Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Patofizjologia kliniczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: T.2s.PAKL.SM.TTDDX.T
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Patofizjologia kliniczna
Jednostka: Katedra Żywienia Człowieka i Dietetyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z informacjami dotyczącymi chorób wybranych układów w organizmie człowieka. Pogłębienie wiedzy związanej z zaburzeniami w pracy komórek, narządów i układów organizmu będących wynikiem choroby.

Pełny opis:

Treść kształcenia

Zdrowie i choroba.

Molekularne podstawy odczynu zapalnego.

Zaburzenia regulacji hormonalnej.

Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej. Zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej. Zaburzenia przemiany materii.

Choroby uwarunkowane genetycznie – choroby rzadkie.

Choroby układu odpornościowego.

Patofizjologia ogólna układu pokarmowego.

Patofizjologia chorób krwi, układu krwiotwórczego i układu krążenia.

Patofizjologia ogólna układu nerwowego.

Patofizjologia ogólna układu oddechowego.

Literatura:

Podstawowa

1. Bullock J, Boyle J,Wang MB. Fizjologia. Urban & Partner 1997.

2. Bręborowicz A, Zarys patofizjologii narządowej. Wydawnictwo AM w Poznaniu 2003.

3. Zahorska-Markiewicz B., Małecka-Tendera E., Patofizjologia kliniczna. Urban & Partner 2009.

Uzupełniająca:

1. Patomorfologia kliniczna; red. Stefan Kruś, Ewa Skrzypek-Fakhoury, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2005.

2. Patofizjologia człowieka w zarysie; Jan Wojciech Guzek, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2008.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma pogłębioną wiedzę z zakresu żywienia człowieka. Rozumie naukowe podstawy kształtowania diety i jej wpływu na zdrowie człowieka.

Zna podstawy i możliwości wykorzystania technik stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej.

Rozumie mechanizmy kształtujące odporność organizmu człowieka. Zna i rozumie pojęcia odporność wrodzona, nabyta, humoralna, komórkowa.

Ma szczegółową wiedzę na temat żywienia klinicznego, patofizjologii i zdrowia publicznego.

Ma pogłębioną wiedzę na temat procesów fizjologicznych, zna fizjologię układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych

Zna objawy i przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia. Rozumie i diagnozuje styl życia oraz wpływ modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych na stan zdrowotny jednostki.

Kompetencje społeczne

Jest świadomy odpowiedzialności za poufność niektórych działań, szczególnie dotyczących ujawniania wyników badań naukowych, prac rozwojowych, danych osobowych i danych o stanie zdrowia pacjenta.

Potrafi wybrać priorytety służące realizacji określonych celów i/lub zadań.

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podejmowania działań zwiększających aktywność zawodową i społeczną środowiska, w którym żyje i pracuje.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Wiedza

Brak wiedzy z zakresu żywienia człowieka. Student nie rozumie naukowych podstaw kształtowania diety i jej wpływu na zdrowie człowieka.

Student nie zna podstaw i możliwości wykorzystania technik stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej.

Student nie rozumie mechanizmów kształtujących odporność organizmu człowieka. Nie zna i nie rozumie pojęcia odporności wrodzonej, nabytej, humoralnej, komórkowej.

Brak szczegółowej wiedzy na temat żywienia klinicznego, patofizjologii i zdrowia publicznego.

Brak pogłębionej wiedzy na temat procesów fizjologicznych, nie zna fizjologii układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych

Student nie zna objawów i przyczyn zaburzeń i zmian chorobowych wynikających ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia. Nie rozumie i nie diagnozuje stylu życia oraz wpływu modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych na stan zdrowotny jednostki.

Kompetencje społeczne

Nie jest świadomy odpowiedzialności za poufność niektórych działań, szczególnie dotyczących ujawniania wyników badań naukowych, prac rozwojowych, danych osobowych i danych o stanie zdrowia pacjenta.

Nie potrafi wybrać priorytetów służących realizacji określonych celów i/lub zadań.

Nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się i podejmowania działań zwiększających aktywność zawodową i społeczną środowiska, w którym żyje i pracuje.

Na ocenę 3

Wiedza

Brak wiedzy z zakresu żywienia człowieka. Student rozumie naukowe podstawy kształtowania diety i jej wpływu na zdrowie człowieka.

Student zna podstawy ale nie zna możliwości wykorzystania technik stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej.

Rozumie mechanizmy kształtujące odporność organizmu człowieka. Nie zna i nie rozumie pojęcia odporność wrodzona, nabyta, humoralna, komórkowa.

Ma podstawową wiedzę na temat żywienia klinicznego i/lub patofizjologii i/lub zdrowia publicznego.

Ma podstawową wiedzę na temat procesów fizjologicznych, nie zna w pełni fizjologii układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych

Zna niektóre objawy i przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia. Rozumie ale nie diagnozuje stylu życia oraz wpływu modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych na stan zdrowotny jednostki.

Kompetencje społeczne

Jest świadomy (w stopniu minimalnym) odpowiedzialności za poufność niektórych działań, szczególnie dotyczących ujawniania wyników badań naukowych, prac rozwojowych, danych osobowych i danych o stanie zdrowia pacjenta.

Potrzebuje pomocy w wyborze priorytetów służących realizacji określonych celów i/lub zadań.

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności ale nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się i podejmowania działań zwiększających aktywność zawodową i społeczną środowiska, w którym żyje i pracuje.

Na ocenę 4

Wiedza

Ma częściową wiedzę z zakresu żywienia człowieka. Rozumie naukowe podstawy kształtowania diety i jej wpływu na zdrowie człowieka.

Zna podstawy i niektóre możliwości wykorzystania technik stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej.

Rozumie mechanizmy kształtujące odporność organizmu człowieka. Zna i ale nie rozumie pojęcia odporność wrodzona, nabyta, humoralna, komórkowa.

Ma niepełną wiedzę na temat żywienia klinicznego, patofizjologii i zdrowia publicznego.

Ma wiedzę na temat procesów fizjologicznych, zna fizjologię układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych

Zna większość objawów i przyczyn zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia. Rozumie i diagnozuje styl życia oraz wpływ modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych na stan zdrowotny jednostki.

Kompetencje społeczne

Nie jest w pełni świadomy odpowiedzialności za poufność niektórych działań, szczególnie dotyczących ujawniania wyników badań naukowych, prac rozwojowych, danych osobowych i danych o stanie zdrowia pacjenta.

Potrafi wybrać (z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia) priorytety służące realizacji określonych celów i/lub zadań.

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności ale nie w każdym przypadku rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podejmowania działań zwiększających aktywność zawodową i społeczną środowiska, w którym żyje i pracuje.

Na ocenę 5

Wiedza

Ma pogłębioną wiedzę z zakresu żywienia człowieka. Rozumie naukowe podstawy kształtowania diety i jej wpływu na zdrowie człowieka.

Zna podstawy i możliwości wykorzystania technik stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej.

Rozumie mechanizmy kształtujące odporność organizmu człowieka. Zna i rozumie pojęcia odporność wrodzona, nabyta, humoralna, komórkowa.

Ma szczegółową wiedzę na temat żywienia klinicznego, patofizjologii i zdrowia publicznego.

Ma pogłębioną wiedzę na temat procesów fizjologicznych, zna fizjologię układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych

Zna objawy i przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia. Rozumie i diagnozuje styl życia oraz wpływ modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych na stan zdrowotny jednostki.

Kompetencje społeczne

Jest świadomy odpowiedzialności za poufność niektórych działań, szczególnie dotyczących ujawniania wyników badań naukowych, prac rozwojowych, danych osobowych i danych o stanie zdrowia pacjenta.

Potrafi wybrać priorytety służące realizacji określonych celów i/lub zadań.

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podejmowania działań zwiększających aktywność zawodową i społeczną środowiska, w którym żyje i pracuje.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)