Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwencje klimatyczne i handel emisją

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.F6.KKH.SI.ROSXY.I
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwencje klimatyczne i handel emisją
Jednostka: Katedra Ekologii, Klimatologii i Ochrony Powietrza
Grupy: Ochrona środowiska, 6 sem, stacj. inż. fakultety
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Historia zmian klimatu: efekt cieplarniany: możliwości występowania globalnych i lokalnych katastrof: światowe i krajowe działania strategiczne w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju: międzynarodowe konferencje i konwencje klimatyczne, działanie zmierzające do osiągnięcia stabilizacji stężenia w atmosferze gazów cieplarnianych: handel emisjami.

Pełny opis:

Wykłady

1-2. Zmiany klimatu. Anomalie pogodowe i ich skutki w skali globalnej i regionalnej. Zdarzenia klimatyczne w ostatnich kilkunastu tysiącach lat.

3-4. Rola CO2 i gazów szklarniowych w kształtowaniu reżimu termicznego Ziemia-atmosfera. Efekt cieplarniany. Dotychczasowe i przewidywane zwiększanie emisji gazów cieplarnianych.

5-6. Struktura emisji gazów cieplarnianych w Polsce i na świecie. Skutki efektu cieplarnianego. Skutki społeczno ekonomiczne. Scenariusze zmian klimatu.

7. Konwencja Klimatyczna. Przyczyny powstania i historia Ramowej Konwencji ONZ w sprawie zmian klimatu. Struktura, organy Konwencji i zobowiązania.

8. Protokół z Kioto. Cele i najważniejsze założenia.

9. Mechanizmy wspomagające. Wspólna realizacja przedsięwzięć, handel emisjami i mechanizmy czystego rozwoju.

10. Stosowanie mechanizmów pozytywnych (ceny, ulgi itp.) zachęcających do pożądanych zachowań i negatywnych (kary, dodatkowe podatki itp.) jako ograniczające dynamikę zmian klimatu.

11. Handel emisjami. Wdrażanie i kontrola różnych strategii. Scenariusze długookresowe redukcji emisji gazów cieplarnianych.

12. Polityka klimatyczna Polski. Zobowiązania międzynarodowe Polski.

13. Konwencja Klimatyczna jako szansa rozwoju gospodarczego Polski. Możliwości adaptacji gospodarki do zmian klimatycznych

14-15. Krajowy Administrator Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji. Plan Rozdziału. Egzamin pisemny.

Ćwiczenia

1. Zagrożenia klimatyczne dla Polski. .

2. Wyznaczanie obszarów potencjalnego zagrożenia wynikającego ze zmniejszonych opadów i występowania susz i wzrostu temperatury powietrza.

3. Wyznaczanie zmian rejonów upraw rolniczych, wyznaczanie obszarów najbardziej zagrożonych zmianami wynikającymi ze zmian klimatu. Wyznaczanie obszarów do nowej rejonizacji wybranych upraw w warunkach zmian klimatu (projekt).

4. Konwencja Klimatyczna Protokół z Kioto. Dz.U.05.203.1684.

5-6. Obliczanie wielkości emisji gazów szklarniowych – jako emisji punktowej i powierzchniowej.

7-8. Handel emisjami. Europejskie Dyrektywy dotyczące handlu emisjami. Przyznawanie uprawnień. Ograniczenia w emisji g. c.

9-10. Przyznawanie uprawnień. Procesy audytowania i weryfikacji zakładowych systemów monitorowania i raportowania emisji CO2, zgodnie z wytycznymi UE.

11. Krajowe i wojewódzkie Plany Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla.

12. Rynek zbywalnych uprawnień do emisji.

13-15. Projekt systemu uprawnień emisyjnych. Zaliczenie projektu

Statystyka przedmiotu:

1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: -

2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2

3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2

4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: -

5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,8

Literatura:

1. Kundzewicz, Kowalczak: Zmany klimatu i ich skutki

2. Kożuchowski: Meteorologia i klimatologia

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student ma ogólna wiedzę odnośnie funkcjonowania systemu klimatycznego, zmian klimatycznych, przyczyn występowania anomalii klimatycznych

- posiada podstawową wiedzę dotyczącą roli gazów cieplarnianych w kształtowaniu klimatu

- zna mechanizmy prawne dotyczące ograniczenia emisji gazów cieplarnianych

Umiejętności:

- potrafi na podstawie zdobytej wiedzy wykorzystać poznane tendencje zmian warunków klimatycznych w planowaniu rozwoju terenów rolnych

- potrafi ocenić emisję CO2 i gazów szklarniowych w gospodarstwie, przedsiębiorstwie

Kompetencje:

- rozumie potrzebę ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i wpływu na klimat

- jest ukierunkowany do wykorzystywania odnawialnych źródeł energii w życiu zawodowym

Metody i kryteria oceniania:

Oceny formujące (ćwiczenia):

1. Oceny za wykonanie projektów grupowych i indywidualnych. Wyznacznikiem oceny będzie efektywność pracy zespołu i indywidualna , umiejętność korzystania z materiałów źródłowych

Ocena końcowa (formująca): średnia z ocen formjących

Wykłady:

Ocena podsumowująca: egzamin pisemny z całości wiedzy przedstawionej na wykładach (zagadnienia problemowe, tworzenie krótkich definicji)

--

1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%).

4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%).

UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)