Technologia specjalizacyjna I: Współczesne metody przechowalnictwa i produkcji wyrobów zbożowo-mącznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.1s.TSP1.SM.TTZTZ.T | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologia specjalizacyjna I: Współczesne metody przechowalnictwa i produkcji wyrobów zbożowo-mącznych | ||
Jednostka: | Katedra Technologii Węglowodanów | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z fizycznymi właściwościami masy zbożowej, nowoczesnym przechowalnictwem, technologią kaszarstwa, przemysłową produkcją makaronów tradycyjnych i z nietypowych surowców, produkcją uszlachetnionych i dietetycznych wyrobów zbożowo-mącznych, a także ocena jakości surowców i produktów gotowych. |
||
Pełny opis: |
Treść kształcenia Budowa i skład chemiczny ziarna zbóż, właściwości fizyczne ziarniaków i masy ziarna. Procesy zachodzące w masie ziarna po zbiorze, rodzaje magazynów zbożowych, budowa elewatorów. Teoretyczne i praktyczne zasady suszenia ziarna zbóż, wietrzenie aktywne. Przemysłowa produkcja makaronów – surowce, przygotowanie ciasta, formowanie, rodzaje matryc. Nowe trendy stosowane w produkcji makaronów – suszenie THT, makarony specjalne i z nietypowych surowców (skrobiowe – bezglutenowe, białkowe, wysokobłonnikowe). Teoretyczne podstawy produkcji kasz – rodzaje i zasada działania maszyn sortujących, obłuskujących, polerujących oraz krajalnic. Schematy technologiczne przygotowania surowców do przerobu na kaszę i płatki (jęczmień, owies, gryka, kukurydza i proso), cele i warunki kondycjonowania poszczególnych surowców. Właściwy przerób ziarna na kaszę, płatki tradycyjne i błyskawiczne, rodzaje produktów kaszarskich otrzymanych z poszczególnych zbóż i ich wartość odżywcza. Produkcja nowych lub uszlachetnionych wyrobów zbożowo-mącznych (ziarna szybkogotującego się, ziarna ekspandowanego, produktów typu breakfast cereal i wyrobów przekąskowych typu snack, instantyzowanych kaszek i mąki oraz produktów dietetycznych: zarodków i otrąb zbożowych stabilizowanych oraz otrąb owsianych). Zastosowanie metody ekstruzji w produkcji nowoczesnych wyrobów przekąskowych i innych produktów zbożowych, rodzaje ekstruderów, przemiany składników żywności zachodzących podczas tego procesu. Budowa morfologiczna i anatomiczna ziarna zbóż, pobieranie próbek, ocena przydatności technologicznej zbóż chlebowych i kaszowych. Przygotowanie posiewów do analiz mikrobiologicznych produktów zbożowych (mąki jasnej, mąki razowej, otrąb, instantyzowanych kaszek i mąk oraz chleba). Ocena i porównanie czystości mikrobiologicznej produktów zbożowych (mąki jasnej, mąki razowej, otrąb, instantyzowanych kaszek i mąk). Ocena jakości semoliny i mąki makaronowej, ocena i porównanie jakości różnych typów makaronów (popularnego, wyborowego, ekstra i skrobiowego). Ocena jakości i wybranych składników odżywczych i dietetycznych ryżu, różnych gatunków kasz i płatków zbożowych, tradycyjnych i preparowanych. Ocena jakości i wybranych składników odżywczych i dietetycznych produktów przekąskowych typu snack, wyprodukowanych metodą ekstruzji. Ocena jakości i wybranych składników odżywczych i dietetycznych instantyzowanych kaszek i mąk. Porównanie jakości i wybranych składników odżywczych i dietetycznych zarodków pszennych oraz otrąb: pszennych, żytnich i owsianych stabilizowanych i ekstrudowanych z dodatkami smakowymi. Zajęcia terenowe w przemysłowej wytwórni makaronów. Zajęcia terenowe w młynie przemysłowym. |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Jankowski S.: Zarys technologii młynarstwa i kaszarstwa. WNT, W-wa 1982. 2. Jakubczyk T., Haber T.: Analiza zbóż i przetworów zbożowych. Wyd. SGGW, W-wa 1983. 3. Jurga R., 1994. Przetwórstwo zbóż. cz. I i II. WSiP, Warszawa 4. Obuchowski W., 1997. Technologia przemysłowej produkcji makaronu. Wyd. AR Poznań 5. Towaroznawstwo żywności przetworzonej z elementami technologii produkcji. Pod red. Świderski F. i Waszkiewicz-Robak B., Wyd. SGGW, W-wa 2010. 6. Mościcki L., Mitrus M., Wójtowicz A. Technika ekstruzji w przemyśle rolno-spożywczym. PWRiL, W-wa 2007. Literatura uzupełniająca: 1. Riaz M. N., 2000. Extruders Food Applications, ed. Texas A&M University, College Station, USA. 2. Cereal grains for the food and Beverage Industries. ElkeK. Arendt and E. Zannini, Woodhead Publishing 2013. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Charakteryzuje właściwości masy zbożowej i mikroorganizmów powodujących psucie się produktów zbożowych, zna metody przechowywania, suszenia i utrwalania ziarna zbóż. Rozróżnia metody produkcji tradycyjnych i uszlachetnionych produktów zbożowo-mącznych, tłumaczy zmiany zachodzące podczas procesu ekstruzji. Zna przerób ziarna na kaszę. Opisuje tradycyjne i nowoczesne metody produkcji i suszenia wyrobów makaronowych, rozpoznaje makarony z nietypowych składników. Umiejętności Samodzielnie planuje i organizuje odpowiednie analizy pozwalające na ocenę przydatności konsumpcyjnej zbóż i przetworów zbożowych. Ocenia wartość odżywczą, dietetyczną i bezpieczeństwo zdrowotne tradycyjnych i preparowanych przetworów zbożowych. Potrafi wskazać wady produktu i zaproponować rozwiązania technologiczne w celu ich usunięcia. Ocenia rozwiązania technologiczne zastosowane w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Kompetencje społeczne Potrafi pracować w grupie i kierować małym zespołem. Wykazuje odpowiedzialność za jakość higienę i bezpieczeństwo produktów żywnościowych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie charakteryzuje właściwości masy zbożowej i mikroorganizmów powodujących psucie się produktów zbożowych, nie zna metody przechowywania, suszenia i utrwalania ziarna zbóż. Nie rozróżnia metod produkcji tradycyjnych i uszlachetnionych produktów zbożowo-mącznych, nie tłumaczy zmian zachodzących podczas procesu ekstruzji. Nie opisuje tradycyjnych i nowoczesnych metody produkcji i suszenia wyrobów makaronowych, nie rozpoznaje makaronów z nietypowych składników. Nie planuje i nie organizuje analiz pozwalających na ocenę przydatności konsumpcyjnej zbóż i przetworów zbożowych. Nie ocenia wartości odżywczej, dietetycznej i bezpieczeństwa zdrowotnego tradycyjnych i preparowanych przetworów zbożowych. Nie potrafi wskazać wad produktu i nie potrafi zaproponować rozwiązań technologicznych w celu ich usunięcia. Nie ocenia rozwiązań technologicznych zastosowanych w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Nie potrafi pracować w grupie i kierować małym zespołem. Nie wykazuje odpowiedzialności za jakość, higienę i bezpieczeństwo produktów żywnościowych. Na ocenę 3 Charakteryzuje właściwości masy zbożowej, nie charakteryzuje mikroorganizmów powodujących psucie się produktów zbożowych, zna metody przechowywania, nie zna metod suszenia i utrwalania ziarna zbóż. Rozróżnia metody produkcji tradycyjnych produktów zbożowo-mącznych, nie tłumaczy zmian zachodzących podczas procesu ekstruzji. Nie zna metod przerobu ziarna na kasze. Opisuje tradycyjne ale nie nowoczesne metody produkcji i suszenia wyrobów makaronowych, nie rozpoznaje makaronów z nietypowych składników. Organizuje odpowiednie analizy pozwalające na ocenę przydatności konsumpcyjnej zbóż i przetworów zbożowych, ale ich nie planuje. Ocenia wartość odżywczą, tradycyjnych i preparowanych przetworów zbożowych, ale nie ocenia wartości dietetycznej i bezpieczeństwa zdrowotnego Potrafi wskazać niektóre wady produktu, ale nie potrafi zaproponować rozwiązań technologicznych w celu ich usunięcia. Ocenia niektóre rozwiązania technologiczne zastosowane w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Potrafi pracować w grupie z niewielkim zaangażowaniem, ale nie potrafi kierować małym zespołem. Wykazuje wystarczającą odpowiedzialność za jakość, higienę i bezpieczeństwo produktów żywnościowych. Na ocenę 4 Charakteryzuje właściwości masy zbożowej i mikroorganizmów powodujących psucie się produktów zbożowych, zna metody przechowywania, nie zna metod suszenia i utrwalania ziarna zbóż. Rozróżnia metody produkcji tradycyjnych i uszlachetnionych produktów zbożowo-mącznych, nie tłumaczy zmian zachodzących podczas procesu ekstruzji. Zna metody produkcji kasz. Opisuje tradycyjne i nowoczesne metody produkcji i suszenia wyrobów makaronowych, nie rozpoznaje makaronów z nietypowych składników. Organizuje odpowiednie analizy pozwalające na ocenę przydatności konsumpcyjnej zbóż i przetworów zbożowych, potrafi z pomocą zaplanować wykonywane analizy. Ocenia wartość odżywczą, dietetyczną tradycyjnych i preparowanych przetworów zbożowych, ale nie ocenia bezpieczeństwa zdrowotnego Potrafi wskazać wady produktu, ale nie potrafi zaproponować rozwiązań technologicznych w celu ich usunięcia. Ocenia większość rozwiązań technologicznych zastosowanych w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Potrafi pracować w grupie, ale nie potrafi kierować małym zespołem. Wykazuje umiarkowaną odpowiedzialność za jakość, higienę i bezpieczeństwo produktów żywnościowych. Na ocenę 5 Charakteryzuje właściwości masy zbożowej i mikroorganizmów powodujących psucie się produktów zbożowych, zna metody przechowywania, suszenia i utrwalania ziarna zbóż. Rozróżnia metody produkcji tradycyjnych i uszlachetnionych produktów zbożowo-mącznych, tłumaczy zmiany zachodzące podczas procesu ekstruzji. Opisuje tradycyjne i nowoczesne metody produkcji i suszenia wyrobów makaronowych, rozpoznaje makarony z nietypowych składników. Samodzielnie planuje i organizuje odpowiednie analizy pozwalające na ocenę przydatności konsumpcyjnej zbóż i przetworów zbożowych. Ocenia wartość odżywczą, dietetyczną i bezpieczeństwo zdrowotne tradycyjnych i preparowanych przetworów zbożowych. Potrafi wskazać wady produktu i zaproponować rozwiązania technologiczne w celu ich usunięcia. Ocenia rozwiązania technologiczne zastosowane w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Potrafi pracować w grupie i kierować małym zespołem. Wykazuje dużą odpowiedzialność za jakość, higienę i bezpieczeństwo produktów żywnościowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 60 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Halina Gambuś | |
Prowadzący grup: | Halina Gambuś, Dorota Litwinek, Gabriela Zięć, Rafał Ziobro | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 60 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.