Metody badań eksperymentalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.2s.MBEK.SM.TTZTZ.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań eksperymentalnych |
Jednostka: | Katedra Technologii Węglowodanów |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot umożliwia studentowi teoretyczne i praktyczne zapoznanie się z metodami badań eksperymentalnych stosowanych w technologii żywności i obejmuje metody chemiczne, instrumentalne i sensoryczne. W ramach przedmiotu student zyskuje także wiedzę oraz umiejętności związane z prawidłowym planowaniem eksperymentów naukowych oraz prawidłowa interpretacja uzyskanych wyników badań. Praca w laboratorium powiązana jest ściśle z przyswojeniem i przypomnieniem podstaw teoretycznych stosowanych metod. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Zasady planowania eksperymentów naukowych. Podstawy teoretyczne oraz realizacja praktyczna. Metody badań chemicznych w technologii węglowodanów i zbóż Metody badań instrumentalnych w technologii węglowodanów i zbóż Analiza sensoryczna. Podstawy i zastosowania Sposoby interpretacji wyników badań Weryfikowanie przydatności metod analitycznych |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. S. L. Akhnazarova i V. V. Kafarov, Experiment Optimization in Chemistry and Chemical Engineering, Revised. MIR, 1982. 2. H.-D. Belitz, W. Grosch, i P. Schieberle, Food Chemistry, 4th ed. Springer, 2009. 3. H. T. Lawless i H. Heymann, Sensory Evaluation of Food: Principles and Practices, 2nd ed. 2010. Springer, 2010. 4. S. S. Nielsen, Red., Food Analysis, 4th ed. 2nd Printing. Springer, 2010. 5. S. Otles, Red., Methods of Analysis of Food Components and Additives, Second Edition, 2. Wyd. CRC Press, 2011. 6. P. Patel, Red., Rapid Analysis Techniques in Food Microbiology, 1. Wyd. Springer, 1994. 7. Y. Pomeranz i C. E. Meloan, Food Analysis: Theory and Practice, 3rd wyd. Springer, 2002. Literatura uzupełniająca: 1. S. Sahin i S. G. Sumnu, Physical Properties of Foods, Softcover reprint of hardcover 1st ed. 2006. Springer, 2010. 2. C. M. Weaver i J. R. Daniel, The Food Chemistry Laboratory: A Manual for Experimental Foods, Dietetics, and Food Scientists, Second Edi-tion, 2. Wyd. CRC Press, 2003. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawy fizykochemiczne chemicznych i instrumentalnych metod badawczych stosowanych w technologii żywności oraz podstawy teoretyczne analizy sensorycznej. Umiejętności Potrafi poprawnie zaplanować i przeprowadzić eksperyment naukowy Świadomie posługuje się aparaturą naukową i potrafi zinterpretować otrzymane wyniki Weryfikuje przydatność metody analitycznej pod kątem sprecyzowanego zapotrzebowania i w zależności od analizowanego materiału Kompetencje społeczne Kreatywnie rozwiązuje problemy analityczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie zna podstaw fizykochemicznych chemicznych i instrumentalnych metod badawczych stosowanych w technologii żywności oraz podstawy teoretyczne analizy sensorycznej. Nie potrafi poprawnie zaplanować i przeprowadzić eksperymentu naukowy Nie posługuje się aparaturą naukową i nie potrafi zinterpretować otrzymanych wyników Nie weryfikuje przydatności metody analitycznej pod kątem sprecyzowanego zapotrzebowania i w zależności od analizowanego materiału Nie potrafi rozwiązać prostych problemów analitycznych Na ocenę 3 Słabo zna podstawy fizykochemiczne chemicznych i instrumentalnych metod badawczych stosowanych w technologii żywności oraz podstawy teoretyczne analizy sensorycznej. Do poprawnego zaplanowania i przeprowadzenia eksperyment naukowego potrzebuje znaczącego wsparcia prowadzącego Posługuje się aparaturą naukową ale nie potrafi zinterpretować otrzymanych wyników Weryfikuje przydatność metody analitycznej pod kątem sprecyzowanego zapotrzebowania i w zależności od analizowanego materiału w sposób dostateczny Samodzielnie rozwiązuje niektóre problemy analityczne Na ocenę 4 Dobrze zna podstawy fizykochemiczne chemicznych i instrumentalnych metod badawczych stosowanych w technologii żywności oraz podstawy teoretyczne analizy sensorycznej. Z pomocą prowadzącego potrafi poprawnie zaplanować eksperyment naukowy i wykonuje go samodzielnie. Świadomie posługuje się aparaturą naukową i potrafi zinterpretować większość otrzymanych wyników Dobrze weryfikuje przydatność metody analitycznej pod kątem sprecyzowanego zapotrzebowania i w zależności od analizowanego materiału Samodzielnie rozwiązuje większość problemów analitycznych Na ocenę 5 Bardzo dobrze zna podstawy fizykochemiczne chemicznych i instrumentalnych metod badawczych stosowanych w technologii żywności oraz podstawy teoretyczne analizy sensorycznej. Potrafi poprawnie zaplanować i przeprowadzić eksperyment naukowy Świadomie posługuje się aparaturą naukową i bardzo dobrze potrafi zinterpretować otrzymane wyniki Bardzo dobrze weryfikuje przydatność metody analitycznej pod kątem sprecyzowanego zapotrzebowania i w zależności od analizowanego materiału Kreatywnie i samodzielnie rozwiązuje problemy analityczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.