Doradztwo rolnicze i środowiskowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F6.DRS.SI.ROSXY | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Doradztwo rolnicze i środowiskowe | ||
Jednostka: | Zakład Polityki Społecznej i Doradztwa | ||
Grupy: |
Ochrona środowiska, 6 sem, stacj. inż. fakultety |
||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest nabycie przez studentów podstawowych umiejętności metodycznych w pracy doradczej oraz w pracy informacyjnej, jakie powinni posiadać doradcy, chcąc skutecznie konkurować na rynku produktów i usług doradczych. Jest to obok wiedzy fachowej drugi niezbędny czynnik wzrostu efektywności ich pracy. Tematyka przedmiotu obejmuje: definicje doradztwa, cele i zadania doradztwa w gospodarce rynkowej, współczesne modele doradztwa, teoretyczne podstawy doradztwa - adaptacja i dyfuzja innowacji, percepcja, elementy procesu komunikowania się, efektywność pracy doradczej, modele podejmowania decyzji, formy doradztwa i ich efektywność, rodzaje doradztwa, certyfikowanie doradców rolno-środowiskowych, techniki informatyczne w doradztwie, planowanie, monitorowanie i ocena programów doradczych, systemy doradztwa na świecie, nowoczesne metody oraz techniki pracy doradczej, źródła pozyskiwania środków finansowych. |
||
Pełny opis: |
Plan wykładów: (15x2godz.) 1. Doradztwo - definicje, rola, cele, zadania w nauczaniu doradztwa oraz wyzwania dla doradztwa w Polsce 2. Rola Doradztwa w Systemie Wiedzy i Informacji Rolniczej 3. Modele powiązań nauki i doradztwa 4. Metody wpływania na zachowanie ludzkie 5. Teoretyczne podstawy doradztwa rolniczego 6. Teoria dyfuzji innowacji: innowacyjność i innowacje w rolnictwie, proces wdrażania, kategorie osób adaptujących, proces upowszechniania, aspekty wdrażania i upowszechniania innowacji 7. Formy i metody doradztwa; Modele doradztwa indywidualnego, właściwe i niewłaściwe zachowania doradcy podczas rozmowy 8. Metody i techniki doradztwa grupowego i masowego 9. Strategia reformowania doradztwa na świecie 10. Potrzeby klientów jako podstawa doskonalenia pracy doradczej 11. Rodzaje doradztwa rolniczego w UE,certyfikacja doradców rolno-środowiskowych w Polsce 12. Organizacja doradztwa rolniczego w Polsce 13. Podstawy planowania, monitorowania i oceny programów doradczych oraz uczestnictwo rolników i innych beneficjentów w tych programach 14. Nowoczesne techniki informatyczne w doradztwie 15. Systemy doradztwa rolniczego na świecie Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 20; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,8 |
||
Literatura: |
1. Ban van den A.W., H.S. Hawkins 1997. Doradztwo rolnicze (przekład z j. ang. J. Kania, A. Michalik), Wy-dawn. MSDR zs. w AR, Kraków 2. Kania J., 2007. Doradztwo rolnicze w Polsce w świetle potrzeb i doświadczeń zagranicznych. Zeszyty Naukowe AR, seria Rozprawy z. 318 3. Bolland H. 1995. Podstawy komunikowania w doradztwie. Wydawn. CDiEwR, Poznań 1996 4. Nęcki Z. 1992. Komunikowanie interpersonalne. Wydawn. Ossolineum, Wrocław 5. Zagadnienia Doradztwa Rolniczego, kwartalnik, wyd. CDRRiOW i SERiA Poznań 6. Wieś i Doradztwo, kwartalnik, wyd. MSDR zs. w UR, Kraków |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student zna podstawy teoretyczne doradztwa i środowiskowego - posiada wiedzę dotyczącą metod i technik pracy w grupach i pracy doradczej - rozumie rodzaje doradztwa rolniczego i środowiskowego - zna systemy doradztwa rolniczego na świecie. Umiejętności: - ocenia i umie zastosować techniki pracy w doradztwie indywidualnym - potrafi zastosować techniki pracy w grupie - posiada umiejętność komunikowania się w doradztwie indywidualnym i potrafi właściwie zachować się przy obsłudze klienta. Kompetencje społeczne: - rozwiązuje postawione zadania zarówno samodzielnie, jak i w zespole - rozumie potrzebę ustawicznego podnoszenia wiedzy i umiejętności w pracy doradczej - rozwija swoje umiejętności pracy z grupą. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: ocena końcowa: egzamin pisemny składający się z otwartych pytań problemowych. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.