w stopniu dostatecznym.

Na ocenę 4

Wiedza

Student zna założenia i zadania zdrowia publicznego w ramach systemowej koncepcji ochrony zdrowia w stopniu dobrym.

Student zna społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia publicznego oraz negatywne czynniki wpływające na stan zdrowia społeczeństwa w stopniu dobrym.

Kompetencje społeczne

Student rozumie rolę dietetyka w kształtowaniu pożądanych nawyków żywieniowych w rodzinie i społeczeństwie w stopniu dobrym.

Na ocenę 5

Wiedza

Student zna założenia i zadania zdrowia publicznego w ramach systemowej koncepcji ochrony zdrowia w stopniu bardzo dobrym.

Student zna społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia publicznego oraz negatywne czynniki wpływające na stan zdrowia społeczeństwa w stopniu bardzo dobrym.

Kompetencje społeczne

Student rozumie rolę dietetyka w kształtowaniu pożądanych nawyków żywieniowych w rodzinie i społeczeństwie w stopniu bardzo dobrym.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)