Diagnostyka roślin rolniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.Fs2.DRR.SM.RROXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka roślin rolniczych |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: |
Rolnictwo, sp. produkcja roślinna, 3 sem. II stopień, stacj. obowiązkowe |
Strona przedmiotu: | http://matrix.ur.krakow.pl/~bkulig |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Charakterystyka skal wzrostu i rozwoju roślin uprawnych, cechy diagnostyczne roślin wykorzystywane w kwalifikacji polowej roślin. Ocena wizualna występowanie niedoboru lub nadmiaru składników pokarmowych w różnych fazach rozwoju roślin uprawnych oraz ich wpływ na wzrost i zdrowotność roślin. Wykorzystanie testów glebowych i roślinnych w ustalaniu potrzeb nawozowych roślin. |
Pełny opis: |
Szczegółowy harmonogram wykładów z przedmiotu: 1. Charakterystyka skal rozwojowych roślin zbożowych , 2. Charakterystyka skal rozwojowych roslin okopowych 3. Charakterystyka skal rozwojowych roślin przemysłowych 4. Charakterystyka skal rozwojowych roślin pastewnych 5-6. Cechy diagnostyczne odmian roslin rolniczych wykorzystywane w kwalifikacji polowe 7. Model żywienia roślin; koncepcja wartosci lub przedzialu krytycznego 8-9. Testy roślinne i testy glebowe 10. Określenie wielkości uzupełniającej dawki azotu pod zboza na podstawie analizy chemicznej materiału roślinnego 11. Określenie wielkości uzupełniającej dawki azotu pod rosliny oleiste, okopowe i specjalne na podstawie analizy chemicznej materiału roślinnego 12-13. Objawy niedoboru pierwiastków u roślin uprawnych 14. Nadmiar niektórych pierwiastków w roślinach uprawy polowej 15. Wpływ odżywienia roślin na ich podatność na choroby Tematyka ćwiczeń 1. Cechy diagnostyczne odmian roślin zbożowych 2. Cechy diagnostyczne odmian roślin okopowych 3. Cechy diagnostyczne odmian roślin przemysłowych 4. Cechy diagnostyczne odmian roślin pastewnych 5-6. Cechy diagnostyczne odmian roślin rolniczych 7-8. Testy glebowe. Omówienie metody DRIS (Diagnosis Recomendation Integrated System). Obliczanie potrzeb nawozowych 9-10. Wykorzystanie glebowego testu Nmin do określenia potrzeb nawozowych roślin. Obliczanie dawki azotu pod pszenicę, kukurydzę, buraki i rzepak 11-12. Wykorzystanie testów roślinych (SPAD i NDVI) w określaniu potrzeb nawozowych 13-14 Rozpoznawanie braku i nadmiaru składników mineralnych na starych i młodych organach roślin 15 Zaliczenie |
Literatura: |
matrix.ur.krakow.pl/~bkulig (wykłady) |
Efekty uczenia się: |
wiedza: Student: - posiada wiedzę teoretyczną o skalach rozwojowych roślin rolniczych, - zna podstawowe testy glebowe i roślinne, umiejetności: - wyodrębnia główne cechy diagnostyczne odmian roślin rolniczych, - oblicza dawki nawozów na podstawie wybranych testów glebowych i roślinnych, kompetencje społeczne: - wykorzystuje wiedzę i umiejętności w celu rozwiązania postawionych zadań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: rozwiązanie zadania problemowego, analiza przypadku Ćwiczenia: sprawdzian wiedzy spr. umiejętności: wykonanie zadania obliczeniowego., analitycznego, czynności, wypracowanie decyzji - oceniana będzie poprawność i efektywność wykonania zadania, w tym współpraca w zespole. Ocena końcowa jest średnią z ocen uzyskanych w trakcie semestru. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu w własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.