Herbologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.Fs3.HER.SI.RROXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Herbologia |
Jednostka: | Katedra Agrotechniki i Ekologii Rolniczej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Herbologia - nauka o chwastach; obejmuje wybrane problemy ekologiczno-rolnicze dotyczące chwastów i sterowania zachwaszczeniem w różnych systemach gospodarowania. Porusza zagadnienie roli chwastów w aspekcie bioróżnorodności, problem wymierania gatunków segetalnych i zagrożenie terenów rolniczych przez gatunki inwazyjne. Omawia zasady i metody regulacji zachwaszczenia, uwzględniające ograniczanie ubocznych skutków stosowania herbicydów. Słuchacz nabywa umiejętność postrzegania roślin towarzyszących kulturom uprawnym w różnych aspektach oraz wiedzę o współczesnym podejściu do ograniczania zachwaszczenia w różnych systemach gospodarowania z uwzględnieniem wymogów systemowych w tym zakresie (zasady dobrej praktyki rolniczej i regulacje prawne). |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów - 15.godz.:2 godz. Chwasty jako element bioróżnorodności. 1 godz. Gatunki chwastów zagrożonych wymieraniem w Polsce i na świecie. 1 godz. Problem chwastów inwazyjnych. 2 godz. Negatywne aspekty stosowania herbicydów (kompensacja chwastów, wpływ na środowisko, wpływ na jakość plonów). 2 godz. Uodpornianie się chwastów na herbicydy jako współczesny problem na świecie i w Polsce. 1 godz. Biologiczne metody ograniczania zachwaszczenia - wykorzystanie biofagów (owady roślinożerne, grzyby i in.). 1 godz. Biologiczne metody ograniczania zachwaszczenia - wykorzystanie zjawiska allelopatii. 2 godz. Sterowanie zachwaszczeniem - integracja działań w zakresie ograniczania zasobów dispor chwastów w glebie. 2 godz. Sterowanie zachwaszczeniem - integracja działań w zakresie zapobiegania wschodom chwastów. 1 godz. Zasady dobrej praktyki rolniczej i regulacje prawne w zakresie zwalczania chwastów. Tematyka ćwiczeń projektowych - 15 godzin 3 godz. Spektrum geograficzno-historyczne i formy życiowe ważniejszych gatunków flory segetalnej Polski oraz zróżnicowanie florystyczne zbiorowisk chwastów w różnych warunkach siedliskowych i systemach gospodarowania. 1 godz. Ograniczanie zachwaszczenia metodami dostępnymi w różnych systemach gospodarowania (konwencjonalnym, ekologicznym, integrowanym) - założenia do projektu. 3 godz. Opracowanie programów ograniczania zachwaszczenia podstawowych upraw w różnych warunkach glebowych i przy zróżnicowanym zachwaszczniu w systemie konwencjonalnym - indywidualne zadania projektowe, uwzględniające ograniczanie negatywnych skutków stosowania herbicydów. 3 godz. Opracowanie programów walki z chwastami podstawowych upraw w różnych warunkach glebowych i przy zróżnicowanym zachwaszczniu w systemie ekologicznym - indywidualne zadania projektowe uwzględniające regulacje systemu certyfikowanej ekologicznej produkcji rolniczej. 3 godz. Opracowanie programów walki z chwastami podstawowych upraw w różnych warunkach glebowych i przy zróżnicowanym zachwaszczniu w systemie integrowanym - indywidualne zadania projektowe uwzglęniające łączenie dostępnych metod ograniczania zachwaszczenia i zasad podejmowania decyzji o chemicznym sposobie regulacji zachwaszczenia. 2 godz. Indywidualne zaliczanie projektów. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,8 |
Literatura: |
1. Aldrich R.J. Ekologia chwastów w roślinach uprawnych - Podstawy zwalczania chwastów, Wyd. Tow. Chemii i Inż. Ekologicznej Opole 1995.2. Singh H. P. i in. (Ed.) Handbook of sustainable weed management, Food Prod. Press, New York, London, Oxford 2006. 3. Woźnica Z. Herbologia - podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów. PWRiL, 2008. 4. Aktualne doniesienia z czasopism naukowych (Weed Research, Weed Science i in.) |
Efekty uczenia się: |
Sluchacz zdobywa wiedzę pozwalającą na: - wskazanie roli chwastów jako elementu bioróżnorodności w agrocenozie oraz możliwości wykorzystania ich walorów użytkowych, - zrozumienie przyczyn i symptomów współczesnych problemów wymierania gatunków segetalnych i zagrożenie terenów rolniczych przez gatunki inwazyjne. - znajomość najważniejszych negatywnych następstw stosowania chemicznych metod zwalczania oraz stosowania gatunków odpornych na herbicydy w wyniku manipulacji genetycznych - znajomość metod zapobiegania zachwaszczeniu oraz znajomość zasad i metod regulacji zachwaszczenia, uwzględniających możliwość ograniczania ubocznych skutków stosowania herbicydów (metody mechaniczne, metody termiczne, metody fizyczne) - znajomość przesłanek podejmowania decyzji o stosowaniu chemicznych metod regulacji zachwaszczenia i poprawa skuteczności metod chemicznych - znajomość teoretycznych podstaw i najważniejszych aspektów praktycznych metod biologicznych stosowanych w ograniczaniu zachwaszczenia (biofagi, allelopatia) - znajomość współczesnego podejścia do ograniczania zachwaszczenia w różnych systemach gospodarowania z uwzględnieniem praktycznych aspektów ich stosowania i wymogów systemowych w tym zakresie (integracja metod, zasady dobrej praktyki rolniczej i dobrej praktyki ochrony roślin, regulacje prawne). |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemne zaliczenie wykładów Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonania i omówienia indywidualnych projektów uwzględniających wybór różnych metod ograniczania zachwaszczenia upraw, uwzględniających zasadnicze wymogi systemowe w rolnictwie konwencjonalnym, integrowanym i ekologicznym 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.