Metody badań eksperymentalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.2s.MBEK.SM.TTZTO.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań eksperymentalnych |
Jednostka: | Katedra Technologii Produktów Roślinnych i Higieny Żywienia (z laboratorium MCMŻ) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot umożliwia studentowi teoretyczne i praktyczne zapoznanie się z eksperymentalnymi metodami chemicznymi, instrumentalnymi i sensorycznymi stosowanymi w badaniach żywności i produktów użytku pochodzenia roślinnego. W ramach przedmiotu student zyskuje także wiedzę oraz umiejętności związane z prawidłowym planowaniem i realizowaniem eksperymentów naukowych oraz prawidłową interpretacją uzyskanych wyników badań. Praca w laboratorium, szczególnie związania z realizacją badań do prac magisterskich, powiązana jest ściśle z przypomnieniem podstaw teoretycznych i praktycznym przyswojeniem stosowanych metod. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Zasady planowania eksperymentów naukowych. Podstawy teoretyczne oraz realizacja praktyczna. Metody badań chemicznych w analizie surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego Metody badań instrumentalnych w analizie surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego Analiza sensoryczna. Podstawy i zastosowania Sposoby opracowania i interpretacji wyników badań Weryfikowanie przydatności metod analitycznych |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. N. Baryłko-Pikielna, I Matuszewska, Sensoryczne badania żywności. Podstawy-Metody-Badania. Wyd. Naukowe PTTŻ 2009. 2. M. Bączkowicz, T. Fortuna, L. Juszczak, J. Sobolewska-Zielińska, Podstawy analizy i oceny jakości żywności. Wyd. UR w Krakowie, 2009. 3. Normy AOAC: Żywność i produkty roślinne 4. Polskie Normy ISO z zakresu metod badań żywności 5. Nielsen S.S. Food Analysis, 4th ed. Springer, 2014.. Literatura uzupełniająca: 1. J. Gawęcki, W. Wagner, Podstawy metodologii badań doświadczalnych w nauce o żywieniu i żywności, PWN Warszawa 1984 2. M. Jankiewicz, Z. Kędzior (red), Metody pomiarów i kontroli jakości w przemyśle spożywczym i technologii. Wyd. AR Poznań, 2001 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawy fizykochemiczne chemicznych i instrumentalnych metod badawczych stosowanych w technologii żywności oraz podstawy teoretyczne analizy sensorycznej. Umiejętności Potrafi poprawnie zaplanować i przeprowadzić eksperyment naukowy Świadomie posługuje się aparaturą naukową i potrafi opracować i zinterpretować i otrzymane wyniki Weryfikuje przydatność metody analitycznej pod kątem sprecyzowanego zapotrzebowania i w zależności od analizowanego materiału Kompetencje społeczne Kreatywnie rozwiązuje problemy analityczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie zna podstaw fizykochemicznych chemicznych i instrumentalnych metod badawczych stosowanych w technologii żywności oraz podstawy teoretyczne analizy sensorycznej. Nie potrafi poprawnie zaplanować i przeprowadzić eksperymentu naukowy Nie posługuje się aparaturą naukową i nie potrafi zinterpretować otrzymanych wyników Nie weryfikuje przydatności metody analitycznej pod kątem sprecyzowanego zapotrzebowania i w zależności od analizowanego materiału Nie potrafi rozwiązać prostych problemów analitycznych Na ocenę 3 Słabo zna podstawy fizykochemiczne chemicznych i instrumentalnych metod badawczych stosowanych w technologii żywności oraz podstawy teoretyczne analizy sensorycznej. Do poprawnego zaplanowania i przeprowadzenia eksperyment naukowego potrzebuje znaczącego wsparcia prowadzącego Posługuje się aparaturą naukową ale nie potrafi zinterpretować otrzymanych wyników Weryfikuje przydatność metody analitycznej pod kątem sprecyzowanego zapotrzebowania i w zależności od analizowanego materiału w sposób dostateczny Samodzielnie rozwiązuje niektóre problemy analityczne Na ocenę 4 Dobrze zna podstawy fizykochemiczne chemicznych i instrumentalnych metod badawczych stosowanych w technologii żywności oraz podstawy teoretyczne analizy sensorycznej. Z pomocą prowadzącego potrafi poprawnie zaplanować eksperyment naukowy i wykonuje go samodzielnie. Świadomie posługuje się aparaturą naukową i potrafi zinterpretować większość otrzymanych wyników Dobrze weryfikuje przydatność metody analitycznej pod kątem sprecyzowanego zapotrzebowania i w zależności od analizowanego materiału Samodzielnie rozwiązuje większość problemów analitycznych Na ocenę 5 Bardzo dobrze zna podstawy fizykochemiczne chemicznych i instrumentalnych metod badawczych stosowanych w technologii żywności oraz podstawy teoretyczne analizy sensorycznej. Potrafi poprawnie zaplanować i przeprowadzić eksperyment naukowy Świadomie posługuje się aparaturą naukową i bardzo dobrze potrafi zinterpretować otrzymane wyniki Bardzo dobrze weryfikuje przydatność metody analitycznej pod kątem sprecyzowanego zapotrzebowania i w zależności od analizowanego materiału Kreatywnie i samodzielnie rozwiązuje problemy analityczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.