Technologia specjalizacyjna II: Wybrane aspekty higieny i bezpieczeństwa żywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.1s.TSP2.SM.TTDDO.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologia specjalizacyjna II: Wybrane aspekty higieny i bezpieczeństwa żywności |
Jednostka: | Katedra Technologii Gastronomicznej i Konsumpcji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami związanymi z zapewnieniem higieny i bezpieczeństwa żywności ze szczególnym uwzględnieniem produkcji potraw dietetycznych. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Ocena higieniczna poszczególnych etapów produkcji posiłków dietetycznych. Zanieczyszczenia krzyżowe Stosowane metody analityczne w ocenie bezpieczeństwa żywności Prognozowanie mikrobiologiczne Współczesne zagrożenia chemiczne i fizyczne żywności Monitoring, atestacja i certyfikacja żywności System HACCP - doskonalenie Żywność ekologiczna – aspekty zdrowotne i postawy konsumentów Zasady higieny żywienia w żłobkach, przedszkolach i szkołach. Szkoła promująca zdrowie. Oczekiwania i obawy współczesnego konsumenta Zastosowanie programów komputerowych do symulacji wzrostu, przeżywalności i inaktywacji mikroorganizmów w żywności Oznaczanie zanieczyszczeń powstających podczas obróbki termicznej żywności Wykrywanie śladów metali w żywności pochodzących z naczyń kuchennych Identyfikacja pozostałości środków myjąco-czyszczących w żywności Oznaczanie zawartości soli kuchennej i fosforu w produktach wysoko przetworzonych Higiena podczas przygotowywania posiłków – monitoring zanieczyszczeń mikrobiologicznych Oznaczanie zawartości białka oraz składu aminokwasowego w odżywkach dietetycznych metoda chromatograficzną Oznaczanie zawartości pirydoksyny w suplementach diety metodą elektroforezy kapilarnej Zajęcia terenowe – gospodarstwo ekologiczne Zajęcia terenowe w wybranych zakładach żywienia zbiorowego. |
Literatura: |
Podstawowa 1. Kołożyn-Krajewska D. (red.), Higiena produkcji żywności, Wyd. SGGW, Warszawa 2003 2. Siemiński M.: Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa 2007. 3. Kołożyn-Krajewska D., Sikora T., HACCP. Koncepcja i system zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, Wyd. SITSpoż NOT, Warszawa 1999. Uzupełniająca: 1. Obowiązujące akty prawne w zakresie higieny i bezpieczeństwa żywności w Polsce i Unii Europejskiej 2. Czasopisma branżowe (m.in. Przegląd Gastronomiczny, Przemysł Spożywczy) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zagrożeń biologicznych, chemicznych i fizycznych powstających podczas przygotowywania potraw oraz metod ich identyfikacji z wykorzystaniem metod instrumentalnych. Zna i rozumie zasady stosowania modeli matematycznych w mikrobiologii prognostycznej żywności. Wykazuje znajomość zasad dotyczących badań monitoringowych żywności, certyfikatów i oznaczeń nadawanych środkom spożywczym w Polsce. Rozumie podstawy kształtowania diety dzieci i młodzieży i jej wpływu na zdrowie człowieka. Umiejętności Samodzielnie przeprowadza i opisuje doświadczenia naukowe według wskazówek prowadzącego oraz krytycznie analizuje otrzymane wyniki doświadczeń. Samodzielnie wyszukuje informacje naukowe (m.in. dotyczące dopuszczalnymi poziomów zanieczyszczeń żywności) z literatury, baz danych oraz innych źródeł, dokonuje ich interpretacji, porównuje z wartościami doświadczalnymi oraz prawidłowo wyciąga wnioski. Opracowuje ich syntetyczną analizę z poprawną dokumentacją. Przeprowadza zaawansowane obliczenia chemiczne, prawidłowo przedstawia wyniki (w postaci graficznej) oraz przygotowuje sprawozdania korzystając z zaawansowanych narzędzi informatycznych (programy komputerowe). Samodzielnie stosuje specjalistyczne programy komputerowe mikrobiologii prognostycznej w celu określenia przydatności do spożycia produktów spożywczych. Wykazuje umiejętność precyzyjnego, zwięzłego i właściwego porozumiewania się w formie pisemnej. Kompetencje społeczne Potrafi aktywnie współpracować w grupie, wykonując w niej powierzone zadania. Rozumie potrzebę dokształcania się i samodoskonalenia. Ma świadomość ryzyka i potrafi oceniać skutki wykonywanych czynności. Prawidłowo identyfikuje priorytety służące realizacji określonego zadania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Wiedza Nie posiada wiedzy dotyczącej zagrożeń biologicznych, chemicznych i fizycznych powstających podczas przygotowywania potraw oraz metod ich identyfikacji z wykorzystaniem metod instrumentalnych. Nie zna zasad stosowania modeli matematycznych w mikrobiologii prognostycznej żywności. Nie wykazuje znajomości zasad dotyczących badań monitoringowych żywności, certyfikatów i oznaczeń nadawanych środkom spożywczym w Polsce. Nie rozumie podstaw kształtowania diety dzieci mi młodzieży i jej wpływu na zdrowie człowieka. Umiejętności Nie przeprowadza i nie opisuje doświadczeń naukowych. Nie wyszukuje informacji naukowych. Nie opracowuje ich analizy z poprawną dokumentacją. Nie przeprowadza zaawansowanych obliczeń chemicznych, nie przygotowuje sprawozdań korzystając z zaawansowanych narzędzi informatycznych. Nie stosuje specjalistycznych programów komputerowych mikrobiologii prognostycznej w celu określenia przydatności do spożycia produktów spożywczych. Nie wykazuje umiejętności precyzyjnego, zwięzłego i właściwego porozumiewania się w formie pisemnej. Kompetencje społeczne Nie potrafi aktywnie współpracować w grupie, wykonując w niej powierzone zadania. Nie rozumie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia. Nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi oceniać skutki wykonywanych czynności. Nie identyfikuje priorytetów służących realizacji określonego zadania. Na ocenę 3 Wiedza Ma podstawową wiedzę dotyczącą zagrożeń biologicznych, chemicznych i fizycznych powstających podczas przygotowywania potraw oraz metod ich identyfikacji z wykorzystaniem metod instrumentalnych. Zna, ale nie rozumie zasad stosowania modeli matematycznych w mikrobiologii prognostycznej żywności. Wykazuje podstawową znajomość zasad dotyczących badań monitoringowych żywności, certyfikatów i oznaczeń nadawanych środkom spożywczym w Polsce. Rozumie w miernym stopniu podstawy kształtowania diety dzieci i młodzieży i jej wpływ na zdrowie człowieka. Umiejętności Przeprowadza i opisuje doświadczenia naukowe ze znaczną pomocą prowadzącego ćwiczenie, pobieżnie analizuje otrzymane wyniki doświadczeń. Wyszukuje informacje naukowe z podstawowej, ogólnodostępnej literatury, dokonuje ich ogólnej interpretacji, porównuje z wartościami doświadczalnymi oraz pobieżnie wyciąga wnioski. Opracowuje ich syntetyczną analizę z poprawną dokumentacją w sposób poprawny. Przeprowadza zaawansowane obliczenia chemiczne ze znaczną pomocą prowadzącego ćwiczenie, przedstawia wyniki (w postaci graficznej) oraz przygotowuje sprawozdania w sposób poprawny korzystając z podstawowych narzędzi informatycznych. Stosuje specjalistyczne programy komputerowe mikrobiologii prognostycznej w celu określenia przydatności do spożycia produktów spożywczych przy znacznej pomocy prowadzącego ćwiczenie. Wykazuje w ograniczonym zakresie umiejętność precyzyjnego, zwięzłego i właściwego porozumiewania się w formie pisemnej. Kompetencje społeczne W stopniu podstawowym potrafi współpracować w grupie. W stopniu podstawowym rozumie potrzebę dokształcania się i samodoskonalenia. Ma niską świadomość ryzyka, ale potrafi oceniać skutki wykonywanych czynności. W stopniu podstawowym identyfikuje priorytety służące realizacji określonego zadania. Na ocenę 4 Wiedza Ma ogólną wiedzę dotyczącą zagrożeń biologicznych, chemicznych i fizycznych powstających podczas przygotowywania potraw oraz metod ich identyfikacji z wykorzystaniem metod instrumentalnych. Zna i rozumie większość zasad stosowania modeli matematycznych w mikrobiologii prognostycznej żywności. Wykazuje ogólną znajomość zasad dotyczących badań monitoringowych żywności, certyfikatów i oznaczeń nadawanych środkom spożywczym w Polsce. Rozumie w ogólnym stopniu podstawy kształtowania diety dzieci i młodzieży i jej wpływ na zdrowie człowieka. Umiejętności Przeprowadza i opisuje doświadczenia naukowe według wskazówek prowadzącego przy jego znikomym udziale oraz ogólnie analizuje otrzymane wyniki doświadczeń. Wyszukuje informacje naukowe z literatury, baz danych oraz innych źródeł, dokonuje ich ogólnej interpretacji, porównuje z wartościami doświadczalnymi oraz wyciąga wnioski w stopniu zadowalającym. Opracowuje ich ogólną analizę z poprawną dokumentacją. Przeprowadza zaawansowane obliczenia chemiczne ze znikomą pomocą prowadzącego ćwiczenie, przedstawia wyniki (w postaci graficznej) oraz przygotowuje sprawozdania korzystając z ogólnodostępnych narzędzi informatycznych (programy komputerowe). Stosuje specjalistyczne programy komputerowe mikrobiologii prognostycznej w celu określenia przydatności do spożycia produktów spożywczych przy znikomej pomocy prowadzącego ćwiczenie. Wykazuje dobrą umiejętność precyzyjnego, zwięzłego i właściwego porozumiewania się w formie pisemnej. Kompetencje społeczne Potrafi w sposób umiarkowany współpracować w grupie, wykonuje w niej powierzone zadania w sposób zadowalający. W stopniu umiarkowanym rozumie potrzebę dokształcania się i samodoskonalenia. Ma przeciętną świadomość ryzyka i potrafi oceniać skutki wykonywanych czynności. W stopniu umiarkowanym identyfikuje priorytety służące realizacji określonego zadania. Na ocenę 5 Wiedza Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zagrożeń biologicznych, chemicznych i fizycznych powstających podczas przygotowywania potraw oraz metod ich identyfikacji z wykorzystaniem metod instrumentalnych. Zna i rozumie zasady stosowania modeli matematycznych w mikrobiologii prognostycznej żywności. Wykazuje znajomość zasad dotyczących badań monitoringowych żywności, certyfikatów i oznaczeń nadawanych środkom spożywczym w Polsce. Rozumie podstawy kształtowania diety dzieci i młodzieży i jej wpływ na zdrowie człowieka. Umiejętności Samodzielnie przeprowadza i opisuje doświadczenia naukowe według wskazówek prowadzącego oraz krytycznie analizuje otrzymane wyniki doświadczeń. Samodzielnie wyszukuje informacje naukowe (m.in. dotyczące dopuszczalnymi poziomów zanieczyszczeń żywności) z literatury, baz danych oraz innych źródeł, dokonuje ich interpretacji, porównuje z wartościami doświadczalnymi oraz prawidłowo wyciąga wnioski. Opracowuje ich syntetyczną analizę z poprawną dokumentacją. Przeprowadza zaawansowane obliczenia chemiczne, prawidłowo przedstawia wyniki (w postaci graficznej) oraz przygotowuje sprawozdania korzystając z zaawansowanych narzędzi informatycznych (programy komputerowe). Samodzielnie stosuje specjalistyczne programy komputerowe mikrobiologii prognostycznej w celu określenia przydatności do spożycia produktów spożywczych. Wykazuje bardzo dobrą umiejętność precyzyjnego, zwięzłego i właściwego porozumiewania się w formie pisemnej. Kompetencje społeczne Potrafi aktywnie współpracować w grupie, wykonując w niej powierzone w zadania. Rozumie potrzebę dokształcania się i samodoskonalenia. Ma świadomość ryzyka i potrafi oceniać skutki wykonywanych czynności. Prawidłowo identyfikuje priorytety służące realizacji określonego zadania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.