Nutrigenomika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.3s.NUTR.NM.TTZXX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nutrigenomika |
Jednostka: | Katedra Żywienia Człowieka i Dietetyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie się z najistotniejszymi zagadnieniami związanymi z interakcjami genetyczno-żywieniowymi. Poznanie pojęć: transkryptomika, proteomika, metabolomika. Zastosowanie nutrigenomiki. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Wstęp. Gen, genom, chromosom Żywienie a informacja genetyczna człowieka. Genomika, transkryptomika, proteomika, metabolomika. Metody stosowane w nutrigenomice Biomarkery stosowane w badaniach genetyczno-żywieniowych. Polimorfizm genów a składniki żywieniowe. Zapotrzebowanie człowieka na energię, węglowodany, białko, tłuszcze a geny Mikroskładniki pokarmowe w regulacji ekspresji genów |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Cousins R,J,, Blanchard R.K., Moore J.B., Cui L., Green C.L., Liuzzi J.P., Cao J., Bobo J.A. Regulation of zinc metabolism and genomic outcomes. J. Nutr. 2003, 133, 1521S-1526S. 2. Davis C.D., Milner J. Frontiers in nutrigenomics, metabolomics and cancer prevention. Mutat. Res. 2004, 551, 51-64. 3. Fenech M. Nutritional treatment of genome instability: a paradigm shift in disease prevention and in the setting of recommended dietary allowances. Nutr. Res. Rev. 2003, 16, 109-122. 4. Fraga MF. et al. (2005) Epigenetic differences arise during the lifetime of monozygotic twins. Proc Natl Acad Sci 102(30), s. 10604-9 5. Gawęcki J (red) Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1998 6. Green M.R., van der Ouderaa F. Nutrigenetics: where next for the foods industry. Pharmacogenomics J. 2003, 3, 191- 193. 7. Kaput J. Diet-disease gene interactions. Nutrition 2004, 20, 26-31. 8. Kaput J., Rodriguez R.I. Nutritional genomics: the next frontier in the postgenomic era. Physiol. Genomics 2004, 16, 166- 177. 9. Kornman K.S., Martha P.M., Duff G.W. Genetic variations and inflammation: a practical nutrigenomics opportunity. Nutrition 2004, 20, 44-49. 10. Mathers J.C. The biological revolution – towards a mechanistic understanding of the impact of diet on cancer risk. Mutat. Res. 2004, 551, 43-49. 11. Milner J.A. Incorporating basic nutrition science into Health interventions for cancer prevention. J. Nutr. 2003, 133, 3820S-3826S. 12. Milner J.A. Molecular targets for bioactive food components. J. Nutr. 2004, 134, 2492S-2498S. 13. Muller M., Kersten S. Nutrigenomics: goals and strategies. Nature Rev. 2003, 4, 315-322. 14. Ordovas J.M., Corella D. Nutritional genomics. Ann. Rev. Genomics Hum. Genet. 2004, 5, 71-118. 15. Roche H.M. Dietary lipids and gene expression. Biochem. Soc. Transac. 2004, 32, 6, 999-1002. 16. Swanson K.S., Schook L.B., Fahey G.C. Jr. Nutritional genomics: implications for companion animals. J. Nutr. 2003, 133, 3033-3040. 17. Van Ommen B. Nutrigenomics: exploiting systems biology in the nutrition and health arenas. Nutrition, 2004, 20, 4-8. 18. Waterland, R. A., and Jirtle, R. L. (2003) Transposable elements: targets for early nutritional effects on epigenetic gene regulation. Mol Cell Biol 23 (15) s. 5293-5300. 19. Ziemiański Ś. (red) Normy żywienia człowieka. Fizjologiczne podstawy. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2000. Literatura uzupełniająca: 20. Roszkowski W. (red) Podstawy nauki o żywieniu człowieka. Przewodnik do ćwiczeń. Wyd. SGGW, Warszawa 2000. 21. Sanders T, Emery P Molecular Basis of Human Nutrition (2003). Taylor& Francis |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Definiuje pojęcia z zakresu nutrigenomiki. Wykazuje znajomość zagadnień związanych z interakcjami genetyczno-żywieniowymi i zastosowaniem nutrigenomiki. Kompetencje społeczne Wykazuje aktywną postawę do przyswajania i doskonalenia wiedzy i umiejętności. Posiada zdolność do oceny wagi wykonywanych zadań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie definiuje pojęcia z zakresu nutrigenomiki. Nie ma podstawowej wiedzy nt. zagadnień związanych z interakcjami genetyczno-żywieniowymi i zastosowaniem nutrigenomiki. Wykazuje negatywną postawę do przyswajania i doskonalenia wiedzy i umiejętności. Nie posiada zdolności do oceny wagi wykonywanych zadań. Na ocenę 3 Ma trudności w definiowaniu pojęć z zakresu nutrigenomiki. Nie ma podstawowej wiedzy nt. zagadnień związanych z interakcjami genetyczno-żywieniowymi i zastosowaniem nutrigenomiki. Wykazuje pasywną postawę do przyswajania i doskonalenia wiedzy i umiejętności. Posiada słabą zdolność do oceny wagi wykonywanych zadań. Na ocenę 4 Ma zadowalającą wiedzę z zakresu nutrigenomiki. Ma podstawową wiedzę nt. zagadnień związanych z interakcjami genetyczno-żywieniowymi i zastosowaniem nutrigenomiki. Wykazuje w miarę aktywną postawę do przyswajania i doskonalenia wiedzy i umiejętności. Posiada zadowalającą zdolność do oceny wagi wykonywanych zadań. Na ocenę 5 Należycie definiuje pojęcia z zakresu nutrigenomiki Ma kompletną wiedzę nt. zagadnień związanych z interakcjami genetyczno-żywieniowymi i zastosowaniem nutrigenomiki Wykazuje aktywną postawę do przyswajania i doskonalenia wiedzy i umiejętności. Posiada zdolność do oceny wagi wykonywanych zadań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.