Rozwój obszarów wiejskich w UE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F6.ROW.SI.ROSXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwój obszarów wiejskich w UE |
Jednostka: | Zakład Polityki Społecznej i Doradztwa |
Grupy: |
Ochrona środowiska, 6 sem, stacj. inż. fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje analizę warunków rozwoju obszarów wiejskich w UE, a więc zarówno rolnictwa jak i przedsiębiorstw sektora rolno-spożywczego oraz przedsiębiorczości na obszarach wiejskich. Przedstawiane są problemy, doświadczenia, przykłady państw „15” jak i nowych członków UE, zasady funkcjonowania agrobiznesu w warunkach wynikających ze WPR, rosnącej roli pozarolniczych źródeł dochodów mieszkańców obszarów wiejskich i wykorzystywaniu w tym celu zasobów gospodarstwa, aplikacyjności doświadczeń innych państw członkowskich, a także źródłom informacji o sytuacji w rolnictwie i problemach wsi UE-27. Cele przedmiotu: przekazanie wiedzy o obszarach wiejskich UE. Szczególna uwaga poświęcana jest Strategii Lizbońskiej i jej konsekwencji dla WPR; priorytetom UE wg raportu M. Boel, zmianom struktury budżetu UE, wadom realizacji WPR wskazanym w raporcie i Oxfam, a także roli pozarolniczych źródeł dochodu oraz źródłom informacji o obszarach wiejskich. |
Pełny opis: |
Plan wykładów: 1. UE – państwa członkowskie, struktura zatrudnienia, udział rolnictwa w PKB. 2. Polaryzacja gospodarstw UE - 15, UE-25, Polska. 3. Wspólna Polityka Rolna Unii Europejskiej: przyczyny wprowadzenie, cele, zasady. 4. Problemy i priorytety rozwoju obszarów wiejskich UE - Raport M. Boel. 5. Źródła informacji o problemach rozwoju obszarów wiejskich UE. 6. Priorytety rozwoju obszarów wiejskich a budżet UE – ewolucja w latach 2004 – 2006 i 2007 - 2013. 7. Priorytety rozwoju obszarów wiejskich a budżet UE – ewolucja w latach 2004 – 2006 i 2007 - 2013. 8. Rozwój obszarów wiejskich a Programy Operacyjne UE w perspektywie finansowej 2007 – 2013. 9. Strategia Lizbońska – problemy, nakłady na badania i rozwój, transfer wiedzy. 10. Pozarolnicze źródła dochodów mieszkańców wsi w UE. 11. Alkohole państw UE: od absyntu do whisky; wódka, wina owocowe. 12. Charakterystyka wybranych nowych państw członkowskich UE: Rumunia, Bułgaria. 13. Związki i organizacje rolnicze w UE, reprezentowanie polskich organizacji w COPA-COGECA. 14. Rozwój obszarów wiejskich wybranych państw UE – Irlandia, W.Brytania, Francja. 15. Rola spółdzielni rolniczych UE w rozwoju lokalnym. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,8 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Literatura przedmiotu musi być aktualna, stąd więc zalecane są wydawnictwa drukowane i internetowe: UKIE. EUROSTAT, FAPA, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencji Rynku Rolnego, Literatura pomocnicza: Rzeczpospolita – str.: Ekonomia. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student ma wiedzę o obszarach wiejskich jako miejscu zamieszkania ok. 60% obywateli UE, o zachodzących na nich zmianach w poszczególnych państwach członkowskich, - ma wiedzę o działaniach UE mających na celu poprawę możliwości pozyskiwania przez mieszkańców obszarów wiejskich pozarolniczych źródeł dochodów dzięki wsparciu z budżetu UE, - zna doświadczenia poszczególnych państw UE w dywersyfikacji dochodów rolniczych i instytucjonalnym wsparciu w tym zakresie - ma wiedzę o genezie i obecnym udziale wydatków na rozwój obszarów wiejskich w budżecie UE. Umiejętności: - potrafi uzyskać i interpretować dane z różnych źródeł informacji, w tym krajowych i z Eurostatu, - wykonuje i potrafi przedstawić aktualny stan oraz procesy zachodzące w rolnictwie i na obszarach wiejskich UE oraz wybranych państwach członkowskich, - potrafi dokonać analizy aplikacyjności doświadczeń wybranych państw UE do warunków wsi polskiej w zakresie możliwości pozyskiwania pozarolniczych źródeł dochodów. Kompetencje społeczne: - docenia złożoność społecznych aspektów zmian zachodzących w rolnictwie i na wsi UE, zarówno w zamożnych państwach UE, jak i w biedniejszych; - ma świadomość ważności dziedzictwa kultury wsi zarówno w aspekcie zachowania tożsamości narodowej i lokalnej oraz jego znaczenia ekonomicznego, a co za tym idzie ograniczenia lub spowolnienia niekorzystnych społecznych skutków depopulacji wsi UE, - ma świadomość złożoności, wieloaspektowości procesów zachodzących na wsi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny z zakresu tematów przedstawianych na wykładach. -- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.