Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologia specjalizacyjna I: Produkty funkcjonalne w żywieniu dietetycznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: T.1s.TSP1.SM.TTDDO.T
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Technologia specjalizacyjna I: Produkty funkcjonalne w żywieniu dietetycznym
Jednostka: Katedra Technologii Gastronomicznej i Konsumpcji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Charakterystyka grup żywności funkcjonalnej i ich rola w prewencji chorób dieto zależnych. Funkcjonalne właściwości fruktanów, preparatów białkowych, probiotyków, przeciwutleniaczy, witamin.

Pełny opis:

Treść kształcenia

Charakterystyka głównych składników i grup żywności funkcjonalnej. Możliwość wykorzystania żywności funkcjonalnej w prewencji chorób przewlekłych

Charakterystyka żywności wysokobłonnikowej.

Funkcjonalne właściwości fruktanów

Klasyfikacja i zastosowanie preparatów białkowych w żywieniu dietetycznym (preparaty sojowe, preparaty mleczne, preparaty białkowe z ubocznych produkcji ubojowych, hydrolizaty białkowe - enzymatyczne)

Naturalne źródła witamin w żywieniu dietetycznym

Stymulacja układu immunologicznego przez bakterie fermentacji mlekowej. Prozdrowotne właściwości probiotyków

Naturalne źródła mikro- i makroelementów.

Naturalne źródła kwasów tłuszczowych (ryby, owoce morza, siemię lniane)

Wtórne metabolity roślin i antyoksydanty. Charakterystyka związków fenolowych, flawonoidów, karotenoidów, glikozydów, fitosteroli

Kierunek rozwoju żywności funkcjonalnej dietetycznej

Technologia przyrządzania dietetycznych przystawek (np. szparagi, karczochy)

Owoce morza – potrawy z ryb i owoców morza. Potrawy z ryb słodkowodnych (pstrąg)

Funkcjonalne wyroby cukiernicze: bezglutenowe, niskoenergetyczne, wysokoenergetyczne dla sportowców i osób ciężko pracujących fizycznie: posiłek regeneracyjny – zupa z wkładką (grochówka, bigos)

Desery dietetyczne z owoców egzotycznych

Śniadania funkcjonalne (pasta z awokado, orzechów i banana)

Żywność regionalna małopolski: oscypek, kiełbasa lisiecka, karp wędzony i karp w zalewie octowej.

Literatura:

Podstawowa

1. Żywność wygodna i żywność funkcjonalna. Praca zbiorcza pod redakcją prof. dr hab. F. Świderskiego, 1999, wydawnictwo WNT,

2. A. Janicki. Wartość odżywcza żywności funkcjonalnej. 1999. Żywność 4(21): 31-39

Uzupełniająca

1. A. Rutkowski. Żywność dietetyczna i lecznicza.1993. Przemysł Spożywczy 4(XLVII): 105-106

2. Z. Zduńczyk. Nowe wyzwanie dla badaczy i producentów żywności. 1999. 53(3): 2-4.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student posiada wiedzę na temat składników funkcjonalnych i ich roli w żywieniu dietetycznym. Zna akty prawne regulujące produkcję i skład żywności funkcjonalnej.

Umiejętności

Student potrafi zaplanować i przygotować posiłek dietetyczny z udziałem różnych składników funkcjonalnych

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Wiedza

Student nie ma wiedzy na temat składników funkcjonalnych i ich roli w żywieniu dietetycznym

Umiejętności

Student nie potrafi zaplanować i przygotować posiłek dietetyczny z udziałem różnych składników funkcjonalnych

Na ocenę 3

Wiedza

Student ma słabą wiedzę na temat składników funkcjonalnych i ich roli w żywieniu dietetycznym

Umiejętności

Student słabo potrafi zaplanować i przygotować posiłek dietetyczny z udziałem różnych składników funkcjonalnych

Na ocenę 4

Wiedza

Student ma dobrą posiadać wiedzę na temat składników funkcjonalnych i ich roli w żywieniu dietetycznym

Umiejętności

Student poprawnie potrafi zaplanować i przygotować posiłek dietetyczny z udziałem różnych składników funkcjonalnych

Na ocenę 5

Wiedza

Student ma wyróżniającą wiedzę na temat składników funkcjonalnych i ich roli w żywieniu dietetycznym

Umiejętności

Student wyróżniająco potrafi zaplanować i przygotować posiłek dietetyczny z udziałem różnych składników funkcjonalnych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.1.0-4 (2023-02-27)