Zarządzanie strategiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.ZAS.2A.SM.RZAUM | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie strategiczne | ||
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Marketingu w Agrobiznesie | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu Zarządzanie Strategiczne jest zapoznanie z dotychczasowym dorobkiem naukowym i empirycznym w sferze planowania i podejmowania decyzji o charakterze długofalowym, jak również praktyczne wykorzystanie dostępnych metod zarządzania strategicznego. |
||
Pełny opis: |
Wykłady:1.Pojęcie strategii i ich podział wg. niektórych kryteriów.(1h)2.Geneza procesu zarządzania strategicznego.(1h) 3.Zasady i fazy zarządzania strategicznego.(1h) 4.Zasada analizy metodą SWOT.(1h) 5.Analiza kluczowych czynników sukcesu firmy.(1h) 6.Strategie konkurencji wg. zakresu ekspansji, obszaru konkurencji i rodz. przewagi.(1h) 7.Analiza konkurencji w sektorze wg. Portera.(1h) 8.Strategie mini-maxowe.(1h) 9.Macierz Ansoffa.(1h) 10.Strategia dywersyfikacji.(1h) 11.Strategie funkcjonalne.(1h) 12.Niektóre metody planowania strategicznego.(1h) 13.Controlling strategiczny.(1h) 14.Reengineering a zarządzanie strategiczne.(1h) 15.Egzamin.(1h) Ćwiczenia: 1.Historia i współczesność zarządzania strategicznego. Szkoły zarządzania strategicznego.(1h) 2.Istota i definicje strategii i zarządzania strategicznego. Wpływ otoczenia na strategie rozwoju przedsiębiorstw.(1h) 3.Proces formuowania strategii. Procedura zarządzania strategicznego. Charakterystyka etapów zarządzania.(1h) 4.Proces formuowania strategii. Procedura zarządzania strategicznego. (1h) 5.Wizja i misja przedsiębiorstwa. Znaczenie wizji i misji dla przedsiębiorstwa.Tworzenie wizji i misji przedsiębiorstwa.(1h) 6.Kolokwium. (1h) 7.Analiza strategiczna. Założenia, zakres, źródła informacji oraz odbiorcy analizy strategicznej. (1h) 8.Otoczenie przedsiębiorstwa. Podział i charakterystyka otoczenia. Analiza strategiczna makrootoczenia.(1h) 9.Analiza mikrootoczenia. Zakres i cele analizy otoczenia konkurencyjnego. Konkurencja a współpraca. Metody analizy otoczenia bliższego.(1h) 10.Analiza potencjału strategicznego organizacji. Potencjał materialny i niematerialny organizacji. Metody analizy. Ocena pozycji strategicznej przedsiębiorstwa. (1h) 11.Fazy rozwoju sektorów i ich wpływ na strategie przedsiębiorstw. Bariery wejścia i wyjścia. Cykl życia produktu.(1h) 12.Strategie przedsiębiorstw (analiza przypadku). Dyskusja.(1h) 13.Proces globalizacji i jego wpływ za strategie w zarządzaniu przedsiębiorstwem.(1h) 14.Kolokwium (1h) 15.Zaliczenie |
||
Literatura: |
Gieryszewska G., Romanowska M.: Analiza strategiczna przedsiębiorstw. PWE, Warszawa 2003.Kaleta A. Analiza strategiczna w przemyśle, AE Wrocław 1997r.Obłój K.: Strategia organizacji w poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej. PWE, Warszawa 2007. Porter M.Strategia konkurencji. PWE, Warszawa 1992 Rokita J: Zarządzanie strategiczne, tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej. PWE, Warszawa 2005. Romanowska M.: Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie. PWE, Warszawa 2004r. |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.