Edukacja i poradnictwo żywieniowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.2s.EIPZ.SM.TTDDX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja i poradnictwo żywieniowe |
Jednostka: | Katedra Technologii Produktów Roślinnych i Higieny Żywienia (z laboratorium MCMŻ) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami edukacji żywieniowej oraz poradnictwa żywieniowego (indywidualnego i zbiorowego). Metodami dydaktycznymi, ich doborem, a także programami edukacyjnymi w zakresie profilaktyki chorób powstających na tle wadliwego żywienia i metodami oceny ich efektywności. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Edukacja i poradnictwo żywieniowe – cele i znaczenie w profilaktyce i leczeniu chorób. Organizacja poradnictwa żywieniowego. Poradnictwo indywidualne w jednostkach chorobowych. Poradnictwo grupowe w profilaktyce chorób przewlekłych niezakaźnych Metody oceny efektywności prowadzonego poradnictwa żywieniowego. Metody psychologiczne i socjologiczne stosowane w poradnictwie dietetycznym: preferencje żywieniowe a emocje. Poradnictwo i edukacja żywieniowa dzieci w praktyce. Poradnictwo i edukacja żywieniowa młodzieży w praktyce. Poradnictwo i edukacja żywieniowa kobiet ciężarnych w praktyce. Poradnictwo i edukacja żywieniowa osób starszych w praktyce. Poradnictwo i edukacja żywieniowa osób otyłych i z zaburzeniami odżywiania w praktyce. |
Literatura: |
Podstawowa 1. Gawęcki J., Roszkowski W. (red): Żywienie człowieka a zdrowie publiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 2. Jeznach M. (red.): Nowe trendy w żywności, żywieniu i konsumpcji. Wydawnictwo SGGGW, Warszawa 2009 3. Normy żywienia człowieka. PZWL, Warszawa 2012 4. Lidia Wądołowska: Żywieniowe podłoże zagrożeń zdrowia w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2010 Uzupełniająca 1. Publikacje naukowe, opisy projektów edukacyjnych |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna cele oraz metody edukacji i poradnictwa żywieniowe Zna objawy i przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia. Rozumie i diagnozuje styl życia oraz wpływ modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych na stan zdrowotny jednostki. Umiejętności Potrafi prowadzić porady żywieniowe skierowane do różnych grup populacyjnych Kompetencje społeczne Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności, a także jest świadomy własnych ograniczeń w tym zakresie i konieczności korzystania w razie potrzeby z pomocy ekspertów Potrafi identyfikować i wyjaśniać złożone problemy związane z błędami żywieniowymi oraz potrafi formułować zalecenia dotyczące różnych aspektów żywienia /m.in. dobór produktów, technik kulinarnych/ zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Wiedza Zna cele oraz metody edukacji i poradnictwa żywieniowe Zna objawy i przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia. Rozumie i diagnozuje styl życia oraz wpływ modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych na stan zdrowotny jednostki. Umiejętności Nie potrafi prowadzić porady żywieniowe skierowane do różnych grup populacyjnych Kompetencje społeczne Nie ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności, a także jest świadomy własnych ograniczeń w tym zakresie i konieczności korzystania w razie potrzeby z pomocy ekspertów Nie potrafi identyfikować i wyjaśniać złożone problemy związane z błędami żywieniowymi oraz nie potrafi formułować zalecenia dotyczące różnych aspektów żywienia /m.in. dobór produktów, technik kulinarnych/ zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia Na ocenę 3 Wiedza Zna cele oraz metody edukacji i poradnictwa żywieniowe na poziomie dostatecznym. Zna objawy i przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia. Dostatecznie rozumie i diagnozuje styl życia oraz wpływ modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych na stan zdrowotny jednostki. Umiejętności Potrafi prowadzić porady żywieniowe skierowane do różnych grup populacyjnych Kompetencje społeczne Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności, a także jest świadomy własnych ograniczeń w tym zakresie i konieczności korzystania w razie potrzeby z pomocy ekspertów Potrafi identyfikować i wyjaśniać złożone problemy związane z błędami żywieniowymi oraz potrafi formułować zalecenia dotyczące różnych aspektów żywienia /m.in. dobór produktów, technik kulinarnych/ zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia Na ocenę 4 Wiedza Dobrze zna cele oraz metody edukacji i poradnictwa żywieniowe Zna objawy i przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia. Rozumie i diagnozuje styl życia oraz wpływ modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych na stan zdrowotny jednostki. Umiejętności Potrafi prowadzić porady żywieniowe skierowane do różnych grup populacyjnych Kompetencje społeczne Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności, a także jest świadomy własnych ograniczeń w tym zakresie i konieczności korzystania w razie potrzeby z pomocy ekspertów Potrafi identyfikować i dobrze wyjaśniać złożone problemy związane z błędami żywieniowymi oraz potrafi formułować zalecenia dotyczące różnych aspektów żywienia /m.in. dobór produktów, technik kulinarnych/ zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia Na ocenę 5 Wiedza Zna bardzo dobrze cele oraz metody edukacji i poradnictwa żywieniowe Zna objawy i przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia. Rozumie i diagnozuje styl życia oraz wpływ modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych na stan zdrowotny jednostki. Umiejętności Potrafi prowadzić porady żywieniowe skierowane do różnych grup populacyjnych Kompetencje społeczne Ma wysoką świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności, a także jest świadomy własnych ograniczeń w tym zakresie i konieczności korzystania w razie potrzeby z pomocy ekspertów Potrafi identyfikować i wyjaśniać złożone problemy związane z błędami żywieniowymi oraz potrafi precyzyjnie formułować zalecenia dotyczące różnych aspektów żywienia /m.in. dobór produktów, technik kulinarnych/ zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.