Przyrodnicza rola terenów zielonych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F5.PRT.SL.RZEKX | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przyrodnicza rola terenów zielonych | ||
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej | ||
Grupy: |
Ekonomia, 5 sem, stacj. licencjat fakultety Zarządzanie, 5 sem, stacj. licencjat fakultety |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie zagadnień dotyczących powstawania, występowania oraz klasyfikacji terenów zielonych o charakterze naturalnym i półnaturalnym. W przypadku terenów zielonych wytworzonych przez człowieka będą to aspekty dotyczące ich historii, podstaw projektowania i użytkowania. Program kursu szczególny nacisk kładzie na ich pozarolnicze funkcje w ochronie środowiska naturalnego, walory przyrodnicze, rekreacyjne oraz krajobrazowe i społeczne. |
||
Pełny opis: |
1-2. Geneza, charakterystyka i znaczenie dla środowiska wybranych ekosystemów strefy umiarkowanej. 3. Historia i współczesne trendy w projektowaniu terenów zielonych. 4. Tereny zielone - występowanie, podział i charakterystyka. 5. Przyrodnicze aspekty projektowania terenów zielonych o różnym przeznaczeniu. 6-7. Roślinność terenów zielonych - charakterystyka właściwości i wymagań ważniejszych grup roślin. 8. Czynniki siedliskowe i ich wpływ na projektowanie terenów zielonych. 9-10. Zakładanie trawnika (kryteria doboru gatunków do wysiewu, przykładowe mieszanki traw). 11. Alternatywne metody zakładania terenów zielonych. 12-13. Użytkowanie i pielęgnacja terenów zielonych. 14-15. Chwasty, choroby i szkodniki terenów zielonych. Ćwiczenia audytoryjne: 1. Podział i charakterystyka trawników użytkowych. 2-3. Biologia i właściwości użytkowe traw i roślin ozdobnych. 4. Charakterystyka i dobór gatunków i odmian do wysiewu. 5-6. Oznaczanie materiału siewnego wybranych gatunków traw oraz rozpoznawanie ważniejszych roślin w stanie bezkwiatowym. 7. Rozpoznawanie patogenów występujących na trawnikach. 8-10. Diagnoza, profilaktyka i usuwanie problemów występujących na trawnikach. Ćwiczenia terenowe 1-5. Praktyczna ocena stanu utrzymania i pielęgnacji terenu zielonego na przykładzie trawnika sportowego (boisko do piłki nożnej, pole golfowe). Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny:5; ECTS: - 0,2 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,6 |
||
Literatura: |
Doboszyński L. (red.) 1988. Przewodnik łąkarski. Wyd. PWRiL, W-wa. Goliński P. (red.) Łąkarstwo w Polsce. Wyd. Polskiego Towarzystwa Łąkarskiego, Poznań. Majdecki L. 2007. Historia ogrodów, wyd. PWN, W-wa. Richling A. (red.) Problemy Ekologii Krajobrazu. Wyd. Polskiej Asocjacji Ekologii Krajobrazu. Biała Podlaska. Rutkowska B., Pawluśkiewicz M. 1996. Trawniki - poradnik, wyd. PWRiL, W-wa. Włodarczyk S. 1964. Botanika łąkarska, wyd. PWRiL, W-wa. Woś A. 1995. Ekonomika odnawialnych zasobów naturalnych. Wyd. Naukowe PWN, W-wa. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student posiada zaawansowaną wiedzę o terenach zielonych, ich genezie, występowaniu i znaczeniu. 2. Zna podstawowe technologie zakładania i utrzymania terenów zielonych w małej i średniej skali. Umiejętności: 1. Potrafi w sposób właściwy dobrać gatunki i założyć trawnik. 2. Potrafi opracować i zrealizować program pielęgnacji terenu zielonego. 3. Ocenia jakość utrzymania trawnika, diagnozuje błędy i zaleca środki i zabiegi sanacyjne. Kompetencje społeczne: 1. Docenia korzyści ogólnospołeczne płynące z utrzymania terenów zielonych w sąsiedztwie we właściwym stanie. 2. Potrafi zachęcić otoczenie do starań o właściwą pielęgnację zieleni poprzez realizację działań w grupie. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin pisemny z całości wiedzy w formie testowej. --- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 60 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Wojciech Szewczyk | |
Prowadzący grup: | Wojciech Szewczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 60 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Wojciech Szewczyk | |
Prowadzący grup: | Wojciech Szewczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 60 miejsc ![]() Wykład, 15 godzin, 60 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Wojciech Szewczyk | |
Prowadzący grup: | Barbara Białczyk, Piotr Kacorzyk, Wojciech Szewczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 30 miejsc ![]() Wykład, 15 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Wojciech Szewczyk | |
Prowadzący grup: | Wojciech Szewczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 90 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Wojciech Szewczyk | |
Prowadzący grup: | Wojciech Szewczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.