Technologia specjalizacyjna II: Współczesne trendy w analizie i ocenie jakości żywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.1s.TSP2.NM.TTZTA.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologia specjalizacyjna II: Współczesne trendy w analizie i ocenie jakości żywności |
Jednostka: | Katedra Analizy i Oceny Jakości Żywności |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowych wiadomości dotyczących najnowszych trendów w analizie i ocenie jakości żywności. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Nazewnictwo związków chemicznych zgodnie z Międzynarodową Unią Chemii Czystej i Stosowanej (IUPAC). Procedury próbobrania żywności. Zastosowanie certyfikowanych materiałów odniesienia, walidacja metod analitycznych. Źródła błędów w analizie i sposoby ich unikania. Metody przygotowania próbek do analizy. Procedury oczyszczania i ekstrakcji. Sposoby mineralizacji próbek żywności. Wpływ przygotowania próbek żywności na modyfikację jej składników. Zastosowanie wysokosprawnej chromatografii cieczowej (HPLC) w analizie żywności. Metody grawimetryczne, miareczkowe i elektrochemiczne w analizie żywności. Elektroforeza i elektroforeza kapilarna w badaniach żywności, wybór warunków i parametrów rozdziału Wykrywanie zafałszowań w żywności. Metody immunopomiarów i ich zastosowanie w analizie żywności Szybkie metody mikrobiologiczne i sondy genetyczne w analizie żywności Wykorzystanie chromatografii gazowej w analizie żywności. Chromatografia jonowa w badaniach żywności. Substancje przedłużające trwałość żywności. Oznaczanie zawartości kwasu sorbowego, i benzoesowego octowego. Substancje nieodżywcze. Oznaczanie zawartości kofeiny, garbników, pentozanów i rozpuszczalnego kwasu szczawiowego. Zafałszowania żywności. Analiza jakości mąki oraz zafałszowań miodu, lodów, mleka, kawy Spektrofotometryczne oznaczanie zawartości żelaza, magnezu i fosforu. Barwniki żywności. Oznaczanie sumy karotenolidów, chlorofilu i antocyjanów metoda spektrofotometryczną. Analiza właściwości antyoksydacyjnych żywności |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Fortuna T. (red.) Podstawy analizy żywności. Skrypt do ćwiczeń. Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, 2012. 2. Klepacka M. (red.) Analiza żywności. Wydawnictwo SGGW. Warszawa, 1997. 3. Masłowska J. (red.) Instrumentalne metody identyfikacji i oznaczania składników żywności, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 1997. 4. Michalski R. Chromatografia jonowa. Podstawy i zastosowania. WNT, Warszawa, 2005. 5. Nollet L.M.L.. (ed.). Food Analysis by HPLC. Taylor & Francis, New York - Basel, 2000. 6. Nollet L.M.L.. (ed.). Handbook of Food Analysis. Taylor & Francis, New York - Basel, 2004. 7. Szczepaniak W. Metody instrumentalne w analizie chemicznej. PWN Warszawa, 1997. 8. Wierciński J. Przewodnik do ćwiczeń z instrumentalnej analizy chemicznych składników żywności. Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Lublinie, 1999. 9. Witkiewicz Z. Podstawy chromatografii. WNT. Warszawa, 1995. 10. Żegarska Z. (red.) Ćwiczenia z analizy żywności. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000. Literatura uzupełniająca: 1. Ciba J. (red.) Poradnik chemika analityka 2. Analiza instrumentalna. WNT Warszawa, 1991. 2. Cygański A. Metody spektroskopowe w chemii analitycznej. WNT. Warszawa, 1993. 3. Jarosz M., Malinowska E. Pracownia chemiczna. Analiza instrumentalna. WSiP Warszawa, 1994. 4. Krełowska-Kułas M. Badanie jakości produktów spożywczych. PWE, Warszawa, 1993. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma pogłębioną wiedzę o współczesnych problemach/wyzwaniach jakie stoją przed nowoczesną analityką i kontrola jakości i bezpieczeństwa żywności. Zna zasady i procedury pobierania i przygotowywania próbek oraz walidacji metod analitycznych. Charakteryzuje źródła błędów w analizie i wskazuje metody ich eliminacji. Zna role i miejsce laboratoriów badawczo kontrolnych w systemie zapewnienia jakości i bezpieczeństwa żywności. Zna i charakteryzuje metody instrumentalne stosowane w nowoczesnej analizie żywności. Ma zaawansowana wiedze na temat technik separacji (chromatograficznych i elektroforetycznych) stosowanych w analizie żywności. Zna i charakteryzuje metody instrumentalne wykorzystywane w analizie składników bioaktywnych i zafałszowań żywności. Umiejętności Wykonuje zadanie badawcze samodzielnie lub pod kierunkiem opiekuna naukowego. Posługuje się sprzętem laboratoryjnym i aparaturą. Projektuje i przeprowadza analizy dotyczące składu chemicznego, jakości i bezpieczeństwa produktu żywnościowego. Właściwie opracowuje i interpretuje uzyskane wyniki z zastosowaniem metod statystycznych. Poprawnie formułuje wnioski. Sporządza raporty techniczne/sprawozdania. Kompetencje społeczne Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego. Wykazuje zdolność do pracy w zespole przyjmując w nim różne role. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję zdrowej żywności, oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Student nie posiada wiedzy o współczesnych problemach/wyzwaniach jakie stoją przed nowoczesną analityką i kontrola jakości i bezpieczeństwa żywności. Nie zna zasad i procedur pobierania i przygotowywania próbek oraz walidacji metod analitycznych. Nie charakteryzuje źródeł błędów w analizie i nie wskazuje metod ich eliminacji. Nie zna role i miejsce laboratoriów badawczo kontrolnych w systemie zapewnienia jakości i bezpieczeństwa żywności. Student nie zna i nie charakteryzuje metod instrumentalnych stosowanych w nowoczesnej analizie żywności. Nie posiada wiedzy na temat technik separacji (chromatograficznych i elektroforetycznych) stosowanych w analizie żywności. Nie zna i nie charakteryzuje metod instrumentalnych wykorzystywanych w analizie składników bioaktywnych i zafałszowań żywności. Student nie wykonuje prostych zadań badawcze pod kierunkiem opiekuna naukowego. Niewłaściwie opracowuje i interpretuje uzyskane wyniki. Nie stosuje metod statystycznych. Niepoprawnie formułuje wnioski. Nie potrafi sporządzić raportu technicznego/sprawozdania Student nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego. Nie wykazuje zdolności do pracy w zespole. Na ocenę 3 Student posiada podstawową wiedzę o współczesnych problemach/wyzwaniach jakie stoją przed nowoczesną analityką i kontrola jakości i bezpieczeństwa żywności. Zna podstawowe zasady i procedur pobierania i przygotowywania próbek oraz walidacji metod analitycznych. Charakteryzuje podstawowe źródła błędów w analizie i wskazuje podstawowe metody ich eliminacji. Zna role i miejsce laboratoriów badawczo kontrolnych w systemie zapewnienia jakości i bezpieczeństwa żywności. Student zna ale nie w pełni charakteryzuje metody instrumentalne stosowane w nowoczesnej analizie żywności. Posiada podstawową wiedzę na temat technik separacji (chromatograficznych i elektroforetycznych) stosowanych w analizie żywności. Zna ale nie w pełni charakteryzuje metody instrumentalne wykorzystywane w analizie składników bioaktywnych i zafałszowań żywności. Student z trudnością wykonuje zadanie badawcze pod kierunkiem opiekuna naukowego. Dostatecznie opracowuje i interpretuje uzyskane wyniki. Stosuje podstawowe metody statystyczne. Dostatecznie oprawnie formułuje wnioski. Sporządza w sposób dostateczny raporty techniczne/sprawozdania. Student ma ograniczoną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Wykazuje ograniczoną zdolność do pracy w zespole. Na ocenę 4 Student posiada wystarczającą wiedzę o współczesnych problemach/wyzwaniach jakie stoją przed nowoczesną analityką i kontrola jakości i bezpieczeństwa żywności. Zna zasady i procedur pobierania i przygotowywania próbek oraz walidacji metod analitycznych. Charakteryzuje źródła błędów w analizie i wskazuje podstawowe metody ich eliminacji. Zna role i miejsce laboratoriów badawczo kontrolnych w systemie zapewnienia jakości i bezpieczeństwa żywności. Student zna i charakteryzuje metody instrumentalne stosowane w nowoczesnej analizie żywności. Posiada wiedzę na temat technik separacji (chromatograficznych i elektroforetycznych) stosowanych w analizie żywności. Zna i charakteryzuje metody instrumentalne wykorzystywane w analizie składników bioaktywnych i zafałszowań żywności. Student wykonuje zadanie badawcze pod kierunkiem opiekuna naukowego. Posługuje się sprzętem laboratoryjnym i aparaturą. Opracowuje i interpretuje uzyskane wyniki. Stosuje metody statystyczne. Prawnie formułuje wnioski. Sporządza raporty techniczne/ sprawozdania. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego. Wykazuje podstawową zdolność do pracy w zespole. Na ocenę 5 Student posiada zaawansowaną wiedzę o współczesnych problemach/wyzwaniach jakie stoją przed nowoczesną analityką i kontrola jakości i bezpieczeństwa żywności. Szczegółowo zna zasady i procedur pobierania i przygotowywania próbek oraz walidacji metod analitycznych. W pełni charakteryzuje źródła błędów w analizie i wskazuje różne metody ich eliminacji. Doskonale zna role i miejsce laboratoriów badawczo kontrolnych w systemie zapewnienia jakości i bezpieczeństwa żywności. Student zna i charakteryzuje w obszerny sposób metody instrumentalne stosowane w nowoczesnej analizie żywności. Posiada zaawansowaną wiedzę na temat technik separacji (chromatograficznych i elektroforetycznych) stosowanych w analizie żywności. Zna i w pełni charakteryzuje metody instrumentalne wykorzystywane w analizie składników bioaktywnych i zafałszowań żywności. Student samodzielnie wykonuje zadanie badawcze. Biegle posługuje się sprzętem laboratoryjnym i aparaturą. Właściwie opracowuje i interpretuje uzyskane wyniki. Stosuje zaawansowane metody statystyczne. Właściwie formułuje wnioski. Sporządza raporty techniczne/ sprawozdania. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Doskonale rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego. Wykazuje zdolność do pracy w zespole przyjmując w nim różne role. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.