Doświadczalnictwo i statystyczna analiza danych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.2s.DSAD.SM.TTZTC.T | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Doświadczalnictwo i statystyczna analiza danych | ||
Jednostka: | Katedra Biotechnologii i Ogólnej Technologii Żywności | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z zasadami planowania doświadczeń. Studenci poznają metody badawcze wykorzystywane w technologii żywności. Zapoznają się także z procedurami stosowanymi w trakcie walidacji technik analitycznych. Ponadto poznają podstawy procesu analizy danych i interpretacji otrzymanych wyników pomiarów. |
||
Pełny opis: |
Treść kształcenia Pojęcia: problemu badawczego, hipotezy i tezy. Zasady prowadzenia doświadczeń. Podstawy teorii eksperymentu (Design of Experiments – DOE) Realizacja doświadczenia – najczęściej wykorzystywane techniki badawcze Walidacja metod pomiarowych Analiza wyników pomiarów – charakteryzowanie próby i populacji, eliminowanie wyników wątpliwych Analiza danych –cd. Pojęcia korelacji i regresji Weryfikacja postawionych hipotez i formułowanie wniosków Od pomysłu do wykonania – czyli jak przełożyć pojęcia teoretyczne na język eksperymentatora Jak zaplanować doświadczenie do podanego problemu badawczego? Wykorzystanie baz danych w procesie planowania eksperymentu Metody badawcze wykorzystywane w naukach o żywności – przykłady zastosowań Projektowanie procesów badawczych na przykładach eksperymentów wirtualnych Analiza danych otrzymanych na drodze eksperymentów wirtualnych Indywidualne projektowanie procesu badawczego przez studentów |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Mańczak K., Technika planowania eksperymentu”, WNT, Warszawa, 1976 2. Górecka R., Teoria i Technika eksperymentu, Wyd. Politechniki Krakowskiej, 1998 3. Mazerski J., Chemometria praktyczna, Wyd. Malamut, Warszawa, 2009 4. Taylor J. R., Wstęp do analizy błędu pomiarowego, PWN, Warszawa, 1995 5. Jankiewicz M, Kędzior Z., Metody pomiarów i kontroli jakości w przemyśle spożywczym i biotechnologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2003 Literatura uzupełniająca: 1. Kęcki J., Podstawy spektroskopii molekularnej, PWN, Warszawa, 1998 2. Cygański A., Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002 3. Singh R.P., Erdogdu F., Virtual Experiments in Food Processing, RAR Press, Davis, California, 2004 4. Zieliński T., Jak pokochać statystykę czyli STATISTICA do poduszki, StatSoft Polska, Kraków, 1999 |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada wiedzę o zasadach i etapach planowania eksperymentu Ma zaawansowaną wiedzę o podstawach teoretycznych i zastosowaniach różnych technik analitycznych w badaniach żywności Ma pogłębioną wiedzę o roli i znaczeniu walidacji oraz prawidłowego analizowania otrzymanych danych Umiejętności Potrafi zastosować odpowiednie technologie informatyczne do pozyskiwania i przetwarzania informacji pomocnych do rozwiązania problemu badawczego Potrafi wykorzystać wiadomości ze statystyki do planowania eksperymentu i opracowania wyników Kompetencje społeczne Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej odpowiednie role Potrafi prawidłowo zidentyfikować oraz rozstrzygnąć problemy i dylematy związane z wykonywaniem zawodu technologa żywności |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Posiada niewystarczającą wiedzę o zasadach i etapach planowania eksperymentu Nie poszerzył wiedzy o podstawach teoretycznych i zastosowaniach różnych technik analitycznych w badaniach żywności Posiada niewystarczającą wiedzę o roli i znaczeniu walidacji oraz prawidłowego analizowania otrzymanych danych Nie potrafi zastosować odpowiednich technologii informatycznych do pozyskiwania i przetwarzania informacji pomocnych do rozwiązania problemu badawczego Nie potrafi wykorzystać wiadomości ze statystyki do planowania eksperymentu i opracowania wyników Nie potrafi współpracować z innymi osobami w grupie, nie bierze odpowiedzialności za efekty pracy grupy Nie jest świadomy potencjalnych problemów i dylematów związanych z wykonywaniem zawodu. Na ocenę 3 Posiada niewielką wiedzę o zasadach i etapach planowania eksperymentu W ograniczonym zakresie poszerzył wiedzę o podstawach teoretycznych i zastosowaniach różnych technik analitycznych w badaniach żywności Ma ograniczoną wiedzę o roli i znaczeniu walidacji oraz prawidłowego analizowania otrzymanych danych Potrafi w ograniczonym zakresie zastosować odpowiednie technologie informatyczne do pozyskiwania i przetwarzania informacji pomocnych do rozwiązania problemu badawczego Potrafi w bardzo ograniczonym zakresie wykorzystać wiadomości ze statystyki do planowania eksperymentu i opracowania wyników Angażuje się w minimalnym zakresie w pracę grupy, ma kłopoty z przyjęciem odpowiedniej roli W niewielkim stopniu potrafi zidentyfikować oraz rozstrzygnąć dylematy zawodowe. Na ocenę 4 Posiada odpowiednią wiedzę o zasadach i etapach planowania eksperymentu Poszerzył wiedzę o podstawach teoretycznych i zastosowaniach różnych technik analitycznych w badaniach żywności Ma odpowiednią wiedzę o roli i znaczeniu walidacji oraz prawidłowego analizowania otrzymanych danych Potrafi z niewielką pomocą, zastosować odpowiednie technologie informatyczne do pozyskiwania i przetwarzania informacji pomocnych do rozwiązania problemu badawczego Potrafi wykorzystać w znacznym zakresie wiadomości ze statystyki do planowania eksperymentu i opracowania wyników Jest zaangażowany w pracę grupy, nie ma większych kłopotów z przyjęciem różnych ról Jest świadomy istnienia problemów i dylematów związanych z wykonywaniem zawodu i częściowo uwzględnia to w swoich działaniach Na ocenę 5 Posiada pogłębioną wiedzę o zasadach i etapach planowania eksperymentu Ma zaawansowaną wiedzę o podstawach teoretycznych i zastosowaniach różnych technik analitycznych w badaniach żywności Ma pogłębioną wiedzę o roli i znaczeniu walidacji oraz prawidłowego analizowania otrzymanych danych Potrafi zastosować odpowiednie technologie informatyczne do pozyskiwania i przetwarzania informacji pomocnych do rozwiązania problemu badawczego Potrafi w pełni wykorzystać wiadomości ze statystyki do planowania eksperymentu i opracowania wyników Jest bardzo aktywny w grupie, przyjmuje w niej różne role w zależności od rodzaju postawionego problemu Jest świadomy istnienia problemów i dylematów związanych z wykonywaniem zawodu i potrafi je rozstrzygnąć |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Banaś | |
Prowadzący grup: | Joanna Banaś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Banaś | |
Prowadzący grup: | Joanna Banaś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Banaś | |
Prowadzący grup: | Joanna Banaś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.