Zdrowie publiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.3s.ZDRP.SM.TTDDX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zdrowie publiczne |
Jednostka: | Wydział Technologii Żywności |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Treści przedmiotu koncentrują się na zagadnieniach związanych ze społecznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami zdrowia publicznego, założeniami modelu ochrony zdrowia w Polsce, zadaniami dietetyka w kształtowaniu pożądanych nawyków żywieniowych w rodzinie i społeczeństwie. Ponadto obejmują kwestie dotyczące negatywnych czynników wpływających na stan zdrowia społeczeństwa oraz roli żywienia w profilaktyce chorób dietozależnych. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia publicznego. Założenia modelu ochrony zdrowia w Polsce Miejsce i zadania dietetyka w kształtowaniu pożądanych nawyków żywieniowych w rodzinie i społeczeństwie Struktura i zakres świadczeń zdrowotnych w podstawowej opiece zdrowotnej. Negatywne czynniki wpływające na stan zdrowia społeczeństwa. Promocja zdrowia i profilaktyka zdrowotna. Instytucja lekarza rodzinnego. Rola żywienia w profilaktyce chorób dietozależnych |
Literatura: |
Podstawowa 1. Głowacka M.D., Zdrowie publiczne w Polsce. ABC a Wolters Kluwer business, Warszawa 2013. 2. Włodarczyk W.C., Kowalska I., Mokrzycka A.: Szkice z polityki zdrowotnej Unii Europejskiej. ABC a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012. 3. Wojtczak A.: Zdrowie publiczne wyzwaniem dla systemów zdrowia XXI wieku. PZWL, Warszawa 2009. Uzupełniająca - wybrane artykuły z czasopism: 1. Zeszyty Naukowe Ochrony Zdrowia. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie. 2. Zdrowie Publiczne (Polish Journal of Public Health) 3. Public Health 4. Public Health – Open Journal 5. Public Health Nutrition |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna założenia i zadania zdrowia publicznego w ramach systemowej koncepcji ochrony zdrowia. Student zna społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia publicznego oraz negatywne czynniki wpływające na stan zdrowia społeczeństwa. Kompetencje społeczne Student rozumie rolę dietetyka w kształtowaniu pożądanych nawyków żywieniowych w rodzinie i społeczeństwie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Wiedza Student nie zna założeń i zadań zdrowia publicznego w ramach systemowej koncepcji ochrony zdrowia. Student nie zna społecznych i ekonomicznych uwarunkowań zdrowia publicznego oraz negatywnych czynników wpływających na stan zdrowia społeczeństwa. Kompetencje społeczne Student nie rozumie roli dietetyka w kształtowaniu pożądanych nawyków żywieniowych w rodzinie i społeczeństwie. Na ocenę 3 Wiedza Student zna założenia i zadania zdrowia publicznego w ramach systemowej koncepcji ochrony zdrowia w stopniu dostatecznym. Student zna społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia publicznego oraz negatywne czynniki wpływające na stan zdrowia społeczeństwa w stopniu dostatecznym. Kompetencje społeczne Student rozumie rolę dietetyka w kształtowaniu pożądanych nawyków żywieniowych w rodzinie i społeczeństwie w stopniu dostatecznym. Na ocenę 4 Wiedza Student zna założenia i zadania zdrowia publicznego w ramach systemowej koncepcji ochrony zdrowia w stopniu dobrym. Student zna społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia publicznego oraz negatywne czynniki wpływające na stan zdrowia społeczeństwa w stopniu dobrym. Kompetencje społeczne Student rozumie rolę dietetyka w kształtowaniu pożądanych nawyków żywieniowych w rodzinie i społeczeństwie w stopniu dobrym. Na ocenę 5 Wiedza Student zna założenia i zadania zdrowia publicznego w ramach systemowej koncepcji ochrony zdrowia w stopniu bardzo dobrym. Student zna społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia publicznego oraz negatywne czynniki wpływające na stan zdrowia społeczeństwa w stopniu bardzo dobrym. Kompetencje społeczne Student rozumie rolę dietetyka w kształtowaniu pożądanych nawyków żywieniowych w rodzinie i społeczeństwie w stopniu bardzo dobrym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.