Maszynoznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.3s.MASZ.NI.TTZTX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Maszynoznawstwo |
Jednostka: | Katedra Inżynierii i Aparatury Przemysłu Spożywczego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot przedstawia wiadomości na temat wybranych zagadnień budowy maszyn wykorzystywanych w przemyśle spożywczym i pokrewnych. Studenci zapoznają się z podstawami materiałoznawstwa, mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów, częściami maszyn oraz budową, zasadą działania i podstawami eksploatacji wybranych maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle spożywczym i pokrewnych. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Wprowadzenie do maszynoznawstwa. Definicja przedmiotu i maszyny. Podział maszyn. Podstawowe cechy i parametry maszyn. Ogólne problemy budowy i eksploatacji maszyn. Podstawowe zasady konstrukcji maszyn. Części maszyn. Połączenia. Elementy podatne. Połączenia rurowe i zawory. Osie i wały. Łożyska. Przekładnie. Sprzęgła i hamulce. Podstawy mechaniki technicznej. Siła. Zasady dynamiki Newtona. Układy sił. Warunki równowagi płaskiego i przestrzennego układu sił. Podstawy wytrzymałości materiałowe. Naprężenie, odkształcenie. Proste stany obciążeń. Prawo Hooke’a. Stałe materiałowe. Obliczanie elementów poddanych prostym obciążeniom. Wybrane zagadnienia z materiałoznawstwa. Materiały metalowe, klasyfikacja. Podstawowe własności materiałów metalowych. Stopy. Dodatki stopowe. Podstawowe techniki wytwarzania elementów maszyn. Silniki wodne, parowe i spalinowe. Kotły. Turbiny. Paliwa. Obiegi termodynamiczne. Maszyny związane z transportem wewnętrznym. Przenośniki, dźwignice. Budowa, podstawowe elementy konstrukcyjne, zastosowanie. Transport płynów. Pompy, sprężarki, wentylatory. Klasyfikacja, budowa i zasada działania. Wybrane rozwiązania i zastosowania w przemyśle spożywczym. Magazynowanie ciał stałych i płynów. Elementy konstrukcyjne, budowa i obliczanie zbiorników. Maszyny rozdrabniające: zgniatające, szarpiące, udarowe, łamacze, maszyny tnące, homogenizatory i rozpylacze. Maszyny rozdzielające: sortowniki, przesiewacze, prasy. Maszyny do wytłaczania i formowania. Mycie surowców i maszyn. Urządzenia do mycia. Szkolenie BHP. Elementy mechaniki technicznej, statyki i wytrzymałość materiałów. Obliczenia projektowe wybranych elementów maszyn. Wymagania techniczne UDT w stosunku do naczyń ciśnieniowych i aparatury na etapie projektowania i eksploatacji. Obliczenia projektowe zbiornika ciśnieniowego. Ściskanie materiałów. Wyznaczanie stałych materiałowych dla wybranych próbek. Pomiary warsztatowe. Pomiar średnic otworów i wałków. Suwmiarka, mikrometr, czujniki zegarowe. Obliczenia termodynamiczne. Obiegi. Przemiany termodynamiczne. Podstawowe pomiary cieplne i fizykochemiczne. Ciśnienie, temperatura, wilgotność. Budowa i zasada działania przyrządów pomiarowych. Typoszeregi pomp dla przemysłu spożywczego. Katalog pomp Spomasz. Obliczanie oporów. Badanie pompy wirowej. Charakterystyki. Wykorzystanie wentylatorów w przemyśle i gastronomii. Rozwiązania konstrukcyjne. Badanie wentylatora. Wyznaczanie charakterystyki. Identyfikacja techniczna miesiarki i wybranych zaworów. Przenośniki. Budowa eksploatacja, zastosowanie. Dobór do wybranych zadań. Projektowanie. Wybrane obliczenia z zakresu budowy i eksploatacji maszyn do mycia surowców roślinnych, rozdrabniania i wytłaczania. Budowa linii produkcyjnej. Ćwiczenia projektowe. Zaliczenie ćwiczeń. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Biały W. (2006). Maszynoznawstwo. WNT, Warszawa. 2. Chwiej, M. (1984). Aparatura przemysłu spożywczego : maszyny i aparaty. PWN, Warszawa. 3. Lewicki P. (2006). Inżynieria procesowa i aparatura przemysłu spożywczego. WNT, Warszawa. 4. Wojdalski, J (red.).(2010). Użytkowanie maszyn i aparatury w przetwórstwie rolno-spożywczym. Wydawnictwo SGGW, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Doona J.D., Kustin K., Feeherry F.E. (2010). Case studies in novel food processing technologies: Innovations in processing, packaging, and predictive modeling. Woodhead Publ.hing. Ltd. Cambridge. Boca. England. 2. Pikoń, J. (1973). Podstawy konstrukcji aparatury chemicznej –część I i II. Wydawnictwo PŚ, Gliwice. 3. Popko H. (1998). Podstawy konstrukcji maszyn przemysłu spożywczego. Wydawnictwo uczelniane PL, Lublin. 4. Valdez B. (2012). Food Industrial Processes - Methods and Equipment. InTech. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma wiedzę w zakresie klasyfikacji branż przetwórczych przemysłu spożywczego ze względu na ujęcie surowcowe i produktowe oraz specyfikę wyposażenia technicznego. Zna podstawy materiałoznawstwa i mechaniki technicznej, części maszyn, metrologii i termodynamiki. Zna budowę i zasadę działania maszyn i urządzeń ogólnego przeznaczenia. Wykazuje znajomość budowy, zasad działania i podstaw eksploatacji wybranych maszyn i urządzeń służących do przeprowadzania operacji i procesów jednostkowych w przemyśle spożywczym i w gastronomii. Umiejętności Potrafi zagadnienia techniczne wyrażać za pomocą rysunku technicznego i metodami matematycznymi rozwiązywać problemy związane z funkcjonowaniem i doborem maszyn stosowanych w przetwórstwie żywności. Potrafi wykonywać podstawowe pomiary warsztatowe, cieplne i fizykochemiczne związane z funkcjonowaniem maszyn. Rozumienia zasady działania wybranych maszyn i urządzeń technologicznych przemysłu spożywczego i potrafi dobrać właściwe urządzenia do przeprowadzanych procesów. Kompetencje społeczne Ma świadomość społecznych i środowiskowych konsekwencji stosowania maszyn w przemyśle spożywczym. Czuje odpowiedzialność za BHP i właściwe funkcjonowanie powierzonego parku maszynowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie ma wiedzy w zakresie klasyfikacji branż przetwórczych przemysłu spożywczego ze względu na ujęcie surowcowe i produktowe oraz specyfikę wyposażenia technicznego. Nie zna podstawy materiałoznawstwa i mechaniki technicznej, części maszyn, metrologii i termodynamiki. Nie zna budowy i zasady działania maszyn i urządzeń ogólnego przeznaczenia. Nie wykazuje znajomość budowy, zasad działania i podstaw eksploatacji wybranych maszyn i urządzeń służących do przeprowadzania operacji i procesów jednostkowych w przemyśle spożywczym i w gastronomii. Nie potrafi czytać dokumentacji technicznej, nie potrafi jej tworzyć. Nie potrafi metodami matematycznymi rozwiązywać prostych problemów związanych z funkcjonowaniem mechanizmów maszyn stosowanych w przetwórstwie żywności. Nie potrafi wykonywać podstawowych pomiarów warsztatowych, cieplnych i fizykochemicznych związanych z funkcjonowaniem maszyn. Nie rozumie zasady działania wybranych maszyn i urządzeń technologicznych przemysłu spożywczego i nie potrafi dobrać właściwie urządzenia do procesów. Nie ma świadomości społecznych i środowiskowych konsekwencji stosowania maszyn w przemyśle spożywczym. Nie czuje odpowiedzialności za BHP i właściwe funkcjonowanie powierzonego parku maszynowego. Na ocenę 3 Ma wiedzę w zakresie podstawowych klasyfikacji branż przetwórczych przemysłu spożywczego, ale w ograniczonym zakresie wiąże je z bazą surowców i produktów oraz specyfiką wyposażenia technicznego. Słabo zna podstawy materiałoznawstwa, mechaniki technicznej, części maszyn, metrologii i termodynamiki. Zna budowę i zasadę działania niektórych maszyn i urządzeń ogólnego przeznaczenia. Wykazuje znajomość podstawowych elementów budowy, wybrane zasady działania i podstawy eksploatacji niektórych maszyn i urządzeń służących do przeprowadzania operacji i procesów jednostkowych w przemyśle spożywczym i w gastronomii. Potrafi czytać dokumentację techniczną, nie potrafi jej tworzyć. Potrafi metodami matematycznymi rozwiązywać proste problemy związane z funkcjonowaniem mechanizmów maszyn stosowanych w przetwórstwie żywności. Potrafi wykonywać niektóre ze wskazanych podstawowych pomiarów warsztatowych, cieplnych i fizykochemicznych związanych z funkcjonowaniem maszyn. Rozumienia zasady działania urządzeń technologicznych przemysłu spożywczego, ale nie potrafi dobrać właściwe urządzenia do przeprowadzanych procesów. Ma świadomość społecznych i środowiskowych konsekwencji stosowania maszyn w przemyśle. Ma świadomość odpowiedzialności za BHP i właściwe funkcjonowanie powierzonego parku maszynowego. Nie uwzględnia tego w działaniu. Na ocenę 4 Ma wiedzę w zakresie podstawowych klasyfikacji branż przetwórczych przemysłu spożywczego, wiąże je z bazą surowców i produktów, ale w ograniczonym zakresie ze specyfiką wyposażenia technicznego. Zna podstawy materiałoznawstwa, mechaniki technicznej, części maszyn, metrologii i termodynamiki. Zna budowę i zasadę działania większości maszyn ogólnego przeznaczenia. Wykazuje znajomość podstawowych elementów budowy, wybrane zasady działania i eksploatacji większości maszyn i urządzeń służących do przeprowadzania operacji i procesów jednostkowych w przemyśle i w gastronomii. Potrafi czytać dokumentację techniczną i tworzyć w prostych przypadkach. Potrafi metodami matematycznymi rozwiązywać umiarkowanie złożone problemy związane z funkcjonowaniem mechanizmów maszyn stosowanych w przetwórstwie żywności. Potrafi wykonywać niektóre ze wskazanych podstawowych pomiarów warsztatowych, cieplnych i fizykochemicznych związanych z funkcjonowaniem maszyn różnymi metodami. Rozumienia zasady działania urządzeń technologicznych przemysłu spożywczego, potrafi dobrać właściwe urządzenia do przeprowadzenia niektórych procesów. Ma świadomość społecznych i środowiskowych konsekwencji stosowania maszyn w przemyśle. Ma świadomość odpowiedzialności za BHP i właściwe funkcjonowanie powierzonych mu maszyn i uwzględnia je w działaniu. Na ocenę 5 Ma wiedzę w zakresie podstawowych klasyfikacji branż przemysłu spożywczego, wiąże je z bazą surowców i produktów oraz ze specyfiką wyposażenia technicznego. Zna i stosuje wiedzę z zakresu materiałoznawstwa, mechaniki technicznej, części maszyn, metrologii i termodynamiki. Zna budowę i zasadę działania wskazanych maszyn i urządzeń ogólnego przeznaczenia. Wykazuje znajomość elementów budowy, zna zasady działania i podstawy eksploatacji wskazanych maszyn i urządzeń służących do przeprowadzania operacji i procesów jednostkowych w przemyśle spożywczym i w gastronomii. Potrafi czytać i tworzyć dokumentację techniczną. Potrafi metodami matematycznymi rozwiązywać złożone problemy związane z funkcjonowaniem mechanizmów maszyn stosowanych w przetwórstwie żywności. Potrafi wykonywać wskazane podstawowe pomiary warsztatowe, cieplne i fizykochemiczne związane z funkcjonowaniem maszyn różnymi metodami. Rozumienia zasady działania urządzeń technologicznych przemysłu spożywczego, potrafi dobrać właściwe urządzenia do przeprowadzenia procesów. Ma świadomość społecznych i środowiskowych konsekwencji stosowania maszyn w przemyśle spożywczym. Ma świadomość odpowiedzialności za BHP i właściwe funkcjonowanie powierzonego parku maszynowego i uwzględnia je w działaniu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.