Patofizjologia kliniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.2s.PAKL.SM.TTDDX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Patofizjologia kliniczna |
Jednostka: | Katedra Żywienia Człowieka i Dietetyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z informacjami dotyczącymi chorób wybranych układów w organizmie człowieka. Pogłębienie wiedzy związanej z zaburzeniami w pracy komórek, narządów i układów organizmu będących wynikiem choroby. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Zdrowie i choroba. Molekularne podstawy odczynu zapalnego. Zaburzenia regulacji hormonalnej. Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej. Zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej. Zaburzenia przemiany materii. Choroby uwarunkowane genetycznie – choroby rzadkie. Choroby układu odpornościowego. Patofizjologia ogólna układu pokarmowego. Patofizjologia chorób krwi, układu krwiotwórczego i układu krążenia. Patofizjologia ogólna układu nerwowego. Patofizjologia ogólna układu oddechowego. |
Literatura: |
Podstawowa 1. Bullock J, Boyle J,Wang MB. Fizjologia. Urban & Partner 1997. 2. Bręborowicz A, Zarys patofizjologii narządowej. Wydawnictwo AM w Poznaniu 2003. 3. Zahorska-Markiewicz B., Małecka-Tendera E., Patofizjologia kliniczna. Urban & Partner 2009. Uzupełniająca: 1. Patomorfologia kliniczna; red. Stefan Kruś, Ewa Skrzypek-Fakhoury, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2005. 2. Patofizjologia człowieka w zarysie; Jan Wojciech Guzek, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2008. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma pogłębioną wiedzę z zakresu żywienia człowieka. Rozumie naukowe podstawy kształtowania diety i jej wpływu na zdrowie człowieka. Zna podstawy i możliwości wykorzystania technik stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej. Rozumie mechanizmy kształtujące odporność organizmu człowieka. Zna i rozumie pojęcia odporność wrodzona, nabyta, humoralna, komórkowa. Ma szczegółową wiedzę na temat żywienia klinicznego, patofizjologii i zdrowia publicznego. Ma pogłębioną wiedzę na temat procesów fizjologicznych, zna fizjologię układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych Zna objawy i przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia. Rozumie i diagnozuje styl życia oraz wpływ modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych na stan zdrowotny jednostki. Kompetencje społeczne Jest świadomy odpowiedzialności za poufność niektórych działań, szczególnie dotyczących ujawniania wyników badań naukowych, prac rozwojowych, danych osobowych i danych o stanie zdrowia pacjenta. Potrafi wybrać priorytety służące realizacji określonych celów i/lub zadań. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podejmowania działań zwiększających aktywność zawodową i społeczną środowiska, w którym żyje i pracuje. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Wiedza Brak wiedzy z zakresu żywienia człowieka. Student nie rozumie naukowych podstaw kształtowania diety i jej wpływu na zdrowie człowieka. Student nie zna podstaw i możliwości wykorzystania technik stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej. Student nie rozumie mechanizmów kształtujących odporność organizmu człowieka. Nie zna i nie rozumie pojęcia odporności wrodzonej, nabytej, humoralnej, komórkowej. Brak szczegółowej wiedzy na temat żywienia klinicznego, patofizjologii i zdrowia publicznego. Brak pogłębionej wiedzy na temat procesów fizjologicznych, nie zna fizjologii układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych Student nie zna objawów i przyczyn zaburzeń i zmian chorobowych wynikających ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia. Nie rozumie i nie diagnozuje stylu życia oraz wpływu modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych na stan zdrowotny jednostki. Kompetencje społeczne Nie jest świadomy odpowiedzialności za poufność niektórych działań, szczególnie dotyczących ujawniania wyników badań naukowych, prac rozwojowych, danych osobowych i danych o stanie zdrowia pacjenta. Nie potrafi wybrać priorytetów służących realizacji określonych celów i/lub zadań. Nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się i podejmowania działań zwiększających aktywność zawodową i społeczną środowiska, w którym żyje i pracuje. Na ocenę 3 Wiedza Brak wiedzy z zakresu żywienia człowieka. Student rozumie naukowe podstawy kształtowania diety i jej wpływu na zdrowie człowieka. Student zna podstawy ale nie zna możliwości wykorzystania technik stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej. Rozumie mechanizmy kształtujące odporność organizmu człowieka. Nie zna i nie rozumie pojęcia odporność wrodzona, nabyta, humoralna, komórkowa. Ma podstawową wiedzę na temat żywienia klinicznego i/lub patofizjologii i/lub zdrowia publicznego. Ma podstawową wiedzę na temat procesów fizjologicznych, nie zna w pełni fizjologii układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych Zna niektóre objawy i przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia. Rozumie ale nie diagnozuje stylu życia oraz wpływu modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych na stan zdrowotny jednostki. Kompetencje społeczne Jest świadomy (w stopniu minimalnym) odpowiedzialności za poufność niektórych działań, szczególnie dotyczących ujawniania wyników badań naukowych, prac rozwojowych, danych osobowych i danych o stanie zdrowia pacjenta. Potrzebuje pomocy w wyborze priorytetów służących realizacji określonych celów i/lub zadań. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności ale nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się i podejmowania działań zwiększających aktywność zawodową i społeczną środowiska, w którym żyje i pracuje. Na ocenę 4 Wiedza Ma częściową wiedzę z zakresu żywienia człowieka. Rozumie naukowe podstawy kształtowania diety i jej wpływu na zdrowie człowieka. Zna podstawy i niektóre możliwości wykorzystania technik stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej. Rozumie mechanizmy kształtujące odporność organizmu człowieka. Zna i ale nie rozumie pojęcia odporność wrodzona, nabyta, humoralna, komórkowa. Ma niepełną wiedzę na temat żywienia klinicznego, patofizjologii i zdrowia publicznego. Ma wiedzę na temat procesów fizjologicznych, zna fizjologię układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych Zna większość objawów i przyczyn zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia. Rozumie i diagnozuje styl życia oraz wpływ modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych na stan zdrowotny jednostki. Kompetencje społeczne Nie jest w pełni świadomy odpowiedzialności za poufność niektórych działań, szczególnie dotyczących ujawniania wyników badań naukowych, prac rozwojowych, danych osobowych i danych o stanie zdrowia pacjenta. Potrafi wybrać (z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia) priorytety służące realizacji określonych celów i/lub zadań. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności ale nie w każdym przypadku rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podejmowania działań zwiększających aktywność zawodową i społeczną środowiska, w którym żyje i pracuje. Na ocenę 5 Wiedza Ma pogłębioną wiedzę z zakresu żywienia człowieka. Rozumie naukowe podstawy kształtowania diety i jej wpływu na zdrowie człowieka. Zna podstawy i możliwości wykorzystania technik stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej. Rozumie mechanizmy kształtujące odporność organizmu człowieka. Zna i rozumie pojęcia odporność wrodzona, nabyta, humoralna, komórkowa. Ma szczegółową wiedzę na temat żywienia klinicznego, patofizjologii i zdrowia publicznego. Ma pogłębioną wiedzę na temat procesów fizjologicznych, zna fizjologię układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych Zna objawy i przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia. Rozumie i diagnozuje styl życia oraz wpływ modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych na stan zdrowotny jednostki. Kompetencje społeczne Jest świadomy odpowiedzialności za poufność niektórych działań, szczególnie dotyczących ujawniania wyników badań naukowych, prac rozwojowych, danych osobowych i danych o stanie zdrowia pacjenta. Potrafi wybrać priorytety służące realizacji określonych celów i/lub zadań. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podejmowania działań zwiększających aktywność zawodową i społeczną środowiska, w którym żyje i pracuje. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.