Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy produkcji surowców roślinnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.SZU.PPSR.SI.TTWTX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy produkcji surowców roślinnych
Jednostka: Katedra Szczegółowej Uprawy Roślin
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wymaganiami glebowo-klimatycznymi roślin uprawnych, agrotechniką najważniejszych gatunków, kierunkami użytkowania, składem chemicznym pozyskanych surowców i możliwościami ich wykorzystania.

Podczas zajęć zostaną omówione zagadnienia związane z technologią uprawy najważniejszych gatunków roślin rolniczych, stanowiących podstawowy surowiec do produkcji żywności. Studenci zapoznają się z najważniejszymi czynnikami agrotechnicznymi mającymi wpływ na jakość surowca. Omówione zostaną zasady WPR (Wspólnej Polityki Rolnej) krajów UE, Dobrej Praktyki Rolniczej oraz wielkość produkcji najważniejszych surowców na świecie i w Polsce.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1-3. Polowa produkcja roślinna. Wiadomości wprowadzające.

4-5. Zasady działania Wspólnej Polityki Rolnej krajów należących do UE. Wstęp do zbóż (wspólne cechy roślin zbożowych).

6-9. Pszenica - powierzchnia zasiewów, produkcja, skład chemiczny ziarna, kierunki użytkowania, technologia uprawy.

10-13. Żyto i pszenżyto - powierzchnia zasiewów, produkcja, skład chemiczny ziarna, kierunki użytkowania, technologia uprawy.

14-16. Jęczmień - powierzchnia zasiewów, produkcja, skład chemiczny ziarna, kierunki użytkowania, technologia uprawy.

18-20. Owies - powierzchnia zasiewów, produkcja, skład chemiczny ziarna, kierunki użytkowania, technologia uprawy.

21-24. Pseudozboża (gryka, komosa ryżowa, szarłat) - powierzchnia uprawy, produkcja, skład chemiczny ziarna, kierunki użytkowania, technologia uprawy.

25-27. Rośliny okopowe bulwiaste. Systematyka, powierzchnia uprawy, produkcja, skład chemiczny ziarna, kierunki użytkowania, technologia uprawy.

28-30. Rośliny okopowe korzeniowe. Systematyka, powierzchnia uprawy, produkcja, skład chemiczny ziarna, kierunki użytkowania, technologia uprawy.

31-33. Rośliny oleiste. Systematyka, powierzchnia uprawy, produkcja, skład chemiczny ziarna, kierunki użytkowania, technologia uprawy.

34-36. Rośliny motylkowate. Systematyka, powierzchnia uprawy, produkcja, skład chemiczny ziarna, kierunki użytkowania, technologia uprawy.

37-39. Rośliny włókniste (lgatunki uprawiane w Polsce i na świecie). Systematyka, powierzchnia uprawy, produkcja, skład chemiczny ziarna, kierunki użytkowania, technologia uprawy.

40-43. Rośliny przemysłowe (tytoń, chmiel. wiklina).

44-45. Organizmy modyfikowane genetycznie. Cele hodowli, najważniejsze gatunki, powierzchnia uprawy na świecie, generacje.

Tematyka ćwiczeń:

Tematyka ćwiczeń:

1-6 Teoretyczne podstawy sporządzania technologii uprawy roślin rolniczych.

7-12 Praca w grupach. Przygotowanie technologii uprawy pszenicy spełniającej teoretyczne założenia.

13-18 Praca w grupach. Przygotowanie technologii uprawy kukurydzy spełniającej teoretyczne założenia.

19-24 Praca w grupach. Przygotowanie technologii uprawy ziemniaków spełniającej teoretyczne założenia.

24-30 Praca w grupach. Przygotowanie technologii uprawy buraków cukrowych spełniającej teoretyczne założenia.

31-36 Praca w grupach. Przygotowanie technologii uprawy rzepaku ozimego spełniającej teoretyczne założenia.

37-41 Praca w grupach. Przygotowanie technologii uprawy grochu spełniającej teoretyczne założenia.

42-45 Praca w grupach. Przygotowanie technologii uprawy koniczyny czerwonej spełniającej teoretyczne założenia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Chotkowski J. (red). 1997. Uprawa ziemniaków. Technologia, ekonomika, marketing. Wyd. Bonin.

Chotkowski J. (red). 2005. Rynki i technologie produkcji roślin uprawnych. Wyd. Wieś Jutra. Warszawa

Gąsiorowski H. (red.). 1995. Owies, chemia i technologia. PWRiL.

Gąsiorowski H. (red.). 1994. Żyto, chemia i technologia. PWRiL.

Gąsiorowski H. (red.). 1997.Jęczmień, chemia i technologia. PWRiL.

Gąsiorowski H. (red.). 2004. Pszenica, chemia i technologia. PWRiL.

Jasińska Z., Kotecki A. Szczegółowa uprawa roślin. Wyd AR Wrocław

Rozbicki J. (red.). 2002. Produkcja i rynek zbóż. Wyd. Wieś Jutra.

Literatura uzupełniająca

Milewski G. (red.). 2009. Zboża, wszechstronne wykorzystanie. Wyd. Biznes Press Sp. z o.o. ISBN 978-83-927966-4-0.

Milewski G. (red). 2011. Kukurydza, nowe perspektywy. Wyd. Biznes Press Sp. z o.o. ISBN 978-83-927966-4-0.

Rudzka J. (red). Nowe rośliny uprawne na cele spożywcze, przemysłowe i jako odnawialne źródła energii. Wyd. SGGW.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Charakteryzuje podstawowe pojęcia związane z uprawą

roślin rolniczych.

2. Zna zasady uprawy zbóż, pseudozbóż, roślin okopowych bulwiastych, korzeniowych, oleistych, strączkowych i przemysłowych.

3. Zna parametry jakościowe nasion roślin oleistych i strączkowych.

4. Zna parametry jakościowe bulw, produktów przetwórstwa ziemniaka oraz metody przechowywania.

Umiejętności

1. Ocenia jakość surowców roślinnych,

2. Ocenia oddziaływanie sposobu produkcji i przechowywania na jakość surowców roślinnych

3. Umie wprowadzić .

Kompetencje społeczne:

1. rozwiązuje postawione zadania w zespole lub samodzielnie

2. rozumie potrzebę ustawicznego podnoszenia kwalifikacji.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Nie zna zasad wspólnej polityki rolnej i dobrej praktyki rolniczej oraz nie potrafi podać różnic pomiędzy systemami uprawy.

Nie potrafi scharakteryzować elementów technologii uprawy mających wpływ na wielkość i jakość plonu.

Nie potrafi przygotować technologii uprawy.

Nie zna składu chemicznego surowców i nie umie ocenić ich jakości.

Nie umie ocenić wpływu sposobu produkcji i przechowywania na jakość surowców roślinnych

Nie potrafi pracować w zespole. Nie rozwiązuje problemów analitycznych w sposób kreatywny

Na ocenę 3

Zna ogólne zasady wspólnej polityki rolnej i dobrej praktyki rolniczej oraz nie potrafi podać różnic pomiędzy systemami uprawy.

Charakteryzuje elementy technologii uprawy mające wpływ na wielkość plonu, ale nie potrafi wyjaśnić ich wpływu na jakość surowców.

Potrafi przygotować tylko wybrane fragmenty technologii uprawy.

Zna skład chemiczny surowców i nie umie ocenić ich jakości.

Umie ocenić wpływ sposobu produkcji na jakość surowców roślinnych, ale nie zna zasad przechowywania.

Potrafi pracować w zespole i podejmuje próby kreatywnego rozwiązywania problemów analitycznych

Na ocenę 4

Zna ogólne zasady wspólnej polityki rolnej i dobrej praktyki rolniczej oraz potrafi podać różnice pomiędzy systemami uprawy.

Charakteryzuje elementy technologii uprawy mające wpływ na wielkość plonu i potrafi wyjaśnić ich wpływ na jakość surowców.

Potrafi przygotować technologię uprawy.

Zna skład chemiczny surowców i umie ocenić ich jakość.

Umie ocenić wpływ sposobu produkcji na jakość surowców roślinnych i zna zasady przechowywania.

Potrafi pracować w zespole i kreatywnie rozwiązywać proste problemy analityczne

Na ocenę 5

Bardzo dobrze zna zasady wspólnej polityki rolnej i dobrej praktyki rolniczej oraz potrafi podać różnice pomiędzy systemami uprawy.

Precyzyjnie charakteryzuje elementy technologii uprawy mające wpływ na wielkość plonu i potrafi wyjaśnić ich wpływ na jakość surowców.

Potrafi przygotować precyzyjną technologię uprawy.

Zna skład chemiczny surowców i umie precyzyjnie ocenić ich jakość.

Precyzyjnie ocenia wpływ sposobu produkcji na jakość surowców roślinnych i zna zasady przechowywania.

Potrafi pracować w zespole i kreatywnie rozwiązuje problemy analityczne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)