Ekologia i ochrona środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.1s.EIOS.SI.TTDDX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekologia i ochrona środowiska |
Jednostka: | Katedra Technologii Fermentacji i Mikrobiologii Technicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zadaniem przedmiotu jest kompleksowe zapoznanie studentów z zagrożeniami pomiędzy człowiekiem a środowiskiem przyrodniczym, przekonanie do słuszności rozwiązań i unormowań prawnych gwarantujących ochronę środowiska naturalnego człowieka. Omówienie zasad produkcji skojarzonej w aspekcie czynników ekonomicznych, żywieniowych i środowiskowych na przykładzie Polski i UE. Zasady atestacji produkcji ekologicznej. Zagospodarowanie odpadów – podstawy prawne i merytoryczne. Znaki ekologiczne. Zintegrowany monitoring. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Charakterystyka najbardziej istotnych zagrożeń środowiska z punktu widzenia rozwoju globalnej gospodarki. Antropogeniczne zagrożenia emisyjne do atmosfery, gleby i wody. Łagodzenie skutków eksploatacji zasobów przyrody w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju. Odpady wytwarzane w sektorze gospodarki żywnościowej oraz ich wyróżniki jakościowe. Schemat postępowania z określonymi odpadami przemysłowymi, wpływ zastosowanych technik zmniejszenie ryzyka środowiskowego. Sposoby postępowania w zakresie sortowania, recyklingu, utylizacji odpadów, spalania, depozycji odpadów ostatecznych, lokalizacji składowisk i mogilników. Rodzaje skażenia wód, klasy czystości, indeks saprobowy, mechanizmy eutrofizacji. Obowiązujące wymagania jakościowe dla potrzeb produkcji żywności i napojów, uregulowania prawne w zakresie ochrony ujęć wody. Zagrożenia radioaktywne i źródła promieniowania. Biologiczne skutki chemizacji rolnictwa (rolnictwo konwencjonalne i ekologiczne). Zintegrowany monitoring środowiska. Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska w kraju i na świecie (NFOŚ, IUCN). Zapoznanie się z funkcjonowaniem składowiska odpadów. |
Literatura: |
Podstawowa 1. Allan D.: Ekologia wód płynących, PWN Warszawa 1998. 2. Kozłowski S.: Gospodarka a środowisko przyrodnicze, PWN, Warszawa 1991. 3. Siebeneicher G.E.: Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa 1997.. 4. Siemiński M.: Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa 2001. 5. Walkiewicz W.:EKO–Unijna polityka Polski, Jelenia Góra-Wrocław 2003.:EKO Unijna pozycja Polski 6. Wiech K.: Ochrona roślin bez chemii. Wyd.”Działkowiec”, Warszawa 2001.KK.: 7. Zakrzewski S.: Podstawy toksykologii środowiska, PWN, Warszawa 1997. 8. Żukowski P.: Zdrowa żywność i degradacja środowiska, FOSZE Rzeszów 1994. 9. Praca zbiorowa.: Agroturystyka i usługi towarzyszące. FAPA ,Kraków 2005. 10. Praca zbiorowa.: AGRO-UNIA Wiejskie Centrum Integracji Europejskiej, Warszawa 2004. Uzupełniająca ochrona środowiska, 1. Mackiewicz S.: Immunologia, PZWL, Warszawa 1996. 2. Prognoza ostrzegawcza zmian środowiskowych warunków życia człowieka w Polsce na początku XXI wieku – Ekspertyza. Wyd. Inst. Ekologii PAN 1995. 3. Richling A.: Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa 1996. 4. Siebeneicher G.: Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa 1997. 5. Siemiński M.: Fizyka zagrożeń środowiska, PWN, Warszawa 1994. 6. Siemiński M.: Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa 2001. 7. Winpeny J.: Wartość środowiska, PWN, Warszawa 1995. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Dokonuje charakterystyki najbardziej istotnych zagrożeń środowiska z punktu widzenia rozwoju globalnej gospodarki. Charakteryzuje regiony świata pod względem stopnia zagrożenia i wskazuje tendencje obserwowane w ostatnich latach. Wnikliwie informuje o antropogenicznych zagrożeniach emisyjnych do atmosfery, gleby i wody. Przekonuje do słuszności sozologicznej filozofii łagodzenia skutków eksploatacji zasobów przyrody w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju (Agenda 21, sekwestracja CO2,monitoring globalny i lokalny). Wymienia odpady wytwarzane w sektorze gospodarki żywnościowej oraz wyróżniki jakościowe pod względem obciążenia środowiska (zużycie wody na jednostkę produktu, uciążliwości ściekami, wytwarzanie odpadów niepłynnych, hałas emitowanym przez urządzenia). Przedstawia ogólnie schematy postępowania z określonymi odpadami przemysłowymi, wskazuje wpływ zastosowanych technik zmniejszenie ryzyka środowiskowego. Przekonuje do sprawdzonego sposobu postępowania w zakresie sortowania, recyklingu, utylizacji odpadów, spalania, depozycji odpadów ostatecznych, lokalizacji składowisk i mogilników. Wnikliwie informuje o rodzajach skażenia wód, klasach czystości, indeksie saprobowym, mechanizmach eutrofizacji. Kładzie nacisk na obowiązujące wymagania jakościowe dla potrzeb produkcji żywności i napojów, uregulowania prawne w zakresie ochrony ujęć wody. Przedstawia i uczula na zagrożenia radioaktywne i źródła promieniowania. Informuje o biologicznych skutkach chemizacji rolnictwa. Wykazuje różnice pomiędzy rolnictwem konwencjonalnych i ekologicznym. Przekonuje do słuszności prowadzenia zintegrowanego monitoringu środowiska. Informuje o organizacjach i instytucjach działających na rzecz ochrony środowiska w kraju i na świecie (NFOŚ, IUCN) Umiejętności Zna procedury postępowania na składowisku odpadów. Kompetencje społeczne Ma świadomość potrzeby dokształcania i doskonalenia zawodowego. Ma świadomość odpowiedzialności za ochronę środowiska. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Wiedza Nie zna najbardziej istotnych zagrożeń środowiska z punktu widzenia rozwoju globalnej gospodarki. Nie wymienia antropogeniczne zagrożenia emisyjne do atmosfery, gleby i wody. Nie zna sposobów łagodzenia skutków eksploatacji zasobów przyrody w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju. Nie zna odpadów wytwarzanych w sektorze gospodarki żywnościowej oraz ich wyróżników jakościowych. Nie przedstawia schematu postępowania z określonymi odpadami przemysłowymi. Nie przekonuje do sprawdzonego sposobu postępowania w zakresie sortowania, recyklingu, utylizacji odpadów, spalania, depozycji odpadów ostatecznych,, lokalizacji składowisk i mogilników. Umiejętności Kompetencje społeczne Nie jest świadomy konieczności ciągłego doskonalenia i pogłębiania swojej wiedzy. Nie jest świadomy odpowiedzialności za ochronę środowiska. Na ocenę 3 Wiedza Nie zna najbardziej istotnych zagrożeń środowiska z punktu widzenia rozwoju globalnej gospodarki. Nie wymienia antropogeniczne zagrożenia emisyjne do atmosfery, gleby i wody. Nie zna sposobów łagodzenia skutków eksploatacji zasobów przyrody w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju. Zna najbardziej istotne zagrożenia środowiska z punktu widzenia rozwoju globalnej gospodarki oraz wymienia antropogeniczne zagrożenia emisyjne do atmosfery, gleby i wody. Ogólnie charakteryzuje skutki eksploatacji zasobów przyrody. Nie zna odpadów wytwarzanych w sektorze gospodarki żywnościowej oraz ich wyróżników jakościowych. Nie przedstawia schematu postępowania z określonymi odpadami przemysłowymi. Wymienia ogólnie odpady wytwarzane w sektorze gospodarki żywnościowej. Nie przekonuje do sprawdzonego sposobu postępowania w zakresie sortowania, recyklingu, utylizacji odpadów, spalania, depozycji odpadów ostatecznych,, lokalizacji składowisk i mogilników. Potrafi wskazać lokalizację dla składowiska odpadów. Umiejętności Potrafi określić lokalizację odpowiednią dla składowiska, dla wybranej aglomeracji, na podstawie wysypiska w Baryczy. Kompetencje społeczne Jest świadomy, że uzyskana wiedza i umiejętności z czasem tracą na aktualności, jednak nie wykazuje inicjatywy by to zmienić. Jest świadomy, że ochrona środowiska pociąga za sobą odpowiedzialność, ale nie wykazuje inicjatywy, aby tą wiedzę wprowadzać w życie. Na ocenę 4 Wiedza Zna najbardziej istotne zagrożenia środowiska z punktu widzenia rozwoju globalnej gospodarki oraz wymienia antropogeniczne zagrożenia emisyjne do atmosfery, gleby i wody. Charakteryzuje sposoby łagodzenia skutków eksploatacji zasobów przyrody w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju. Wymienia odpady wytwarzane w sektorze gospodarki żywnościowej oraz ogólne wymienia wyróżniki jakościowe pod względem obciążenia środowiska. Dodatkowo zna metody sortowania, produkcji kompostu i produkcji biogazu w warunkach składowiska odpadów. Umiejętności Potrafi scharakteryzować sposób odzysku i utylizacji biogazu Kompetencje społeczne Jest świadomy, że uzyskana wiedza i umiejętności z czasem tracą na aktualności, stara się dokształcać, wykazuje inicjatywę. Jest świadomy, że ochrona środowiska pociąga za sobą odpowiedzialność i wiedzę tą stara się wprowadzać w życie. Na ocenę 5 Wiedza Zna najbardziej istotne zagrożenia środowiska z punktu widzenia rozwoju globalnej gospodarki oraz szczegółowo wymienia antropogeniczne zagrożenia emisyjne do atmosfery, gleby i wody. Samodzielnie, szczegółowo charakteryzuje sposoby łagodzenia skutków eksploatacji zasobów przyrody w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju oraz przedstawia swoje propozycje wspomagające ww. działania. Wymienia odpady wytwarzane w sektorze gospodarki żywnościowej oraz szczegółowo interpretuje wyróżniki jakościowe obciążenia środowiska (zużycie wody na jednostkę produktu, uciążliwości ściekami, wytwarzanie odpadów niepłynnych, hałas emitowanym przez urządzenia). Dodatkowo potrafi scharakteryzować bezpieczne spalanie odpadów w spalarniach. Umiejętności Zna procedury postępowania pełnego recyklingu papieru, tworzyw sztucznych i szkła. Kompetencje społeczne Ma świadomość odpowiedzialności, jaką technolog żywności bierze za produkcję zdrowej żywności. Zdaje sobie sprawę dezaktualizowania się uzyskanych umiejętności i wiedzy i ciągłej potrzeby doskonalenia. Wykazuje inicjatywę w kierunku dokształcania i doskonalenia zawodowego. Jest świadomy, że ochrona środowiska pociąga za sobą odpowiedzialność i wiedzę tą wprowadzać w życie, zachęcając do tego inne osoby. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.