Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biochemia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: T.3s.BIOC.SI.TTDDX.T
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biochemia
Jednostka: Katedra Biotechnologii i Ogólnej Technologii Żywności
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z budową związków naturalnych, oraz przemianami metabolicznymi i towarzyszącymi im zmianami energii w organizmach żywych jak również z praktyką analityczną laboratorium biochemicznego. Studenci winni demonstrować poziom wiedzy i zrozumienia biochemii wystarczający do wykonywania zawodu i pozwalający na dalszą eksplorację biochemii teoretycznej i nauk pokrewnych, poziom ten odpowiada opisowi w zaawansowanym podręczniku akademickim.

Pełny opis:

Treść kształcenia

Rys historyczny. Pojęcia podstawowe. Znaczenie biochemii w naukach przyrodniczych. Budowa i skład chemiczny komórki. Rola wody i mikroelementów. Budowa i funkcje struktur podkomórkowych. Związki makroergiczne. Mechanizm sprzężenia energetycznego. Transport przez membrany.

Aminokwasy, peptydy i białka. Ogólna budowa i własności białek. Struktury rzędowe białka. Białka jako składnik produktów żywnościowych - białka zbóż, mięsa, mleka, jaj.

Enzymy. Energetyka reakcji biochemicznych. Mechanizm katalizy enzymatycznej. Klasyfikacja, budowa i ogólne własności enzymów. Kinetyka reakcji enzymatycznych. Inhibicja. Kontrola i regulacja aktywności enzymów. Zastosowanie preparatów enzymatycznych w technologii przemysłu spożywczego.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie i koenzymy. Koenzymy oksydoreduktaz i transferaz. Witaminy a koenzymy. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. Związki sterydowe, karotenowce, chinony izopentenolowe. Biotechnologia witamin i związków pokrewnych.

Sacharydy. Budowa chemiczna i własności mono- oligo- i polisacharydów. Przemiany glikolityczne cukrów. Fermentacja etanolowa i mleczanowa. Cykl fosforanów pentoz. Energetyka przemian katabolicznych cukrowców.

Utlenianie biologiczne. Łańcuch oddechowy. Fosforylacja oksydacyjna. Cykl kwasów trikaboksylowych. Enzymy i energetyka cyklu Krebsa. Fosforylacje substratowe. Mechanizm wykorzystania energii świetlnej w fotosyntezie. Fotosystemy I i II. Fosforylacje fotosyntetyczne niecykliczna i cykliczna. Tworzenie cukrów w cyklu Calvina. Fotosynteza C4.

Metabolizm białek i aminokwasów. Enzymy proteolityczne, biosynteza aminokwasów, cykl mocznikowy.

Metabolizm lipidów. Trawienie lipidów. Enzymatyczne beta-utlenienie kwasów tłuszczowych. Przemiany glicerolu. Biosynteza kwasów tłuszczowych. Powiązania między metabolizmem tłuszczowców, cukrowców i aminokwasów.

Kwasy nukleinowe, ich budowa, własności i mechanizm biosyntezy. Funkcje kwasów nukleinowych. Replikacja, transkrypcja i translacja. Podstawowy aksjomat biologii molekularnej. Mechanizm biosyntezy białka. Regulacja ekspresji genów. Operony lac i trp. Cykl lityczny i lizogeniczny bakteriofaga (lambda). Mapa restrykcyjna plazmidu pBR322. Wprowadzenie do technik rekombinowanego DNA.

Właściwości fizyko-chemiczne aminokwasów. Reakcje charakterystyczne aminokwasów, badanie właściwości amfoterycznych aminokwasów metodą miareczkowania potencjometrycznego, oraz rozdział aminokwasów metodą chromatografii podziałowej.

Właściwości fizyko-chemiczne białek. badanie wpływu zmian pH, temperatury, stężenia metali ciężkich i alkalicznych oraz soli amonowych i alkoholu na właściwości fizyczne i chemiczne białek na przykładzie kazeiny i Taka-diastazy.

Właściwości fizyko-chemiczne mono- i oligosacharydów. Reakcje ogólne i charakterystyczne cukrów. Proces inwersji sacharozy. Ciemnienie nieenzymatyczne – reakcja cukrów z aminami.

Występowanie i właściwości fizyko-chemiczne polisacharydów. Metody izolacji polisacharydów z materiału roślinnego i zwierzęcego. Porównanie rozpuszczalności skrobi, glikogenu i celulozy oraz ich podatności na hydrolizę kwasową.

Izolacja kwasów nukleinowych z materiału biologicznego i identyfikacja ich podstawowych składników

Lipidy. Izolacja lecytyny z żółtka jaja kurzego. Reakcje wykrywania poszczególnych składników lecytyny. Wykrywanie i oznaczenie ilościowe witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

Wpływ stężenia substratu i obecności inhibitorów na szybkość reakcji enzymatycznej. Doświadczalne wyznaczanie stałej Km, Vmax i V0.

Wykrywanie oksydoreduktaz w tkankach roślinnych. Wykrywanie wybranych hydrolaz w tkankach zwierzęcych.

Literatura:

Podstawowa

1. Kączkowski, J. 2012. Podstawy biochemii. Wyd. XV ( lub późniejsze), WNT

2. Hames, B. D.; Hooper, N.M. 2016. Biochemia. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa

3. Kłyszejko-Stefanowicz, L. 2003. Ćwiczenia z biochemii. PWN, Warszawa

Uzupełniająca

1. Kołodziejczyk, A. 2013, Naturalne związki organiczne. PWN, Warszawa

2. Murray, R., Granner, D., Rodwell, V. 2016. Biochemia Harpera Ilustrowana, PZWL, Warszawa

3. Stryer, L., Berg, J.M., Tymoczko, J.L.2013. Biochemia Krótki Kurs. PWN, Warszawa

Efekty uczenia się:

Wiedza

Rozumie znaczenie budowy związków naturalnych dla ich właściwości fizycznych, elektrostatycznych, rozpuszczalności, fałdowania łańcuchów biopolimerów, właściwości fotochemicznych oraz informacyjnych. Rozumie i potrafi scharakteryzować reguły, które decydują o budowie biopolimerów, ich strukturach rzędowych oraz budowie przestrzennej i zasadach upakowania

Wykazuje znajomość hierarchicznej budowy różnych rodzajów komórek (pro- i eukariotycznych) oraz potrafi wskazać związki pomiędzy budową i funkcją różnych komórek oraz właściwie lokalizuje podstawowe przemiany biochemiczne w strukturach subkomórkowych

Potrafi objaśniać i opisać reguły, które kierują reakcjami w organizmach żywych oraz posiada umiejętność korzystania z metod ich badania. Rozróżnia mechanizmy transportu różnych elementów w obrębie komórki i tkanki: od protonów i elektronów do makrofagów.

Demonstruje zrozumienie istoty aktywności biologicznej substancji naturalnych, elementów struktury chemicznej, które decydują o tej aktywności oraz wykazuje zdolność eksperymentalnego badania różnych aktywności biologicznych. Rozumie zasady chemii oraz termodynamiki dotyczące biokatalizy oraz rolę enzymów oraz innych białek determinujących funkcje komórki i organizmu jako całości. Posiada wiedzę o różnych stopniach i typach asocjacji związków naturalnych: od koenzymów i grup prostetycznych do energetycznego i koenzymatycznego sprzęgania reakcji.

Rozumie mechanizmy przemian biochemicznych prowadzące do generowania energii chemicznej, jej magazynowania oraz wykorzystywania w procesach życiowych. Rozumie podstawowe mechanizmy kontroli przemian biochemicznych od regulacji ekspresji genów, kontrolę hormonalną do regulacji allosterycznej

Wykazuje umiejętność rozpoznawania i klasyfikacji różnych typów przemian metabolicznych oraz łączenia ich w ścieżki i cykle metaboliczne. Rozumie rolę i funkcje metabolitów wyjściowych, pośrednich, centralnych i końcowych. Zna zasadnicze drogi łączące metabolizm białek lipidów i węglowodanów

Potrafi wytłumaczyć jak aktywność biologiczna może być wykorzystana do regulowania procesów technologicznych, otrzymywania nowych produktów o cechach unikalnych, oraz rozumie wpływ różnych operacji i procesów technologicznych na stabilizację lub likwidację aktywności biologicznej

Potrafi objaśniać podstawowe mechanizmy trawienia i przyswajania substancji w organizmie ludzkim. Rozpoznaje zależności miedzy budową chemiczna związków naturalnych i ich znaczeniem fizjologicznym. Rozumie biochemiczne podstawy żywności funkcjonalnej i bioaktywnych komponentów żywności

Umiejętności

Wykorzystuje techniki analityczne potrzebne w podstawowych badaniach biochemicznych (miareczkowanie, spektrofotometria, chromatografia, elektroforeza)

Umie korzystać z różnych technik separacji substancji koniecznych do charakterystyki biologicznie aktywnych substancji

Potrafi pracować w laboratorium biochemicznym (obsługuje pipety automatyczne i szklane, posługuje się pH-metrem, mieszadłem magnetycznym, wagą techniczną, zna przeznaczenie miarowego szkła laboratoryjnego)

Planuje wykorzystanie odczynników, szkła laboratoryjnego i dostępnego sprzętu do wykonania biochemicznych analiz jakościowych i ilościowych.

Wykrywa w próbkach biologicznych podstawowe grupy związków (aminokwasy, białka, cukry redukujące i nieredukujące, skrobię, lipidy, witaminy rozpuszczalne w tłuszczach)

Planuje i przeprowadza doświadczenie pozwalające określić parametry kinetyczne reakcji enzymatycznej

Przeprowadza prawidłowo oznaczenia ilościowe (przygotowanie serii rozcieńczeń prób badanych i standardów, wykonanie obliczeń z wykorzystaniem krzywej wzorcowej)

Kompetencje społeczne

Demonstruje zdolność efektywnej pracy indywidualnej, potrafi pracować w zespole, demonstruje umiejętność kierowania grupą, potrafi podejmować decyzje, planować i organizować pracę oraz wykazuje umiejętność zarządzania czasem

Ma świadomość zagrożeń wynikających z niezgodnej z zasadami BHP pracy w laboratorium

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Wiedza

Nie rozpoznaje istotnych zależności, nie wymienia reguł, nie wykazuje znajomości treści lub zasad klasyfikacji zjawisk i procesów zdefiniowanych w odpowiednich efektach kształcenia (tabela wyżej) lub czyni w stopniu niedostatecznym (mniej niż 50% treści)

Umiejętności

Nie zna narzędzi do separacji, izolacji, wykrywania i oznaczania podstawowych grup związków w próbkach biologicznych i w żywności. Nie umie pracować w laboratorium biochemicznym. Nie umie zapisywać równań reakcji enzymatycznych. Nie zna metody zapisu sekwencji biopolimerów oraz izomerów optycznych związków występujących w żywności.

Kompetencje społeczne

Nie pracuje efektywnie indywidualnie ani w zespole. Opóźnia pracę grupy.

Nie potrafi podejmować decyzji, planować i organizować pracy. Nie ma świadomości zagrożeń wynikających z niezgodnej z zasadami BHP pracy w laboratorium.

Na ocenę 3

Wiedza

Wymienia reguły, ale nie analizuje zależności, lub wymienia zależności ale nie analizuje reguł, lub nie wykazuje znajomości zasad klasyfikacji ale wykazuje dostateczną znajomość treści zdefiniowanych w odpowiednich efektach kształcenia (tabela wyżej)

Umiejętności

Zna tylko niektóre narzędzia do separacji, izolacji, wykrywania i oznaczania podstawowych grup związków w próbkach biologicznych i w żywności. Pracuje w laboratorium biochemicznym, ale nie planuje wykorzystania odczynników, szkła laboratoryjnego ani sprzętu. Nie wykonuje samodzielnie oznaczeń ilościowych. W bardzo ogólnym stopniu zna metody zapisu sekwencji biopolimerów oraz izomerów optycznych związków występujących w żywności.

Kompetencje społeczne

Nie potrafi planować pracy indywidualnej, ale włącza się w pracę grupy. Teoretycznie zna zagrożenia wynikające z niezgodnej z zasadami BHP pracy w laboratorium, ale nie uwzględnia ich w praktycznym działaniu.

Na ocenę 4

Wiedza

Wymienia reguły i analizuje zależności, wykazuje znajomość zasad klasyfikacji zjawisk i dobrą (75 %) znajomość treści zdefiniowanych w odpowiednich efektach kształcenia (tabela wyżej)

Umiejętności

Zna narzędzia do separacji, izolacji, wykrywania i oznaczania podstawowych grup związków w próbkach biologicznych i w żywności. Poprawnie wykonuje pewne elementy procesu planowania doświadczeń. Zapisuje równania reakcji enzymatycznych, zna konwencję zapisu sekwencji biopolimerów oraz izomerów optycznych związków występujących w żywności.

Kompetencje społeczne

Aktywnie działa w grupie i potrafi sprawnie zarządzać czasem. Jest świadomy zagrożeń wynikających z niezgodnej z zasadami BHP pracy w laboratorium.

Na ocenę 5

Wiedza

Wymienia reguły i analizuje zależności, wykazuje bardzo dobrą znajomość zasad klasyfikacji zjawisk i bardzo dobrą (90 %) znajomość treści zdefiniowanych w odpowiednich efektach kształcenia (tabela wyżej)

Umiejętności

Stosuje narzędzia do separacji, izolacji, wykrywania i oznaczania podstawowych grup związków w próbkach biologicznych i w żywności oraz dobiera je do rozwiązania konkretnego problemu. Planuje wykorzystanie odczynników, szkła laboratoryjnego i sprzętu. Samodzielnie wykonuje oznaczenia ilościowe (stosuje metody obliczeniowe oparte na krzywych wzorcowych). Zapisuje równania reakcji enzymatycznych, zna konwencję zapisu sekwencji biopolimerów oraz izomerów optycznych związków występujących w żywności.

Kompetencje społeczne

Jest liderem grupy, efektywnie planuje i wykonuje pracę. Jest świadomy zagrożeń wynikających z niezgodnej z zasadami BHP pracy w laboratorium i kieruje się zasadami dobrej praktyki laboratoryjnej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)