Fizyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.FIZ.FIZYK.SI.TTZTX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizyka |
Jednostka: | Katedra Chemii i Fizyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z fizyki. Mechanika ruchu postępowego i obrotowego. Drgania i fale mechaniczne. Podstawy hydromechaniki. Podstawy fizyki cząsteczkowej faz gazowej, ciekłej i skondensowanej z elementami teorii sprężystości i reologii. Kalorymetria. Zasady termodynamiki i termodynamika przejść fazowych. Podstawy elektrodynamiki z elementami teorii pasmowej przewodnictwa. Elementy optyki falowej i kwantowej. Podstawy mikroskopii i polarymetrii. Absorpcja i fluorescencja. Podstawy spektroskopii. Wybrane zagadnienia z fizyki jądrowej. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów 1. Wielkości wektorowe i skalarne. Siły - rodzaje, podział oddziaływań i ich natura. Charaktery-styka każdego rodzaju oddziaływań. Ruch postępowy - podział ruchów, opis. 2 h. 2. Momenty sił i skutki ich działania. Podział skutków działania momentów sił - w tym ruch obrotowy. Sedymentacja - wirówki. 2 h. 3. Składanie momentów sił. Maszyny proste i ich zastosowania. Odkształcenia ciał stałych. 2 h. 4. Praca mechaniczna, energia potencjalna i kinetyczna. Zasada zachowania energii. 2 h. 5. Pole grawitacyjne i wielkości charakteryzujące to pole. Prawo Gaussa 2 h. 6. Statyka cieczy - prawo Pascala, Archimedesa, zjawiska powierzchniowe (menisk, napięcie powierzchniowe) 2 h. 7. Dynamika cieczy - prawo Bernouliego dla cieczy idealnej. Prawa przepływu cieczy rzeczywistej (lepkość) 2 h. 8. Pojęcie ciepła, temperatury, pracy w termodynamice. Rozszerzalność. Energia wewnętrzna. Przemiany stanu gazu (praca w każdej przemianie). Pierwsza zasada termodynamiki. 2 h. 9. Druga zasada termodynamiki. Silnik termodynamiczny. Urządzenia chłodnicze - - budowa, zasada działania. 2 h. 10. Podstawy elektrostatyki. Prąd elektryczny stały, prawo Ohma. Przewodzenie ciał stałych, półprzewodników i elektrolitów. 2 h. 11. Łączenie oporników - prawa Kirchhoffa. Obwód RL - działanie magnetyczne prądu (wektor indukcji magnetycznej). Obwód RC (pojemność elektryczna). 2 h. 12. Rozwiązywanie obwodów RLC z prądem zmiennym. Postać zespolona natężenia i napięcia prądu. Moc w obwodzie prądu stałego i zmiennego. 2 h. 13. Natura światła - teorie. Podstawy optyki geometrycznej, prawa. Całkowite wewnętrzne odbicie - refraktometr. Polaryzacja światła, polarymetr, zastosowanie. Sacharymetr. 2 h. 14. Prawa absorpcji światła, widma absorpcyjne - wyjaśnienie w świetle teorii budowy atomu. Kolorymetry, spektrokolorymetry. Model falowy budowy atomu. 2 h. 15. Budowa jądra atomowego - rozpady promieniotwórcze, prawa rozpadu promieniotwórczego. Aktywność preparatów promieniotwórczych, dozymetria. 2 h. Tematyka ćwiczeń 1. Wyznaczanie gęstości ciał stałych sypkich i cieczy przy zastosowaniu areometru; - metodą alkoholomierza, - metodą opadania kropli (przy małych ilościach cieczy badanej). 3 h. 2. Wyznaczanie współczynnika sprężystości ciała stałego (modułu sztywności). 3 h. 3. Wyznaczanie współczynnika napięcia powierzchniowego (wody, alkoholu). 3 h. 4. Wyznaczanie współczynnika lepkości dynamicznej cieczy newtonowskiej (np. alkoholu). 3 h. 5. Wyznaczanie ciepła właściwego ciała stałego. 3 h. 6. Wyznaczanie ciepła właściwego cieczy (metodą elektrokalorymetryczną). 3 h. 7. Wpływ ciśnienia zewnętrznego na temperaturę wrzenia. 3 h. 8. Wyznaczanie współczynnika sprawności cieplnej grzałki elektrycznej i garnka elektrycznego. 3 h. 9. Zastosowanie refraktometru do wyznaczania stężenia roztworu np. NaCl w H2O. 3 h. 10. Zastosowanie fotokolorymetru do wyznaczania stężenia substancji barwnej w roztworze (ew. stężenia barwnika roślinnego w tkance). 3 h. 11. Zastosowanie polarymetru do wyznaczania stężenia cukru w roztworze. 3 h. 12. Pomiar wilgotności powietrza. 3 h. 13. Pomiar wilgotności ciała sypkiego (np. zboża, mąki). 3 h. 14. Zastosowanie oscyloskopu do badania przebiegu prądów (i ew. akustyki). 3 h. 15. Pomiar oporności omowej przewodników metodą omomierza, sprawdzenie prawa Ohma i praw Kirchhoffa. 3 h. |
Literatura: |
1. Przestalski S., Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki. WUW, Wrocław, 2001. 2. Kane J. W., Sternheim M. M., Fizyka dla przyrodników. PWN, W-wa, 1988. 3. Pilawski A., Podstawy biofizyki. PWN, W-wa, 1985. 4. Resnick R., Halliday D., Fizyka dla studentów nauk przyrodniczych i technicznych. t. 1 i 2. PWN, W-wa, 1993. 5. Materiały z fizyki dla studentów (dostępne w internecie), przygotowane przez pracowników Zakładu Fizyki. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu fizyki student powinien: 1. Znać podstawowe prawa fizyki, umieć je powiązać i odnieść do zjawisk z życia codziennego. 2. Rozpoznawać szkodliwe zjawiska dla zdrowia i życia, takie jak skażenie środowiska promieniowanie jonizujące, hałas, ultradźwięki. 3. Dostrzegać różnice właściwości materii i umiejętne ich wykorzystanie. 4. Potrafić posługiwać się przyrządami oraz obsługiwać aparaturę laboratoryjną (mierniki prądu analogowe i cyfrowe, suwmiarka, śruba mikrometryczna, mikroskop, spektrometr, polaryzator, oscyloskop, refraktometr, kolorymetr itd.). 5.Umieć przeprowadzić analizę otrzymanych wyników,dokonać obliczeń, oszacować błąd wyznaczanych wielkosci. 6. Umieć sporządzać wykresy i umiejętnie je odczytywać. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium z kolejnych ćwiczeń lab. przydzielonych przez prowadzącego zajęcia. Poprawne wykonanie pomiarów. Sporządzanie sprawozdań tj. część teoretyczna, pomiary, wykonanie obliczeń, wykresy i dyskusji błędu. Zaliczenie wyznaczonej przez prowadzącego liczby ćwiczeń. Egzamin I pisemny II. III ustny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.