Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prognozowanie w produkcji roślinnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.F7.PPR.NI.RROXY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prognozowanie w produkcji roślinnej
Jednostka: Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

KIERUNEK STUDIÓW : ROLNICTWO: / ECTS: 3 / semestr: 7

Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: NI

status: fakultet

Wymagania wstępne: brak

Celem przedmiotu jest przedstawienie metod prognostycznych, ze szczególnym uwzględnieniem szacowania plonu roślin rolniczych w skali pola oraz przekazanie podstwowych informacji o modelowaniu wzrostu i rozwoju roślin.

W czasie zajęć zostaną omówione cele prognozowania i modelowania. Przedstawione będą metody prognostyczne (matematyczne i niematematyczne) ze szczególnym uwzględnieniem metod stosowanych do prognozowania plonowania roślin przez GUS, jak również w wybranych krajach UE. Scharakteryzowane zostaną ogólnie deterministyczne modele wzrostu i rozwoju roślin.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Cele i zadania prognozowania w rolnictwie. Ogólne uwarunkowania prognozowania – trendy plonowania ważniejszych grup roślin rolniczych

2. Metodyka szacunku produkcji stosowana przez GUS. Prognozowanie wielkości plonu ziarna zbóż.

3. Prognozowanie plonowania roślin okopowych.

4. Prognozowanie plonowania roślin strączkowych i rzepaku.

5. Prognozowanie plonowania roślin pastewnych, łąk i pastwisk.

6-7.Cele i etapy modelowania wzrostu i rozwoju roślin.

8. Teoretyczne podstawy modelu wzrostu i rozwoju roślin

9-10. Charakterystyka wybranych modeli deterministycznych

Ćwiczenia:

1. Analiza stanu zasiewu zbóż w okresach przydatnych do prognozowania, szacowanie potencjału produkcyjnego łanu w charakterystycznych fazach rozwojowych

2. Determinanty potencjału plonowania roślin okopowych

3.. Określenie elementów strukturalnych oraz prognozowanie plonu roślin strączkowych

4. Ocena przezimowania rzepaku ozimego

5. Obliczanie plonu runi użytków zielonych i roślin pastewnych z upraw polowych

6. Obliczanie progów termicznych dla faz rozwojowych.

7. Obliczanie asymilacji fotosyntezy brutto łanu

8. Obliczanie oddychania bytowego i wzrostowego

9-10. Symulowanie przebiegu wzrostu i rozwoju roślin za pomocą modelu APSIM (zespoły 2-osobowe)

Struktura aktywności studenta:

zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 30, ECTS** 1,2

w tym:

wykłady (podać liczbę godzin) 10 godz.

ćwiczenia i seminaria (podać liczbę godzin) 10 godz.

konsultacje (podać liczbę godzin) 7 godz.

udział w badaniach 0 godz.

obowiązkowe praktyki i staże (podać liczbę godzin) 0 godz.

udział w egzaminie i zaliczeniu (podać liczbę godzin) 3 godz.

praca własna (1,8 ECTS**) 45 godz.

Literatura:

Podstawowa:

B. Kulig. 2010. Matematyczne modelowanie wzrostu i rozwoju roślin, Wyd. UR w Krakowie

S. Stanko. 1999. Prognozowanie w rolnictwie. Wyd. SGGW Warszawa.

Uzupełniająca:

Metodyka badań i ocen produkcji rolniczej. GUS. Warszawa 2001, ss. 79

B.Kulig, A.Wąsik, M.Wołosz, M.Tokarz. 2010. Szacowanie plonów roślin rolniczych. Instrukcja PIORiN (dostępna na ćwiczeniach)

Analiza stosowalności zagranicznych metod prognozowania plonów w warunkach Polski. 1996. IUNG Puławy

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Wykazuje znajomość metod prognozowania plonu

2. Identyfikuje i charakteryzuje główne determinanty plonowania roślin rolniczych

Umiejętności:

1. Szacuje plony roślin i stopień przezimowania plantacji

2. Oblicza wydajność fotosyntetyczną łanu, z wykoszystaniem arkusza kalkulacyjnego

3. Wykonuje symulację plonowania roślin w zadanych warunkach siedliskowych (projekt zespołowy)

Kompetencje społeczne:

1. Rozwiązuje postawione zadania w zespole lub samodzielnie

2. Rozumie potrzebę ustawicznego podnoszenia kwalifikacji oraz docenia potrzebę zastosowania technologii informacyjnych w naukach rolniczych

Metody i kryteria oceniania:

Oceny formujące (ćwiczenia):

1) Oceny sprawozdań z wykonania zadań obliczeniowych

2) Projekt symulacji komputerowej z wykorzystaniem modelu rośłinnego(w zespołach 2-osobowych) lub obliczeń wykonywanych za pomioca arkusza kalkulacyjnego; w ocenie uwzględniana będzie poprawność rozwiązania, efektywność i organizacja pracy zespołu, stopień wykorzystania komputera do rozwiązywania zadań.

Ocena końcowa: średnia ocen formujących uzyskanych na zajęciach.

Wykłady: egzamin pisemny (zadania problemowe i/lub obliczeniowe)

1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej.

2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej.

3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%).

4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%).

Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu + 0,4 ocena podsumowująca (ćwiczenia)

UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)