Seminarium specjalizacyjne I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.1s.SSP1.SM.TTZTZ.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium specjalizacyjne I |
Jednostka: | Katedra Technologii Węglowodanów |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest uzupełnienie oraz poszerzenie wiedzy studentów z zakresu przetwórstwa zbóż, przemysłu ciastkarskiego i cukierniczego a także stosowanych metod badawczych, w stosunku do informacji uzyskanych na wykładach oraz ćwiczeniach, poprzez prezentacje opracowań lub publikacji z różnych czasopism naukowych, a także zdobycie umiejętności precyzyjnego porozumiewania się, przygotowania i przedstawienia prezentacji (pisemnej lub ustnej). |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Prezentacja prac dotyczących rodzajów szkodników zbożowo-mącznych i metod ich zwalczania. Prezentacja prac dotyczących pleśni i mykotoksyn w ziarnie zbóż i jego przetworach – zagrożenia dla zdrowia, metody oznaczania i zapobieganie ich występowaniu. Prezentacja prac dotyczących wartości żywieniowej i możliwości wykorzystania nowych surowców w przetwórstwie zbóż (amarantus, komosa ryżowa, teff (miłka abisyńska), chia (szałwia hiszpańska). Prezentacja prac dotyczących wykorzystania procesu ekstruzji w produkcji nowoczesnych przetworów zbożowo-mącznych. Prezentacja prac dotyczących współczesnych trendów w produkcji makaronów tradycyjnych i z nietypowych surowców. Prezentacja prac dotyczących akryloamidu – niechcianego składnika przetworów zbożowych i pieczywa. Prezentacja prac dotyczących wartości odżywczej i prozdrowotnej oraz możliwości wykorzystania ziarna kakaowego a także produktów jego przetwarzania Prezentacja prac dotyczących celu i możliwości wzbogacania karmelków twardych i nadziewanych. Prezentacja prac dotyczących wyrobów cukierniczych specjalnego przeznaczenia w kontekście ich właściwości żywieniowych i prozdrowotnych |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. wybrane publikacje z czasopisma „Żywność. Technologia. Jakość” 2. wybrane publikacje z czasopisma „Przegląd Zbożowo-Młynarski” 3. wybrane publikacje z czasopisma „Przegląd Piekarsko-Cukierniczy” 4. wybrane publikacje z czasopisma „Przemysł Spożywczy“ Literatura uzupełniająca: 1. wybrane publikacje z czasopisma „Cukiernictwo i Piekarstwo” |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Wymienia i krótko charakteryzuje rodzaje szkodników zbożowych i metody ich zwalczania. Zna zagrożenia wynikające z obecności mykotoksyn i pleśni w ziarnie zbóż, wskazuje metody oznaczania i zapobiegania ich występowaniu. Charakteryzuje wartość żywieniową i możliwości wykorzystania nowych surowców w przetwórstwie zbóż (amarantus, komosa ryżowa, teff (miłka abisyńska), chia (szałwia hiszpańska). Wskazuje nowoczesne trendy w produkcji przetworów zbożowych i makaronów. Opisuje możliwości zastosowania procesu ekstruzji do produkcji nowoczesnych artykułów zbożowo-mącznych. Charakteryzuje akryloamid – składnik przetworów zbożowych i pieczywa. Umiejętności Formułuje cel, zakres pracy, zestawia literaturę, konstruuje tabele wykresy i inne elementy graficzne pracy. Wykazuje umiejętność prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków. Wykazuje umiejętność precyzyjnego porozumiewania się oraz przygotowania i przedstawiania prezentacji ustnej. Kompetencje społeczne Wykazuje aktywność w trakcie dyskusji dotyczącej różnych zagadnień związanych z produkcją żywności. Jest otwarty na konstruktywną krytykę i gotowy rozważyć propozycje innych osób. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie umie wymienić i krótko scharakteryzować rodzajów szkodników zbożowych i metod ich zwalczania. Nie zna zagrożeń wynikających z obecności mykotoksyn i pleśni w ziarnie zbóż, nie umie wskazać metod oznaczania i zapobiegania ich występowaniu. Nie potrafi scharakteryzować wartości żywieniowej i możliwości wykorzystania nowych surowców w przetwórstwie zbóż (amarantusa, komosy ryżowej, teffu(miłki abisyńskiej), chii (szałwii hiszpańskiej). Nie umie wskazać nowoczesnych trendów w produkcji przetworów zbożowych i makaronów. Nie umie opisać możliwości zastosowania procesu ekstruzji do produkcji nowoczesnych artykułów zbożowo-mącznych. Nie potrafi scharakteryzować akryloamidu – składnika przetworów zbożowych i pieczywa. Nie potrafi formułować i zestawiać podstawowych elementów pracy dyplomowej oraz nie wykazuje umiejętność prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków Nie wykazuje umiejętności precyzyjnego porozumiewania się oraz przygotowania i przedstawienia pracy/prezentacji (pisemnej lub ustnej) W trakcie dyskusji dotyczącej omawianych zagadnień nie wykazuje żadnej aktywności Nie wykazuje dbałości o bezpieczeństwo produktów spożywczych Na ocenę 3 Umie wymienić, ale nie potrafi opisać rodzajów szkodników zbożowych i metod ich zwalczania. Wymienia zagrożenia wynikające z obecności mykotoksyn i pleśni w ziarnie zbóż, nie umie wskazać metod oznaczania i zapobiegania ich występowaniu. W stopniu podstawowym potrafi scharakteryzować wartość żywieniową i możliwości wykorzystania nowych surowców w przetwórstwie zbóż (amarantusa, komosy ryżowej, teffu(miłki abisyńskiej), chii (szałwii hiszpańskiej). Wymienia nowoczesne trendy w produkcji przetworów zbożowych i makaronów. Nie umie opisać możliwości zastosowania procesu ekstruzji do produkcji nowoczesnych artykułów zbożowo-mącznych. Częściowo potrafi scharakteryzować akryloamidu – składnika przetworów zbożowych i pieczywa. W stopniu podstawowym potrafi formułować i zestawiać elementy pracy dyplomowej oraz wykazuje umiejętność interpretacji wyników i wyciągania wniosków Wykazuje umiejętności precyzyjnego porozumiewania się, ale nie przygotowuje i przedstawia swojej pracy/prezentacji (pisemnie lub ustnie) W trakcie dyskusji dotyczącej omawianych zagadnień wykazuje niską aktywność Wykazuje wystarczającą dbałość o bezpieczeństwo produktów spożywczych Na ocenę 4 Umie wymienić i opisać rodzaje szkodników zbożowych i metody ich zwalczania. Wymienia zagrożenia wynikające z obecności mykotoksyn i pleśni w ziarnie zbóż, metody oznaczania i zapobiegania ich występowaniu. W stopniu zadowalającym potrafi scharakteryzować wartość żywieniową i możliwości wykorzystania nowych surowców w przetwórstwie zbóż (amarantusa, komosy ryżowej, teffu(miłki abisyńskiej), chii (szałwii hiszpańskiej). Wymienia nowoczesne trendy w produkcji przetworów zbożowych i makaronów. Częściowo opisuje możliwości zastosowania procesu ekstruzji do produkcji nowoczesnych artykułów zbożowo-mącznych. W stopniu zadowalającym potrafi scharakteryzować akryloamidu – składnika przetworów zbożowych i pieczywa. W stopniu zadowalającym potrafi formułować i zestawiać elementy pracy dyplomowej oraz wykazuje umiejętność interpretacji wyników i wyciągania wniosków Wykazuje umiejętności precyzyjnego porozumiewania się, ale z błędami przygotowuje i przedstawia swoją pracę/prezentację (pisemnie lub ustnie) W trakcie dyskusji dotyczącej omawianych zagadnień wykazuje umiarkowaną aktywność Wykazuje umiarkowaną dbałość o bezpieczeństwo produktów spożywczych Na ocenę 5 Wymienia i krótko charakteryzuje rodzaje szkodników zbożowych i metody ich zwalczania. Zna zagrożenia wynikające z obecności mykotoksyn i pleśni w ziarnie zbóż, wskazuje metody oznaczania i zapobiegania ich występowaniu. Charakteryzuje wartość żywieniową i możliwości wykorzystania nowych surowców w przetwórstwie zbóż (amarantusa, komosy ryżowej, teffu(miłki abisyńskiej), chii (szałwii hiszpańskiej). Wskazuje nowoczesne trendy w produkcji przetworów zbożowych i makaronów. Opisuje możliwości zastosowania procesu ekstruzji do produkcji nowoczesnych artykułów zbożowo-mącznych. Charakteryzuje akryloamid – niechciany składnik przetworów zbożowych i pieczywa. Potrafi formułować i zestawiać podstawowe elementów pracy dyplomowej oraz wykazuje umiejętność prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków Wykazuje umiejętności precyzyjnego porozumiewania się oraz przygotowania i przedstawienia pracy/prezentacji (pisemnej lub ustnej) W trakcie dyskusji dotyczącej omawianych zagadnień wykazuje dużą aktywność Wykazuje dbałość o bezpieczeństwo produktów spożywczych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.