Międzynarodowe relacje w rolnictwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F6.MRR.NI.RROXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Międzynarodowe relacje w rolnictwie |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ROLNICTWO /ECTS: 2/semestr: 6 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: NI Status: kierunkowy Wymagania wstępne: brak Najważniejsze prezentowane zagadnienia to m.in. konsekwencje gwałtownego wzrostu liczby ludności świata, urbanizacja świata (populacja miasto/wieś), zatrudnienie w rolnictwie na świecie, udział rolnictwa w zatrudnieniu i PKB w krajach rozwijających się i w krajach bogatych; rolnictwo i problemy mieszkańców wsi w działalności instytucji międzynarodowych, konsekwencje subsydiów rolnictwa krajów bogatych dla krajów rozwijających się. Cele przedmiotu: przedmiot ma przygotować studentów do poznania i zrozumienia międzynarodowych uwarunkowań funkcjonowania rolnictwa polskiego w szerszym kontekście niż tylko relacja Polska - UE, czyli przedstawiona będzie rola takich organizacji jak FAO, WTO, OECD oraz rolnictwo USA i innych państw spoza UE. |
Pełny opis: |
Plan wykładów: 1. Ludność świata, proces urbanizacji na poszczególnych kontynentach 2. Zatrudnienie w rolnictwie i rolnictwo w PKB wybranych państw 3. FAO - priorytety, rola w państwach rozwijających się; Głód i otyłość na świecie; 4. WTO - cele działania, znaczenie liberalizacji w handlu towarami rolno-spożywczymi, zobowiązania w sprawach rolnictwa 5. Antyglobaliści, alterglobaliści - powody i cele ich działania, ich argumenty w zakresie rolnictwa i rynku żywności 6. OECD - cele działania, rolnictwo w programach działania tej organizacji 7. Subsydiowanie rolnictwa na świecie - formy, wielkość, metody oceny PSE (N. Zelandia, Australia, UE, Szwajcaria, Norwegia ) 8. Wskaźnik rozwoju społecznego HDI 9. Rolnictwo USA - charakterystyka ogólna; definicja farmy,zatrudnienie, udział w PKB, rozwój technologiczny; 10. Pozytywne i negatywne konsekwencje produkcji biopaliw na przykładzie USA, Brazylii, Chin 11. Departament Rolnictwa USDA, Zagraniczna Informacja Rynkowa FAS 12. Pozarolnicze źródła dochodów rodzin rolniczych USA 13. Wydatki na żywność w gospodarstwach domowych wybranych państw, trendy a formy gospodarstw domowych 14. Rolnictwo wybranych państw (Brazylia, państwa rozwijające się) 15. Źródła informacji o rolnictwie na świecie. Plan ćwiczeń: 1. wprowadzenie do ćwiczeń, przedstawienie wymagań 2 - opracowanie i przedstawianie przez studentów, w zespołach lub pojedynczo, wybranych tematów dotyczących przedmiotu. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego, 33 godz. 1,3 ECTS w tym: wykłady 10 godz. ćwiczenia i seminaria 10 godz. konsultacje 10 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie końcowym 3 godz. praca własna (0,7 ECTS) 18 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: dane FAO, WTO, OECD, publikacje Departamentu Rolnictwa USA: USDA, FAS, GAIN OXFAM Uzupełniająca: GUS: Roczniki statystyki międzynarodowej |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - student ma wiedzę o podstawowych instytucjach kształtujących międzynarodowe relacje w rolnictwie zarówno w państwach rozwijających się jak i w zamożnych - ma wiedzę pozwalającą mu na zrozumienie ekonomicznych i społecznych skutków relacji międzynarodowych w rolnictwie, - zna metody i techniki docierania do aktualnych danych o problemach rolnictwa na świecie w aspekcie międzynarodowych powiązań. Umiejętności: - potrafi przeprowadzać analizę procesów zachodzących w rolnictwie wybranych państw, szczególnie spoza UE, - potrafi interpretować dane pozyskiwane z różnych źródeł informacji, krajowych i zagranicznych, - wykonuje i potrafi przedstawić stan aktualny i procesy zachodzące na wsi i w rolnictwie wybranych państw, od najbiedniejszych, po najbogatsze, szczególnie poza UE. Kompetencje społeczne: - ma świadomość i docenia wagę czynników ekonomicznych i ich wpływ na rozwój rolnictwa w państwach o różnym stopniu zamożności, - widzi społeczne paradoksy współczesnego świata, m.in. narastający problem głodu i problem otyłości na świecie, - potrafi samodzielnie analizować argumenty za i przeciw subsydiowaniu rolnictwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny z zakresu tematów przedstawianych na wykładach. Przyjęto procentową skalę oceny wg efektów kształcenia: - Ocena: 2,0 niedostateczna - jeśli z jednej lub więcej składowych (W,U, K) student uzyska mniej niż 55% poziomu; - 3,0 (dostateczna) - gdy w zakresie trzech składowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów danej składowej; - 3,5 (ponad dostateczna) - gdy średnia arytmetyczna trzech składowych efektów kształcenia mieści się w przedziale 61-70%; - 4,0 (dobra) - gdy średnia arytmetyczna zawiera się w przedziale 71-80%; - 4,5 (ponad dobra) - gdy średnia zawiera się w przedziale 81-90% - 5,0 (bardzo dobra) - gdy średnia wynosi 91% lub więcej. Ćwiczenia: na podstawie oceny jakości opracowanego i przedstawionego tematu, w tym doboru źródeł i jakości prezentacji. Ocena końcowa: = 0,6 oceny z egzaminu + 0,4 oceny z ćwiczeń. UWAGA: Prowadzący zajęcia formułuje ocenę na podstawie stopnia opanowania przez studenta treści przedmiotu w oparciu o podane powyżej kryteria formalne i własne doświadczenia dydaktyczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Czesław Nowak | |
Prowadzący grup: | Czesław Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.