Technologia specjalizacyjna I A: Analiza sensoryczna w badaniach jakości żywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.1s.TSP1.NM.TTZAZ.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologia specjalizacyjna I A: Analiza sensoryczna w badaniach jakości żywności |
Jednostka: | Katedra Analizy i Oceny Jakości Żywności |
Grupy: |
Technologia Żywności, 1 sem, NM |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Metody analizy sensorycznej są najczęściej wykorzystywane w przemysłowej kontroli jakości produkcji, do rozróżniania towarów pochodzących z różnych partii i ustalania standardów jakości.Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy o funkcjonowaniu zmysłów biorących udział w ocenia sensorycznej, zapoznanie z podstawowymi testami sprawdzającymi wrażliwość sensoryczną, procedurami ocen sensorycznych określających poziom jakości i różnice pomiędzy produktami, przedstawienie różnych metod sensorycznej kontroli jakości, przygotowanie do samodzielnej organizacji oceny sensorycznej i analizy uzyskanych wyników. |
Pełny opis: |
WYKŁADY: Podstawy analizy sensorycznej. Analiza sensoryczna a jakość żywności. Terminologia, regulacje prawne i normalizacja w analizie sensorycznej. Ogólne zasady przeprowadzania analizy sensorycznej: zakres badań, dobór reprezentatywnej próbki i odpowiednich metod badawczych. Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Odbiór bodźca przez receptor i proces tworzenia wrażenia. Percepcja. Komorka nerwowa, mózg, pamięć. Człowiek jako aparat pomiarowy (czynniki wpływajace na prawidłowość pomiaru). Zmysł wzroku. Ocena wyglądu zewnętrznego, barwa produktu. Zmysły czucia i zmysł równowagi. Tekstura przed spożyciem produktu i podczas konsumpcji. Zmysł słuchu. Rola pozytywna i negatywna (hałas). Zmysł węchu. Zapach produktu. Substancje aromatyczne w żywności. Zmysł smaku. Kształtowanie smaku, smakowitość. Podstawy organizacji badań sensorycznych: pracownia sensoryczna, konstruowanie panelu sensorycznego, wytyczne dotyczące wyboru i szkolenia kandydatów. Testy sprawdzające i szkolące kandydatów. Metody stosowane w analizie sensorycznej. Przegląd metod laboratoryjnych (oceny jakościowe i ilościowe, skale, błędy). Metody sensoryczne - c.d. Profil sensoryczny produktu. Metody sensoryczne a pomiary aparaturowe (barwa, tekstura, zapach). Metody ocen konsumenckich (skala hedoniczna, stopnie pożądalności i akceptacji produktów, preferencje konsumenckie, badania ankietowe). Wpływ procesu technologicznego i przechowywania na jakość sensoryczną produktów. ĆWICZENIA: Wprowadzenie do zagadnień analizy sensorycznej. Sprawdzanie wrażliwości sensorycznej zmysłu smaku (cz.1. daltonizm smakowy, wyznaczanie progów wyczuwalności i rozpoznania smaków słodkiego i słonego), zmysłu węchu (próba na rozpoznawanie i definiowanie zapachów), wzroku (tablice Ishihary), dotyku (porównywanie wybranych cech tekstury). Porównanie jakości przykladowych produktów metodą konsumencką. Sprawdzanie wrażliwości sensorycznej (cz.2.wykrywanie różnic natężenia bodźca - metoda parzysta, metoda trójkątowa, metoda dou-trio;wyznaczanie indywidualnego progu różnicy smakowej (smak słony) metodą stałego bodźca. Porównanie jakości sensorycznej produktów różnego pochodzenia przykładowymi metodami różnicowymi i hedonicznymi. Sprawdzanie wrażliwości sensorycznej (cz.3. określenie węchowego progu różnicy metodą kolejności; pamięć smakowa i pamięć zapachowa. Wyznaczanie progu różnicy smaku slodkiego metodą średniego błedu).Omówienie metod skalowania i zasad tworzenia skali. Przykłady ocen metodami skalowania. Omówienie metody profilowania. Profile smakowitości, tekstury. Wybór deskryptorów i ustalanie skali ich natężenia (ćwiczenie na przykładach). Analiza smakowitości produktu z wykorzystaniem metody profilowania (graficzna prezentacja profilu i interpretacja wyników). Ocena punktowa wybranych produktów o wybranym smaku (słonym lub kwaśnym), produkowanych przez różne firmy. Porównanie wyników badań sensorycznych z wynikami analiz chemicznych (wskaźnika słoności i zawartości chlorków w produkcie słonym; wskaźnika kwasowości a jego kwasowością w przypadku produktu kwaśnego). Metody skali hedonicznej i testy preferencji. Skale graficzne - zapis i dyskusja na przykładzie oceny wybranych racji pokarmowych. Porównanie cech sensorycznych produktów określonych metodami sensorycznymi i metodami instrumentalnymi. Ocena różnic smakowitości wybranego produktu z różnych firm metodą wielokrotnych porównań. Statystyczna ocena wyników Określenie intensywności smaku metodą "T-I" na przykładzie gumy do żucia. |
Literatura: |
Literatura podstawowa (dostępna w binliotece UR oraz w KAiOJŻ UR): 1.Baryłko-Pikielna N., Matuszewska I.: Sensoryczne badania żywności. Podstawy. Metody. Zastosowania.Wyd. II. Wyd. Nauk. PTTŻ, Kraków 2014. 2. Fortuna T, (red.) 2018. Podstawy analizy żywności, Skrypt do ćwiczeń UR w Krakowie. 3. Gawęcki J., Baryłko-Pikielna N.(red). 2007. Zmysły a jakość żywności i żywienia, Wyd. Bibl. Olimp.Wiedzy o Żywności (z. 7), AR, Poznań. Literatura uzupełniajace (dostępna w KAiOJŻ) 1. Baryłko-Pikielna N. 1975 Zarys analizy sensorycznej, WNT, Warszawa. 2. Nollet L.M.L. (red.), 2004. Handbook of Food Analysis, 2d ed., Marcel Dekker, Inc., New York, Basel position; Additives; Natural Contaminates, Virginia, USA. 3.Przepisy prawne dostępne online oraz normy EN ISO z zakresu: Analiza sensoryczna. (dostępne w czytelni AGH i częściowo w KAiOJŻ UR) |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - zna i rozumie: 1. w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu fizjologii układu nerwowego i funkcjonowania zmysłów. Zna i rozumie znaczenie regulacji prawnych dotyczących analizy sensorycznej, zna system zapewniania jakości sensorycznej żywności i ma świadomość konieczności stosowania systemów zarządzania jakością w całym łańcuchu żywnościowym. Zna zasady sprawdzania wrażliwości sensorycznej i szkolenia kandydatów panelu sensorycznego. 2. metody analizy sensorycznej (laboratoryjne i konsumenckie) i możliwości ich wykorzystania w ocenie jakości żywności, potrafi scharakteryzować i porównać metody, wybrać najbardziej adekwatną do osiągnięcia nakreślonego zadania. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do: 1. świadomej oceny poziomu swej wiedzy i umiejętności z zakresu analizy sensorycznej; ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego; do interdyscyplinarnego kształcenia i dokształcania; śledzenia nowoczesnych rozwiązań w analizie żywności oraz prawidłowo ocenić możliwości ich wdrożenia. 2. wykazania odpowiedzialności za stosowanie metod analizy sensorycznej w kontroli produkcji żywności najwyższej jakości, ma kompetencje do uczestniczenia i prowadzenia projektów badawczych z zakresu analizy sensorycznej. UMIEJĘTNOŚCI - potrafi: 1. przeanalizować warunki przeprowadzenia oceny sensorycznej, wykorzystać zasady tworzenia panelu sensorycznego i metody przeprowadzenia badań do samodzielnego wykonania zadania sensorycznego, stosując zasady BHP i dobrych praktyk w laboratorium. 2. poprawnie wykonać ocenę sensoryczną produktu różnymi metodami w celu określenia poziomu jakości surowca, półproduktu lub produktu, porównać jakość sensoryczną, kontrolować stabilność cech sensorycznych i wykorzystać zmiany jakości sensorycznej w kontroli procesu produkcyjnego, przechowywania i dystrybucji produktu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 51% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania. Udział w ocenie końcowej z przedmiotu - 50%. " Ćwiczenia: Zaliczenie na podstawie: - kolokwium pisemnego z terminologii i testów sprawdzających wrażliwość sensoryczną -na ocenę pozytywną min. 51% punktów); - pisemnych indywidualnych sprawozdań z ćwiczeń. Ocena końcowa z przedmiotu to średnia ocen z ćwiczeń i z egzaminu.Udział oceny z wykładów w ocenie końcowej z przedmiotu - 50%. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 24 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bączkowicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bączkowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 24 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bączkowicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bączkowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 24 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Pająk | |
Prowadzący grup: | Paulina Pająk, Izabela Przetaczek-Rożnowska, Joanna Sobolewska-Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.